Oszczędna niebieska technologia

Robert Tomaszewski
Fot. Robert Tomaszewski
Fot. Robert Tomaszewski
Volkswagen Passat BlueMotion jest przykładem rzadko spotykanego kompromisu pod względem stosunku wielkości samochodu do zużycia paliwa.

Fot. Robert Tomaszewski
Fot. Robert Tomaszewski

Testowany przez nas model został wyposażony w wysokoprężną jednostkę TDI o pojemności 2 l. i mocy 110 KM. Jak na ważące 1419 kg auto, pozornie moc nie wydaje się powalająca. Jednak wszystko się zmienia tuż po ruszeniu z miejsca. Wtedy zaczyna być odczuwalny moment obrotowy wynoszący 250 Nm (dostępny przy prędkości obrotowej od 1500 do 2500 obr./min). Samochód dosłownie "wciska" w fotel przyśpieszając do 100 km/h w niespełna 10 sek.

Ale zaraz! Na pokrywie silnika widnieje napis BlueMotion, a więc tak naprawdę nie chodzi o przyśpieszenie lecz o ekologię.

Fot. Robert Tomaszewski
Fot. Robert Tomaszewski

W celu obniżenia zużycia paliwa oraz emisji szkodliwych spalin, samochód posiada m.in. system Start & Stop, zmodyfikowaną skrzynię biegów, opony Michelin charakteryzujące się zmniejszonym oporem toczenia oraz bardzo lekkie koła ze stali kształtowanej metodą Flow-Forming. Zmodyfikowano także elementy podwozia tak by maksymalnie ograniczając opór powietrza.

No i udało się. Auto zaskakuje swoją oszczędnością. Silnik w trasie spalał średnio 3,8 l/100 km, co zawstydza nawet samochody z o połowę mniejszymi jednostkami napędowymi. Średnie spalanie w cyklu mieszanym mieści się w 5.5 l/100 km natomiast jak podaje producent, emisja dwutlenku węgla wynosi 99 g/ km. 70. litrowy zbiornik paliwa w cyklu mieszanym starcza na ponad 1000 km.

Fot. Robert Tomaszewski
Fot. Robert Tomaszewski

Wnętrze auta to typowy niemiecki styl. Bagażnik mieszczący 565 l ładunku wyposażony jest w dwa schowki, umieszczone po bokach, które idealnie nadają się do przewożenia małych przedmiotów w tak dużej przestrzeni.

A jak się jeździ z systemem Start & Stop? Bardzo prosto. Auto prowadzi się tak samo jak klasyczny samochód, a jedyna różnica polega na tym, że podczas zatrzymania (np.: w korku czy na światłach), kiedy ustawimy dźwignię zmiany biegów w pozycji "luz" i puścimy sprzęgło - silnik gaśnie. Jego ponowny (bardzo szybki) rozruch następuje w chwili naciśnięcia pedału sprzęgła. Po ruszeniu komputer sugeruje nam, jaki bieg jest odpowiedni przy danej prędkości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty