Przeguby homokinetyczne, inaczej równobieżne, są mechanizmami, które praktycznie nie wymagają żadnej obsługi. Ich trwałość
zależy od różnych czynników. Na pewno należą do nich jakość stosowanych w produkcji materiałów oraz dokładność wykonania. Duży wpływ na to ile czasu wytrzymają przeguby w samochodzie ma styl jazdy kierowcy. Częste, gwałtowne ruszanie z miejsca na pełnym gazie i w dodatku na skręconych kołach z pewnością skracają ich mechaniczny żywot.
Jednak nawet najlepiej wykonany z najlepszych materiałów przegub i jednocześnie eksploatowany zgodnie z najlepszymi zasadami szybko się zużyje jeśli nie będzie miał odpowiednich warunków pracy. Zapewnia mu je właściwe smarowanie współpracujących ze sobą precyzyjnie wykonanych elementów oraz skuteczna ochrona przed zanieczyszczeniami. W roli tej ostatniej występuje harmonijkowa, gumowa osłona zamocowana z jednej strony na przegubie a z drugiej na półosi. To najsłabsze ogniwo, bo guma może zostać uszkodzona przez np. wyrzucane spod kół ostre kamienie. Pęknięcia osłony to także rezultat postępującego procesu starzenia gumy. Nawet niewielkie pęknięcie osłony sprawia, że siła ośrodkowa będzie wypychać przez nie smar na zewnątrz. Pęknięcie będzie się również powiększać. Obluzowane lub zerwane opaski zaciskające mogą powodować zsunięcie osłony i narażenie przegubu na niszczące działanie różnego rodzaju zanieczyszczeń. Stąd konieczność częstego sprawdzania stanu osłon przegubów i opasek zaciskających. Wszelkie zauważone uszkodzenia gumowej powłoki osłony kwalifikują ją do natychmiastowej wymiany. Inaczej niedługo usłyszymy oznaki zużycia przegubów.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?