Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Paliwa premium. Czy warto je tankować?

(kr)
Na stacjach poza benzyną bezołowiową 95- i 98- oktanową, klasycznym olejem napędowym oraz gazem, można spotkać także tzw. ulepszone paliwa. Ich cena jest wyraźnie wyższa od paliw standardowych, ale czy faktycznie gwarantują lepsze osiągi?
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

Wszystkie reklamy paliw premium sprowadzają się w zasadzie do jednego hasła - większa moc. Porównania do bolidów Formuły 1, ogień buchający z rury wydechowej, ruszanie z piskiem opon... Wszystko to znamy z telewizyjnych spotów. Takie obrazki potrafią rozbudzić wyobraźnię i skłonić nas do zatankowania droższego paliwa. Czy jednak faktycznie jest to dobry wybór?

Verva (Orlen), V-Power (Shell), Ultimate (BP), milesPLUS (Statoil), Dynamic (LOTOS) - oto ulepszone paliwa oferowane na stacjach w Polsce. Statystycznie rzecz biorąc są one droższe od standardowych odpowiedników o około 20 groszy (w przypadku oleju napędowego premium jest to nawet ponad 30 groszy). Większość z nich pochodzi od polskich dystrybutorów, a wyjątkiem jest jedynie Shell, który sprowadza paliwa zza granicy. Baza jest więc w każdym przypadku taka sama, a paliwa różnią się głównie środkami, które dodają do nich koncerny. Dokładny skład mieszanek jest nieznany.

Zarówno benzyna, jak i olej napędowy premium zawierają m.in. mniej siarki, dzięki czemu są bardziej ekologiczne. Dodatkowo, przez zastosowanie w tych paliwach środków smarnych, wewnętrzne elementy silnika mniej się zużywają. Dzięki użyciu substancji uszlachetniających, spalanie ulepszonych paliw przebiega w czystszy sposób, co wpływa na żywotność silnika.

Jeśli jednak chodzi o moc, to testy wykonywane w warunkach laboratoryjnych wykazują jedynie śladowy jej przyrost. Są to naprawdę małe różnice - szacuje się, że wzrost mocy waha się w przedziale 1,6 - 4,5%. W rzeczywistości tak delikatne skoki mocy mogą być nawet spowodowane zmianą warunków atmosferycznych.

Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

- To, w jaki sposób paliwa premium wpływają na pracę silnika, jest słodką tajemnicą producentów tych paliw - twierdzi Andrzej Szcześniak, ekspert rynku paliw. - Generalnie jednak przyjmuje się, że w różnych silnikach ulepszone paliwo może zadziałać bardzo różnie - dodaje.

Jego zdaniem, bardzo istotnym aspektem w tym przypadku jest wiek silnika.

- Nowsze, lepsze jednostki faktycznie mogą pod różnymi względami pracować lepiej, jeśli zatankujemy paliwo wyższej kategorii. Z kolei w przypadku silników starszych, ich stan może czasem nawet się pogorszyć. Paliwo "premium" może bowiem wypłukać nagromadzone przez lata w silniku zanieczyszczenia, które mogą spowodować zapchanie i uszkodzenie układu wtryskowego. Pamiętajmy, że średni wiek polskiego auta wynosi 15 lat i w samochodzie o takim wieku byłbym ostrożny z wlewaniem paliwa premium. Natomiast przy nowszych autach śmiało możemy je tankować - mówi Szcześniak.

Jego słowa potwierdza Michael Evans, brytyjski inżynier, który od lat przygotowuje paliwa Shell do bolidów Ferrari w Formule 1.

- Doskonale znam skład Shell V-Power i mogę zapewnić, że dla nowszych silników tego typu paliwa są bezpieczne. Mało tego, są one lepsze od zwykłych paliw, ponieważ zawierają składniki chroniące metalowe elementy silników. Co ciekawe, w paliwach premium używa się tych samych substancji, które są stosowane w bolidach Formuły 1, choć oczywiście w innych proporcjach - mówi Evans.

- W moim prywatnym aucie korzystam tylko z paliw premium - zapewnia.

Dodatki do paliwa

Ulepszone paliwa to nie wszystko. Na niemal każdej stacji paliw półki uginają się od wszelkiego rodzaju preparatów uszlachetniających. Specjaliści ich nie odradzają, ale jednocześnie wskazują, aby w eksploatacji zachować umiar.

W przypadku starszych samochodów z silnikami Diesla może wystąpić problem z niedoborem siarki, która spełnia w takich jednostkach rolę smarującą. Kiedy do produkcji zaczęły wchodzić auta z nowoczesnymi dieslami opartymi na systemach wtrysku bezpośredniego common rail, zasiarczony olej napędowy źle wpływał na pracę tych jednostek. Dlatego też rafinerie musiały zredukować ilość siarki w oleju napędowym.

Wzrosła dzięki temu żywotnośc nowych jednostek, ale pojawił się problem w przypadku starszych silników wysokoprężnych. Specjaliści radzą, by od czasu do czasu dolać do zbiornika preparat, który wypełni te braki.

Osobną kwestię stanowi okres zimowy, który może dać się we znaki posiadaczom Diesli. W niskich temperaturach (około minus 20 stopni Celsjusza) z oleju napędowego może wytrącać się parafina, która zatyka układ paliwowy (głównie filtr). Z pomocą przychodzą substancje zwane depresatorami, które przesuwają granicę tolerancji o kilka stopni Celsjusza w dół.

Aktualne ceny paliw premium na polskich stacjach (z dnia 10.07.2015r.):

StacjaNazwa i rodzaj paliwaCena
OrlenVerva 985,45 zł
Verva ON4,99 zł
ShellV-Power Nitro+5,48 zł
V-Power Nitro+ Diesel5,12 zł
BPUltimate 985,32 zł
Ultimate Diesel5,05 zł
StatoilmilesPLUS 985,29 zł
milesPLUS diesel5,09 zł
LotosLotos Dynamic 985,35 zł
Lotos Dynamic Diesel4,79 zł

(w dniu 10.07.2015r. średnia cena zwykłego Pb 98 wynosi 5,24 zł, natomiast ON - 4,70 zł)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty