Pamiętaj o oleju w skrzyni

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 193190

Zagadnięci o wymianę oleju w skrzyni biegów kierowcy raczej nie będą potrafili wskazać jej terminu. A olej w skrzyni pełni tak samo ważną funkcję, jak w silniku.

Na pytanie, czy pamiętasz o wymianie oleju, większość kierowców odpowie, że tak, mając na myśli olej w silniku. Zagadnięci o wymianę oleju w skrzyni biegów raczej nie będą potrafili wskazać jej terminu. A olej w skrzyni pełni tak samo ważną funkcję, jak w silniku.

 

Wymiana oleju w skrzyni biegów często umyka naszej uwadze, ponieważ nawet w starszych autach przebiegi między wymianami są dość długie. Natomiast w większości obecnie produkowanych samochodów oleju w skrzyniach mechanicznych nie trzeba wymieniać podczas całego okresu eksploatacji. Zupełnie inaczej wygląda to w przekładniach automatycznych. Fot. Maciej Pobocha: Wymiany oleju w skrzyni biegów warto dokonać wraz z wymianą oleju silnikowego. W przypadku najpopularniejszych przekładni manualnych wymaga ona bowiem wejścia pod pojazd. Praktycznie we wszystkich takich skrzyniach należy okresowo wymieniać olej. Częstotliwość jest bardzo różna: od 40 do 120 tys. km.

CZYTAJ TAKŻE

Oleje silnikowe - jak dobierać

Kiedy wymienić olej?

 

Niezależnie, jaką skrzynię mamy w samochodzie, trzeba okresowo sprawdzać poziom oleju. Najlepiej podczas wymiany oleju w silniku, gdyż w ręcznych skrzyniach poziom oleju można sprawdzić dopiero po wejściu pod pojazd. Olej, przy prawidłowym poziomie, powinien sięgać korka wlewowego. Korek ten jest łatwo znaleźć, gdyż spośród wielu śrub wyróżnia się wielkością (średnica około 15 - 20 mm). Natomiast w przekładniach automatycznych poziom oleju sprawdza się szabelką, praktycznie taką samą jak ta służąca do pomiaru poziomu oleju w silniku. Poziom w automatach sprawdza się w różny sposób. W niektórych autach przy zimnej skrzyni, w innych przy nagrzanej, a w jeszcze innych przy pracującym silniku.

 

Do skrzyń biegów stosuje się oleje przekładniowe, które podzielone są wg klasyfikacji jakościowej i lepkościowej. Wg klasyfikacji API oleje przekładniowe oznacza się literami GL i cyfrą od jeden do sześć. Im wyższa cyfra tym olej może pracować w trudniejszych warunkach. Klasyfikacja lepkościowa informuje nas, w jakich temperaturach olej może pracować. Obecnie stosuje się oleje wielosezonowe i w naszej strefie klimatycznej zaleca się 75W/90 lub 80W/90. Jednak niektórzy producenci nakazują wlewać do skrzyni biegów olej silnikowy (np. wszystkie modele Hondy sprzed kilku lat). Zastosowanie zbyt gęstego, rzadkiego lub innego rodzaju oleju może spowodować pogorszenie zmiany biegów lub szybkie zużycie skrzyni.

 

Automatyczne skrzynie biegów wymagają oleju typu ATF, który dodatkowo musi odpowiadać specyfikacjom i normom producenta pojazdu. Zastosowanie złego oleju będzie mieć opłakane skutki.

 

Przy wymianie oleju należy pamiętać, że niektóre korki spustowe wyposażone są w magnes, który należy dokładnie oczyścić. Do wlewania oleju potrzebna jest duża strzykawka. Średnio do skrzyni biegów w aucie przednionapędowym wlewa się ok. 2 l oleju. Natomiast w większości przekładni automatycznych olej wlewa się przez bagnet do sprawdzania poziomu. Należy pamiętać, że w automacie wymienia się tylko około 40 proc. oleju, jaki znajduje się w skrzyni, ponieważ reszta pozostaje w magistrali.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • darry dooman
    • Zaznacze tylko, ze w kazdej skrzyni automatycznej wymienia sie olej, i nie wazne ze producent czy inny sprzedajacy mowi inaczej, bo przez okres gwarancyjny tak moze byc (najczesciej 100tys/km). W skrzyniach tych wymiany robi sie w zaleznosci od producenta, ale prawie nigdy ten okres nie przekracza 100tys/km i wtedy nalezy wymienic olej w skrzyni...jesli sie tego nie zrobi to pozniej mozna oczekiwac kosztownych napraw. U mnie producent podaje wymiane co 48tys/km, ja robie co 30tys/km....
    • darry dooman
    • Pozwole sobie zacytowac artykul ze strony WTG. W wielu serwisach samochodowych w Polsce mechanicy wprowadzają użytkowników samochodów w błąd twierdząc, że nie wymienia się oleju w automatycznej skrzyni biegów. Powoduje to, że właściciele samochodów korzystający z usług takich serwisów często wielokrotnie przekraczają przebieg, przy którym powinna być przeprowadzona wymiana oleju. Często wymagany przebieg do wymiany oleju w skrzyni zbiega się z końcem gwarancji na samochód.
    • darry dooman
    • cd...Dlatego też w Polsce wiele serwisów autoryzowanych opierając się na książce przeglądu, w której może nie być takiej pozycji twierdzi, że nie wymienia się oleju w automatycznej skrzyni biegów. W tym miejscu pokutuje słaba znajomość zasady pracy automatycznej skrzyni biegów i brak praktycznego zastosowania wiedzy na temat materiałoznawstwa.
    • darry dooman
    • cd...Każdy producent skrzyń automatycznych dla każdego typu i modelu skrzyni określa przebieg kilometrów, przy jakim powinna być przeprowadzona wymiana filtra oleju i oleju. Przebiegi te uzależnione są od modelu skrzyni i wahają się w zakresie od 30.000 km do 100.000 km. Przebiegi do wymiany oleju są zawsze uśrednione i dotyczą normalnych warunków pracy. Przy intensywnej eksploatacji w mieście i stosowaniu agresywnej techniki jazdy wymianę filtra i oleju, w danym modelu skrzyni należy przeprowadzić jeszcze częściej niż zaleca to producent.
    • darry dooman
    • Olej w skrzyni biegów pracuje w warunkach ciężkich, jako olej hydrauliczny i smarujący elementy. Olej pracuje w bardzo dużym zakresie temperatur sięgającym 100 stopni Celsjusza w warunkach jazdy normalnej do 140 stopni Celsjusza przy eksploatacji w trudnych warynkach terenowych. Ponieważ w układach skrzyni znajduje się wiele elementów ciernych, które podczas pracy zużywają się, następuje zanieczyszczenie oleju opiłkami z tych elementów. Filtr i zastosowane w wielu modelach skrzyń magnesy wspomagające proces filtrowania po pewnym czasie pracy tracą swoje właściwości.
    • darry dooman
    • cd...W wyniku pogorszenia parametrów filtrowania coraz bardziej zabrudzony olej przedostaje się do układu sterowania, siłowników sprzęgieł i hamulców powodując ich nadmierne zużywanie się. To w konsekwencji powoduje zwiększenie awaryjności skrzyni.
    • darry dooman
    • cd...Bez względu na rodzaj zastosowanego oleju (mineralny czy syntetyczny) ulega on zużyciu. Zmienna temperatura pracy, postępujący proces starzenia (olej mineralny), zanieczyszczenie ciałami obcymi powodują zmianę składu chemicznego i parametrów oleju. Aby ustrzec się przed uszkodzeniami skrzyni spowodowanymi eksploatacją na zużytym oleju pamiętaj, że każda automatyczna skrzynia biegów wymaga okresowej wymiany filtra i oleju. Różnice polegają jedynie na przebiegu przy jakim w/w czynności warsztatowe należy wykonać. artykul ze strony http://automat.pl/vademecum/index.html
    • ross
    • Automatyczna przekładnia znacznie różni się od manualnej, co widać nawet po sposobie wymiany oleju. Stosując metodę statyczną, analogicznie jak w przekładni manualnej, jesteśmy w stanie wymienić najwyżej 40% zawartości oleju. Zważywszy na trudne warunki pracy, jakim poddawany jest olej w przekładni automatycznej(ASB) metoda ta nie zawsze jest wystarczająca. Aby dokonać wymiany prawie pełnej zawartości oleju w ASB, należy zastosować metodę dynamiczną, polegającą na wykorzystaniu pracy pompy znajdującej się w przekładni.
    • grupa54
    • www.olejeismary.blogspot.com
    • ksiaznica@onet.eu (gość)
    • mam honde shuttle 1997 2,2 150km automat,juz po remoncje silnika i ma przebieg 480 000 tys.nie wymianilem oleju w skrzyni biegow.Na zimnym silniku potrafi zgasnac gdy stoje nigdy podczas jazdy ale wystarczy 30 minut i problem jest ten sam.Jedni muwia ze nie wymienia sie w moim aucie oleju w skrzyni biegow automatycznej inni ze tak .Wiec gdzie prawda.Posiadam LPG.Prosze o pomoc
    • Trabant (gość)
    • Ja wymieniam olej w każdym manualu. Jeśli się mylę - proszę każdego o wystawienie mi weksla iż gwarantuje mi w 100% że olej w mojej skrzyni manualnej się nie zużywa w ogóle i że w razie gdyby specjaliści kiedyś odkryli że to niewymieniony olej spowodował awarię (częsty przypadek np. opel astra g) - to pokrywa koszty napraw i wszelkich dodatkowych strat z tym związanych nawet tych pobocznych. Próbowałem już takich rozmów w serwisach - nikt niczego nie zagwarantuje. Olej do skrzyni manualnej kosztuje hmm 50pln. Koszt problemów ze skrzynią? Trochę więcej. Poza tym olej wymieniam co jakieś 100.000-150.000km więc bankrutem nie będę. Ale każdy robi jak lubi. Co do niewymieniania oleju w automatach - jeśli ktoś to zaleca to albo jest złośliwy, albo chciwy (tu producenci samochodów i serwisy) albo bardzo poważnie niedoedukowany...

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!