Eksploatacja samochodu kosztuje niemałe pieniądze, więc bardzo często przeciągamy w nieskończoność wymianę płynu hamulcowego, nie zdając sobie sprawy, że może nas drogo kosztować lub skończyć się tragedią.
Zdecydowana większość kierowców nie wykonuje obsługi serwisowej zgodnie z zaleceniami producenta, tylko wydłuża okresy między przeglądami, aby zaoszczędzić nieco pieniędzy. Bardzo często "ofiarą" oszczędności jest płyn hamulcowy, którego wymiana ciągle jest odkładana. Wielu kierowców nie wymienia płynu uważając, że jeśli poziom jest prawidłowy i hamulce działają poprawnie, to szkoda wydawać pieniądze.
Bez ostrzeżenia
Tymczasem płyn hamulcowy ulega bardzo szybkiemu starzeniu, które objawia się gwałtownym spadkiem temperatury wrzenia. A właśnie temperatura wrzenia jest najważniejszym parametrem płynu hamulcowego. Im wyższa tym lepiej. Obecnie stosowane płyny mają temperaturę wrzenia powyżej 250 st. C. Niestety, z czasem sie ona obniża, ponieważ płyn jest higroskopijny (pochłania wilgoć z otoczenia) i już po dwóch latach temperatura wrzenia może spaść nawet o połowę.
Jeśli podczas hamowania temperatura hamulców będzie wyższa niż temperatury wrzenia płynu, nastąpi jego zagotowanie, pojawią się korki parowe i skuteczność hamulców spadnie do zera. Co gorsza, nastąpi to bez żadnego ostrzeżenia.
Taka sytuacja może się przytrafić nie tylko w górach podczas zjazdu, ale nawet podczas jazdy po mieście, zwłaszcza w samochodach z automatyczną skrzynią biegów.
Stan płynu można sprawdzić specjalnym przyrządem. Usługa ta jest w większości serwisów bezpłatna, więc warto to robić nawet dwa razy w roku, a koniecznie przed sezonem letnim i
dalszym wyjazdem np. na urlop.
Można mieszać
W zdecydowanej większości samochodów używany jest płyn zgodny z normą DOT-4. Spotyka się również płyn DOT-3 lub DOT-5.1, ale wszystkie można mieszać ze sobą, więc nie ma obawy o pomyłkę. Płynów tych nie można jedynie mieszać z DOT-5, ponieważ ma on zupełnie inny skład.
Nie ma znaczenia jakiego producenta płyn zastosujemy, ale lepiej wybierać płyny renomowanych firm, niekoniecznie zagranicznych.
Płyn hamulcowy powinno się wymieniać co dwa lata. Niektórzy producenci nie podają limitu kilometrów, ale mimo wszystko najlepiej robić to maksymalnie co 60 tys. km. Nie musimy przy tym jechać do ASO, gdyż jest to prosta czynność i wykona ją każdy serwis samochodowy.
Ceny płynu hamulcowego DOT-4
Producent | Cena zł za 1 litr |
Texaco | 33 |
Mobil | 48 |
Ferodo | 24 |
Lotos | 24 |
Lucas | 25 |
Castrol | 46 |
Tutela | 34 |
Orlen | 24 |
Organika | 26 |
Częstotliwość wymiany płynu hamulcowego i orientacyjne koszty
Marka i model | Częstotliwość wymiany płynu | Cena płynu w ASO (zł/litr) | Koszt wymiany w ASO (zł) | Koszt wymiany poza ASO (zł) |
Citroen Xsara | co 2 lata bez limitu km | 90 | 80 | 70 (serwis niezależny) 55 (Norauto) 55 (Midas) |
Honda Civic | co 3 lata bez limitu km | 100 | 85 | |
Renault Megane | co 4 lata lub 120 tys. km | 46 | 150 | |
Opel Corsa | co 2 lata bez limitu km | 104 | 90 | |
Skoda Fabia | co 2 lata bez limitu km | 58 | 60 | |
VW Golf IV | co 2 lata bez limitu km | 57 | 100 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?