Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pasek wymień przed terminem

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: W większości silników pasek rozrządu trzeba wymieniać zdecydowanie wcześniej niż zaleca to producent
Fot. Grzegorz Burda: W większości silników pasek rozrządu trzeba wymieniać zdecydowanie wcześniej niż zaleca to producent
Zerwanie paska rozrządu powoduje unieruchomienie silnika, a w wielu przypadkach również jego zniszczenie. Nawet ścisłe przestrzeganie terminów wymiany zalecanych przez producenta niekoniecznie ustrzeże nas przed awarią.

Zerwanie paska rozrządu zawsze powoduje unieruchomienie silnika, a w wielu przypadkach również jego całkowite zniszczenie. Niestety, nawet ścisłe przestrzeganie terminów wymiany zalecanych przez producenta niekoniecznie ustrzeże nas przed awarią.

 

Pasek rozrządu, to wykonany z gumy pasek zębaty, który napędza wałek rozrządu. Jego trwałość jest ograniczona, więc musi być systematycznie wymieniany. Jednak wiele pasków nie wytrzymuje

Fot. Grzegorz Burda: W większości silników pasek rozrządu trzeba wymieniać zdecydowanie wcześniej niż zaleca to producent
Fot. Grzegorz Burda: W większości silników pasek rozrządu trzeba wymieniać zdecydowanie wcześniej niż zaleca to producent

założonego przez producenta przebiegu. Jedną z przyczyn jest wydłużanie przebiegu. Jeszcze kilka lat temu wymianę paska zalecało się co 60- 80 tys. km.

 

Obecnie praktycznie wszystkie firmy wydłużyły przebiegi do 120 tys. km, a nawet więcej. Aby więc nie naprawiać silnika na własny koszt lepiej wcześniej wymienić pasek, ponieważ w większości silników benzynowych i wszystkich wysokoprężnych, urwanie paska powoduje praktycznie zniszczenie silnika. Do wymiany są wówczas zarówno zawory jak i tłoki, a dodatkowo w niektórych silnikach łamie się również wałek rozrządu i mocowania wałka. W takim wypadku głowica silnika nadaje się tylko do wymiany.

 

Niestety, przestrzeganie terminu wymiany paska zgodnie z zaleceniami producenta nie daje nam gwarancji, że pasek się nie urwie. Na dodatek może się to zdarzyć 10, 20, a nawet 40 tys. km przed planowaną wymianą! Dlatego przebieg po jakim należy wymieć pasek lepiej skonsultować z mechanikami serwisującymi daną markę, którzy powinni wiedzieć jaki jest bezpieczny przebieg dla danego silnika.

 

Fot. Grzegorz Burda: Przy okazji wymiany paska rozrządu koniecznie trzeba wymienić napinacz. Warto również sprawdzić pompę wody.
Fot. Grzegorz Burda: Przy okazji wymiany paska rozrządu koniecznie trzeba wymienić napinacz. Warto również sprawdzić pompę wody.

Trwałość paska

 

Trwałość paska zależy od wielu czynników. Główne z nich, to styl jazdy kierowcy oraz warunki użytkowania.

 

Zdecydowanie większe obciążenia na skutek częstych przyspieszeń i hamowań, a więc i szybsze zużycie paska następuje podczas jazdy miejskiej. Ponadto stojąc w korkach silnik pracuje, a kilometry na liczniku nie przybywają.

 

Pasek rozrządu również się starzeje i powinniśmy go wymienić po trzech, a maksymalnie pięciu latach eksploatacji, nawet pomimo niewielkiego przebiegu.

Pasek należy wymienić także po zakupie używanego auta, jeśli nie mamy pewności kiedy był wymieniany.

 

Fot. Grzegorz Burda: Nawet niewielkie zawilgocenie wokół uszczelniacza kwalifikuje go do wymiany
Fot. Grzegorz Burda: Nawet niewielkie zawilgocenie wokół uszczelniacza kwalifikuje go do wymiany

Pasek nadaje się do wymiany również wtedy, gdy był zalany olejem.

Nie warto oszczędzać na pasku, lepiej wybrać droższy, ale renomowanej firmy. Wówczas mamy gwarancję jakości.

 

Nie tylko pasek

 

Wymieniając pasek koniecznie trzeba również wymienić napinacz, nawet gdy nie wykazuje zużycia. Warto także dokładnie sprawdzić stan uszczelniaczy i pompy wody, która w większości silników napędzana jest paskiem rozrządu.

 

Orientacyjne ceny części oraz koszty wymiany

 

Marka i model

Ceny części (zł)

Wymiana paska (zł)

Pasek

Napinacz

ASO

Poza ASO

Fiat Punto II 1.2 (60 KM)

139 (ASO)

50 (Bosch)

38 (Contitech)

48 (Gates)

48 (Goodyear)

70 (ASO)

50 (SKF)

60 (Febi)

220

120

Fiat Punto II 1.9 JTD

216 (ASO)

90 (Bosch)

110 (Contitech)

95 (Gates)

78 (Goodyear)

343+92 (ASO)

210+65 (SKF)

240

180

Ford Focus I 1.6 (100 KM)

118 (ASO)

90 (Bosch)

53 (Contitech)

51 (Gates)

49 (Goodyear)

212 (ASO)

190 (SKF)

155 (Febi)

350

200

Toyota Avensis I 1.6 (110 KM)

166 (ASO)

55 (Bosch)

60 (Contitech)

71 (Gates)

75 (Goodyear)

210 (ASO)

65 (4Max)

120 (SKF)

200

180

Toyota Avensis I 2.0 D-4D

231 (ASO)

145 (Contitech)

173+153 (ASO)

250 +190 (SKF)

300

250

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty