Pasek wymień przed terminem

Porady / Warto wiedzieć

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 125431

Zerwanie paska rozrządu powoduje unieruchomienie silnika, a w wielu przypadkach również jego zniszczenie. Nawet ścisłe przestrzeganie terminów wymiany zalecanych przez producenta niekoniecznie ustrzeże nas przed awarią.

Zerwanie paska rozrządu zawsze powoduje unieruchomienie silnika, a w wielu przypadkach również jego całkowite zniszczenie. Niestety, nawet ścisłe przestrzeganie terminów wymiany zalecanych przez producenta niekoniecznie ustrzeże nas przed awarią.

 

Pasek rozrządu, to wykonany z gumy pasek zębaty, który napędza wałek rozrządu. Jego trwałość jest ograniczona, więc musi być systematycznie wymieniany. Jednak wiele pasków nie wytrzymujeFot. Grzegorz Burda: W większości silników pasek rozrządu trzeba wymieniać zdecydowanie wcześniej niż zaleca to producent założonego przez producenta przebiegu. Jedną z przyczyn jest wydłużanie przebiegu. Jeszcze kilka lat temu wymianę paska zalecało się co 60- 80 tys. km.

 

Obecnie praktycznie wszystkie firmy wydłużyły przebiegi do 120 tys. km, a nawet więcej. Aby więc nie naprawiać silnika na własny koszt lepiej wcześniej wymienić pasek, ponieważ w większości silników benzynowych i wszystkich wysokoprężnych, urwanie paska powoduje praktycznie zniszczenie silnika. Do wymiany są wówczas zarówno zawory jak i tłoki, a dodatkowo w niektórych silnikach łamie się również wałek rozrządu i mocowania wałka. W takim wypadku głowica silnika nadaje się tylko do wymiany.

 

Niestety, przestrzeganie terminu wymiany paska zgodnie z zaleceniami producenta nie daje nam gwarancji, że pasek się nie urwie. Na dodatek może się to zdarzyć 10, 20, a nawet 40 tys. km przed planowaną wymianą! Dlatego przebieg po jakim należy wymieć pasek lepiej skonsultować z mechanikami serwisującymi daną markę, którzy powinni wiedzieć jaki jest bezpieczny przebieg dla danego silnika.

 Fot. Grzegorz Burda: Przy okazji wymiany paska rozrządu koniecznie trzeba wymienić napinacz. Warto również sprawdzić pompę wody.

Trwałość paska

 

Trwałość paska zależy od wielu czynników. Główne z nich, to styl jazdy kierowcy oraz warunki użytkowania.

 

Zdecydowanie większe obciążenia na skutek częstych przyspieszeń i hamowań, a więc i szybsze zużycie paska następuje podczas jazdy miejskiej. Ponadto stojąc w korkach silnik pracuje, a kilometry na liczniku nie przybywają.

 

Pasek rozrządu również się starzeje i powinniśmy go wymienić po trzech, a maksymalnie pięciu latach eksploatacji, nawet pomimo niewielkiego przebiegu.

Pasek należy wymienić także po zakupie używanego auta, jeśli nie mamy pewności kiedy był wymieniany.

 Fot. Grzegorz Burda: Nawet niewielkie zawilgocenie wokół uszczelniacza kwalifikuje go do wymiany

Pasek nadaje się do wymiany również wtedy, gdy był zalany olejem.

Nie warto oszczędzać na pasku, lepiej wybrać droższy, ale renomowanej firmy. Wówczas mamy gwarancję jakości.

 

Nie tylko pasek

 

Wymieniając pasek koniecznie trzeba również wymienić napinacz, nawet gdy nie wykazuje zużycia. Warto także dokładnie sprawdzić stan uszczelniaczy i pompy wody, która w większości silników napędzana jest paskiem rozrządu.

 

Orientacyjne ceny części oraz koszty wymiany

 

Marka i model

Ceny części (zł)

Wymiana paska (zł)

Pasek

Napinacz

ASO

Poza ASO

Fiat Punto II 1.2 (60 KM)

139 (ASO)

50 (Bosch)

38 (Contitech)

48 (Gates)

48 (Goodyear)

70 (ASO)

50 (SKF)

60 (Febi)

220

120

Fiat Punto II 1.9 JTD

216 (ASO)

90 (Bosch)

110 (Contitech)

95 (Gates)

78 (Goodyear)

343+92 (ASO)

210+65 (SKF)

240

180

Ford Focus I 1.6 (100 KM)

118 (ASO)

90 (Bosch)

53 (Contitech)

51 (Gates)

49 (Goodyear)

212 (ASO)

190 (SKF)

155 (Febi)

350

200

Toyota Avensis I 1.6 (110 KM)

166 (ASO)

55 (Bosch)

60 (Contitech)

71 (Gates)

75 (Goodyear)

210 (ASO)

65 (4Max)

120 (SKF)

200

180

Toyota Avensis I 2.0 D-4D

231 (ASO)

145 (Contitech)

173+153 (ASO)

250 +190 (SKF)

300

250

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • lordofchaos
    • do Pana autora: a co z innymi markami tj. opel (astra vectra), vw (golf passat), a francuksie samochody to co??!!?? taki vileki to problem pospravdzac??!!??
    • moto
    • Nie jest to wielki problem, ale aby wszystkich zadowolić musiałbym podać ceny pasków i koszty wymiany wszystkich samochodów na rynku i wszystkich wersji silnikowych. A to byłaby objętość około kilkaset stron. Pozdrawiam Autor
    • Piasek
    • Hmmm no to ja napisze coś z własnego doświadczenia. VW Caddy 1.9TDI - 2002r - pierwsza wymiana pasków po 4-ech latach (190 tyś km). VW T-4 2.5TDI (102KM) - pierwsza wymiana pasków po 220 tyś km i 7-miu latach...!! Ogólnie rzecz biorąc to nie było po prostu czasu... W T-4 wymieniona również pompa wodna - konieczne!! A najlepsze jest to że w Caddym paski nie wykazywały absolutnie żadnych uszkodzeń czy czegokolwiek (starły się tylko napisy). W T-4 tylko pasek od napędu pompy wtryskowej miał delikatne napęknięcia na "grzbietowej" stronie - reszta nietknięta...
    • Piasek
    • Ale i sprzęt który został ząłożony podczas wymiany to towar idący na pierwszy (fabryczny) montaż. Dayco-Isoran (paski), SKF - rolki i pompa wody. Z tego co wiem - obecnie VW przerzucił się na Conti(tech`a) ale mam nadzieje że obecnie zamontowane wytrzymają po kolejne 200 tyś km... Dużą rolę w trwałości paska odgrywa jego szerokość - Fordy, Ople mają paski rozrządu szerokie na ok 16mm - te zamontowane w VW mają szerokośći ok 30mm - i stąd pewnie różnica w trwałości (i uzyskiwanych przebiegach). Dla porównania - łańcuch w mercedesie wytrzymuje pół miliona km... To jest dopiero wynik...
    • uh1h
    • dodam parę słów- nie doczytałem tego w artykule. Niekiedy powodem zerwania paska jest uszkodzenie rolki napinacza- warto zawsze wymienic napinacz wraz paskiem. Trwałość układu przeniesienia momentu obrotowego na wałki rozrządu wiąże się z marką pojazdu. Często słyszę o przedwczesnym zerwaniu paska lub zatarciu łozyska rolki we fiatach ( nawet po 60 tys km! od przebiegu 0!). Niekt. firmy wracają do łancuchów (toyota np). Best paski- nie gates, nie bosch. Tylko mitsuboshi, pozdrawiam
    • Jarecki
    • Uważm,że pasek rozrządu i rolki należy wymieniać co 60-80tkm po co ryzykować dłuższe przebiegi zwłaszcza,że obecnie większość silników to silniki "kolizyjne",a koszt naprawy po zerwaniu paska olbrzymi.Używać należy oczywiście porządnych zamienników (rolki-SKF, pasek-Contitech, pompa wody /która powinna wytrzymać ok.160-180tkm/-również SKF).Uważać należy także na "cichego zabójcę" pasków rozrządu czyli na cieknące uszczelniacze (Simmeringi)-jeśli trzeba wymienić to również na porządne-np. firmy Erling (i lepiej ich poszukać-bo słabej jakości uszczelniacze zniweczą cały efekt wymiany rozrządu).
    • tatar
    • Jedna uwaga. Otóż - wydaje mi się - że dla użytkownika auta ważniejsza jest oficjalna informacja producenta niż rada mechanika. Sądzę, również, że (pomijając sytuacje ekstremalne), urwanie paska przed zalecanym przez sprzedawcę marki terminem wymiany a w konsekwencji uszkodzenie silnika może skutkować roszczeniem do producenta
    • matias21
    • w aso peugota chcieli za pasek 300 i był to pasek firmy Gates, który sobie sam kupiłem za połowe ceny!! nie dajcie sie nabrać na oryginalne części to samo z citroenem !
    • doro
    • Jeśli chodzi o VW POLO to wg. instrukcji każą pasek wymieniać przy ok. 90.000 km. Nie wiem, jak inni posiadacze "polówek", ale najprawdopodobniej zastosuję się. Diabli wiedzą, w którym momencie pasek diabli wezmą i wtedy... lepiej nie krakać.
    • bossy
    • jak miałem renault clio 1.2 RT (rok prod. 2000) to pasek wymieniłem po około 120tyś km, wg instrukcji miałem to zrobić po 60tyś km. Auto mialem od nowości i po okresie gwarancyjnym serwisowałem auto poza ASO i sam bylem odpowiedzialny za pilnowanie terminu wymiany paska i rolki .. jednak roztargnienie ten termin przeoczyło i to jak pisałem wyżej 2 krotnie! wiem teraz ze mialem szczescie i w obecnym aucie nie bede ryzykować (opel vectra) i wymienie jak stuknie mi 60tyś - innymi słowy trudno trafić czy auto da rade jeżdzic latami bez wymiany .. czy nam sie "rozkraczy" na drodze .. pozdrawiam
    • grend (gość)
    • Ja w golfie III 1,6 75KM przejechałem na oryginalnym pasku VW 150tyś km w ciągu 11 lat. Potem miałem założony pasek Gates'a i na nim 100 tyś km w ciągu 5 lat, a auto nie było delikatnie traktowane. Więc nie wiem od czego to wszystko zależy. Dodam, że na oryginalnej pompie wody przejechałem w ciągu 17 lat 270 tyś km chociaż słychać z niej już dziwny szum. Wiec zgadzam się z opiniami, że pompę wody można wymieniać co drugą wymianę paska rozrządu. Ciekawi mnie czy z rolką też tak można zrobić. Teraz do następnego 7 letniego auta, które ma przebieg 90 tyś km czeka mnie wymiana i zastanawiam się czy wymieniać czy zostawić oryginalny (na oryginalnym pasku napisane jest DAYCO i znaczki Mitsubishi). Teraz ewentualnie założyłbym pasek z firmy Mitsuboshi i rolkę GMB czy ktoś używał takiego paska i takiej rolki lub słyszał coś o nich?

Dodaj komentarz