Peugeot 106 (1991 – 2003)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Zdzisław Podbielski - Peugeot 106  był produkowany w latach 1991 – 2003 wraz z bliźniaczym Citroenem AX. Peugeota oferowano w wersji 3- lub 5-drzwiowej
Fot. Zdzisław Podbielski - Peugeot 106 był produkowany w latach 1991 – 2003 wraz z bliźniaczym Citroenem AX. Peugeota oferowano w wersji 3- lub 5-drzwiowej
Peugeot 106 był zawsze w cieniu swoich większych braci. I choć nie stał się rynkowym przebojem, miał swoich zwolenników przez ponad 10 lat.

Peugeot 106 był zawsze w cieniu swoich większych braci. I choć nie stał się rynkowym przebojem, miał swoich zwolenników przez ponad 10 lat.

Fot. Zdzisław Podbielski - Peugeot 106  był produkowany w latach 1991 – 2003 wraz z bliźniaczym Citroenem AX. Peugeota oferowano w wersji 3- lub 5-d
Fot. Zdzisław Podbielski - Peugeot 106 był produkowany w latach 1991 – 2003 wraz z bliźniaczym Citroenem AX. Peugeota oferowano w wersji 3- lub 5-drzwiowej

 

Peugeot zadebiutował w 1991 r. w wersji 3-drzwiowej, jako najmniejszy model w gamie. W kilkanaście miesięcy później pojawił się model 5-drzwiowy.

Wnętrze auta jest w miarę przestronne, z przodu nie ma problemu z miejscem. Z tyłu jest go zdecydowanie mniej – pasażerowie mają trudności z umieszczeniem nóg. Kokpit nie zachwyca stylizacją i jest dość ubogi we wskaźniki. Brak np. wskazań temperatury płynu chłodzącego, jest tylko lampka zapalająca się po przekroczeniu momentu krytycznego.

Niewiele miejsca jest na bagaż – 215 l. W modelach z pierwszych lat produkcji dzielona kanapa występuje dość rzadko, gdyż była to opcja za dodatkową opłatą.

Jak u wszystkich “francuzów”, auto zapewnia przyzwoity komfort jazdy – dobre zawieszenie, stabilność, zwrotność. Słabymi punktami jest brak wspomagania układu kierowniczego (odczuwalne głównie przy cięższym dieslu) i słabe wyciszenie silnika.

 

Peugeot 106 (1991 – 2003)

Silniki

 

Benzynowy silnik 1,0 l jest najbardziej popularną jednostką napędową Peugeota 106. Czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 954 cm³ ma moc 45 KM. Jest ekonomiczny, choć z dynamiką już trochę gorzej. Ale w warunkach miejskich spełnia swoją rolę.

W ofercie były także inne jednostki napędowe – trzy benzynowe i jedna wysokoprężna. Nie mniej popularny od najmniejszego jest silnik o pojemności 1,1 l i mocy 60 KM. Zużywa on niewiele więcej paliwa, ale jest dużo żwawszy. Pozostałe jednostki benzynowe, to 1,4 l/75 KM i 1,6 16V. Ten ostatni ma moc 118 KM przy 6600 obr/min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 145 Nm przy 5200 obr./min. Średnie zużycie paliwa to ok. 8,1 l/100 km. Dla miłośników diesli jest jeden, 4-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1,5 l i mocy 58 KM.

 

Eksploatacja

 

W rynku jest sporo Peugeotów 106. Większość z nich kupiona w polskiej sieci sprzedaży jest w najuboższej wersji wyposażenia Active z silnikiem 1,0 l. Lepiej wyposażone miały nazwę Classic.

W 1996 r. model przeszedł gruntowny face lifting. Unowocześniono z przodu i z tyłu nadwozie, upodabniając je do pozostałej gamy. Auto nieznacznie urosło, wprowadzono trochę zmian wewnątrz, m.in. nowy kształt koła kierownicy, zamykany schowek przed pasażerem, nawiewy na szyby przednich drzwi. Poprawiono też jakość materiałów wykończeniowych. Z upływem lat auto było też lepiej wyposażane, np. we wspomaganie układu kierowniczego, poduszki powietrzne, napinacze pasów, ABS, klimatyzację.

 

Peugeot 106 (1991 – 2003)

Modele z pierwszych lat produkcji mają opinię gorzej wykonanych, mniej dokładnie spasowanych. Peugeot 106 jest odporny na korozję. Najwięcej kłopotów, z racji naszych dróg, może przysparzać zawieszenie. W tylnym szybciej zużywają się mocowania belki skrętnej, tuleje metalowo-gumowe, poduszki amortyzatorów. W nadwoziu psują się zamki drzwi, mało trwały jest fotel kierowcy. Bywają też awarie alternatora i rozrusznika. Nie ma kłopotów z silnikami i skrzynią biegów, jednak pod warunkiem że auto było prawidłowo serwisowane.

W praktyce “106” rzadko przysparza kłopotów. Najlepiej kupować egzemplarze po face liftingu (produkowane od kwietnia 1996 r.) – są lepiej wykonane i z bogatszym wyposażeniem seryjnym. Na rynku jest sporo aut z instalacjami gazowymi.

 

Wady

- mały bagażnik,

- średniej jakości materiały wykończeniowe,

- ubogie wyposażenie.

 

Zalety

- dobre właściwości jezdne,

- niskie koszty eksploatacji,

- obszerne wnętrze w swojej klasie

 

Ważniejsze daty z historii modelu:

 

1991 – debiut Peugeota 106 w wersji 3-drzwiowej; silniki 1,1 l/60 KM i 1,4 l/75 KM,

1992 – wersja 5-drzwiowa; w ofercie silnik 1,0 l/45 KM (w następnych latach podniesiono moc do 59 KM),

1993 – silnik wysokoprężny 1,4 l o mocy 50 KM,

1994 – nowy silnik diesla 1,5 l/58 KM zastępuje silnik 1,4 l,

1996 – face lifting modelu (zmiany w nadwoziu, lepsze materiały wykończeniowe),

2003 – zakończenie produkcji.

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 1992

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

1.0

3,2-5,3

5,5-6,5

5,5-6,9

4,8-6,9

5,9-9,8

8,2-11,7

7,9-12,7

8,5-13,9

10,9-13,9

1.1

3,6-7,2

6,0-6,9

4,8-6,9

6,5-7,9

6,3-8,9

8,0-10,9

9,9-11,9

9,8-12,5

10,4-12,4

1.4

4,5-6,9

4,5-6,9

5,2-6,9

-

5,9-9,8

-

9,9-13,9

9,5-13,7

11,8-13,6

1.5 D

-

-

6,3-7,9

6,5-8,2

8,5-10,1

7,5-13,8

10.4-11,7

9,6-12,5

14,1-17,9

*

na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

 

Wybrane dane techniczne *

Silnik

1.0

1.1

1.4

1.5 D

Rodzaj silnika

benzyna

benzyna

benzyna

diesel

Pojemność skokowa (cm³)

954

1124

1361

1527

Moc maksymalna (KM/obr./min)

50/6000

60/6200

75/5500

57/500

Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min)

74/3700

88/3800

111/3400

95/2250

Prędkość maksymalna (km/h)

150

165

178

158

Przyspieszenie 0-100 km (s)

19

15,4

13,2

18,5

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km)

5,1/6,9

4,9/7,4

5/7,8

3,8/5,6

Opony

145/70 R13

165/70 R13

Zbiornik paliwa (l)

45

Objętość bagażnika 3/5 (dm³)

215/530

Rozstaw osi (cm)

238,5

Rozstaw kół przód/tył (cm)

138/131

Średnica zawracania (m)

11

Długość/szerokość/wysokość (cm)

638/159/138

Masa własna (kg)

815

815

875

Masa całkowita (kg)

1295

1315

1375

*

dane z 1997 r.**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty