Peugeot 106 był zawsze w cieniu swoich większych braci. I choć nie stał się rynkowym przebojem, miał swoich zwolenników przez ponad 10 lat.
Peugeot zadebiutował w 1991 r. w wersji 3-drzwiowej, jako najmniejszy model w gamie. W kilkanaście miesięcy później pojawił się model 5-drzwiowy.
Wnętrze auta jest w miarę przestronne, z przodu nie ma problemu z miejscem. Z tyłu jest go zdecydowanie mniej – pasażerowie mają trudności z umieszczeniem nóg. Kokpit nie zachwyca stylizacją i jest dość ubogi we wskaźniki. Brak np. wskazań temperatury płynu chłodzącego, jest tylko lampka zapalająca się po przekroczeniu momentu krytycznego.
Niewiele miejsca jest na bagaż – 215 l. W modelach z pierwszych lat produkcji dzielona kanapa występuje dość rzadko, gdyż była to opcja za dodatkową opłatą.
Jak u wszystkich “francuzów”, auto zapewnia przyzwoity komfort jazdy – dobre zawieszenie, stabilność, zwrotność. Słabymi punktami jest brak wspomagania układu kierowniczego (odczuwalne głównie przy cięższym dieslu) i słabe wyciszenie silnika.
Silniki
Benzynowy silnik 1,0 l jest najbardziej popularną jednostką napędową Peugeota 106. Czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 954 cm³ ma moc 45 KM. Jest ekonomiczny, choć z dynamiką już trochę gorzej. Ale w warunkach miejskich spełnia swoją rolę.
W ofercie były także inne jednostki napędowe – trzy benzynowe i jedna wysokoprężna. Nie mniej popularny od najmniejszego jest silnik o pojemności 1,1 l i mocy 60 KM. Zużywa on niewiele więcej paliwa, ale jest dużo żwawszy. Pozostałe jednostki benzynowe, to 1,4 l/75 KM i 1,6 16V. Ten ostatni ma moc 118 KM przy 6600 obr/min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 145 Nm przy 5200 obr./min. Średnie zużycie paliwa to ok. 8,1 l/100 km. Dla miłośników diesli jest jeden, 4-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1,5 l i mocy 58 KM.
Eksploatacja
W rynku jest sporo Peugeotów 106. Większość z nich kupiona w polskiej sieci sprzedaży jest w najuboższej wersji wyposażenia Active z silnikiem 1,0 l. Lepiej wyposażone miały nazwę Classic.
W 1996 r. model przeszedł gruntowny face lifting. Unowocześniono z przodu i z tyłu nadwozie, upodabniając je do pozostałej gamy. Auto nieznacznie urosło, wprowadzono trochę zmian wewnątrz, m.in. nowy kształt koła kierownicy, zamykany schowek przed pasażerem, nawiewy na szyby przednich drzwi. Poprawiono też jakość materiałów wykończeniowych. Z upływem lat auto było też lepiej wyposażane, np. we wspomaganie układu kierowniczego, poduszki powietrzne, napinacze pasów, ABS, klimatyzację.
Modele z pierwszych lat produkcji mają opinię gorzej wykonanych, mniej dokładnie spasowanych. Peugeot 106 jest odporny na korozję. Najwięcej kłopotów, z racji naszych dróg, może przysparzać zawieszenie. W tylnym szybciej zużywają się mocowania belki skrętnej, tuleje metalowo-gumowe, poduszki amortyzatorów. W nadwoziu psują się zamki drzwi, mało trwały jest fotel kierowcy. Bywają też awarie alternatora i rozrusznika. Nie ma kłopotów z silnikami i skrzynią biegów, jednak pod warunkiem że auto było prawidłowo serwisowane.
W praktyce “106” rzadko przysparza kłopotów. Najlepiej kupować egzemplarze po face liftingu (produkowane od kwietnia 1996 r.) – są lepiej wykonane i z bogatszym wyposażeniem seryjnym. Na rynku jest sporo aut z instalacjami gazowymi.
Wady
- mały bagażnik,
- średniej jakości materiały wykończeniowe,
- ubogie wyposażenie.
Zalety
- dobre właściwości jezdne,
- niskie koszty eksploatacji,
- obszerne wnętrze w swojej klasie
Ważniejsze daty z historii modelu:
1991 – debiut Peugeota 106 w wersji 3-drzwiowej; silniki 1,1 l/60 KM i 1,4 l/75 KM,
1992 – wersja 5-drzwiowa; w ofercie silnik 1,0 l/45 KM (w następnych latach podniesiono moc do 59 KM),
1993 – silnik wysokoprężny 1,4 l o mocy 50 KM,
1994 – nowy silnik diesla 1,5 l/58 KM zastępuje silnik 1,4 l,
1996 – face lifting modelu (zmiany w nadwoziu, lepsze materiały wykończeniowe),
2003 – zakończenie produkcji.
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | |
1.0 | 3,2-5,3 | 5,5-6,5 | 5,5-6,9 | 4,8-6,9 | 5,9-9,8 | 8,2-11,7 | 7,9-12,7 | 8,5-13,9 | 10,9-13,9 |
1.1 | 3,6-7,2 | 6,0-6,9 | 4,8-6,9 | 6,5-7,9 | 6,3-8,9 | 8,0-10,9 | 9,9-11,9 | 9,8-12,5 | 10,4-12,4 |
1.4 | 4,5-6,9 | 4,5-6,9 | 5,2-6,9 | - | 5,9-9,8 | - | 9,9-13,9 | 9,5-13,7 | 11,8-13,6 |
1.5 D | - | - | 6,3-7,9 | 6,5-8,2 | 8,5-10,1 | 7,5-13,8 | 10.4-11,7 | 9,6-12,5 | 14,1-17,9 |
*
na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia
Wybrane dane techniczne *
Silnik | 1.0 | 1.1 | 1.4 | 1.5 D |
Rodzaj silnika | benzyna | benzyna | benzyna | diesel |
Pojemność skokowa (cm³) | 954 | 1124 | 1361 | 1527 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 50/6000 | 60/6200 | 75/5500 | 57/500 |
Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min) | 74/3700 | 88/3800 | 111/3400 | 95/2250 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 150 | 165 | 178 | 158 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 19 | 15,4 | 13,2 | 18,5 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 5,1/6,9 | 4,9/7,4 | 5/7,8 | 3,8/5,6 |
Opony | 145/70 R13 | 165/70 R13 | ||
Zbiornik paliwa (l) | 45 | |||
Objętość bagażnika 3/5 (dm³) | 215/530 | |||
Rozstaw osi (cm) | 238,5 | |||
Rozstaw kół przód/tył (cm) | 138/131 | |||
Średnica zawracania (m) | 11 | |||
Długość/szerokość/wysokość (cm) | 638/159/138 | |||
Masa własna (kg) | 815 | 815 | 875 | |
Masa całkowita (kg) | 1295 | 1315 | 1375 |
*
dane z 1997 r.**
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?