Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot 107 kontra Fiat Panda

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski:  Początkowo mały Fiat zwał się Gingo, jednak po interwencji Renault Włosi wybrali nazwę historyczną - Panda
Fot. Jarosław Zgirski: Początkowo mały Fiat zwał się Gingo, jednak po interwencji Renault Włosi wybrali nazwę historyczną - Panda
Maluchy segmentu A to auta dla minimalistów, którym niepotrzebny jest duży pojazd, a tani i poręczny „mieszczuch”.
Dodatkowym atutem może być silnik diesla pod warunkiem, że zaakceptujemy wyższą cenę.
Fot. Jarosław Zgirski:  Początkowo mały Fiat zwał się Gingo, jednak po interwencji Renault Włosi wybrali nazwę historyczną - Panda
Fot. Jarosław Zgirski: Początkowo mały Fiat zwał się Gingo, jednak po interwencji Renault Włosi wybrali nazwę historyczną - Panda

 

W zatłoczonych miejskich ulicach i parkingach duże samochody sprawiają kłopot. Ciężko w korku wcisnąć się na sąsiedni pas ruchu, trudno zaparkować, a i spalanie jest zazwyczaj duże. Poza tym najczęściej takim samochodem "wozimy powietrze", jadąc w pojedynkę lub najwyżej z dzieckiem.

 

Dlatego właśnie wymyślono segment "mini". Samochody te mogą spełnić jedynie najbardziej podstawowe potrzeby w zakresie przemieszczania się. Rozwinęły się jednak do tego

Fot. Jarosław Zgirski: Trojaczki z Kolina różnią się w zasadzie tylko detalami: innym wykrojem reflektorów przednich i tylnych oraz kształtem maski
Fot. Jarosław Zgirski: Trojaczki z Kolina różnią się w zasadzie tylko detalami: innym wykrojem reflektorów przednich i tylnych oraz kształtem maski

stopnia, że dziś często rywalizują z większymi braćmi. Małe, oszczędne, coraz ciekawsze stylistycznie ale niekoniecznie tanie.

 

Cechy szczególne

 

Oba prezentowane pojazdy charakteryzują się odmienną stylistyka nadwozia. Panda jest kanciasta, a 107 zaokrąglony. Ten przedstawiciel "trojaczków z Kolina" rozpala wyobraźnię i przemawia do zmysłów bardziej niż włoski konkurent. I to zarówno do kobiet, jak i mężczyzn.

Fot. Jarosław Zgirski: Panda nie ma wyszukanej stylistycznie linii nadwozia. Wszystko podporządkowane zostało maksymalnej użyteczności
Fot. Jarosław Zgirski: Panda nie ma wyszukanej stylistycznie linii nadwozia. Wszystko podporządkowane zostało maksymalnej użyteczności

 

Różnice w podejściu do wystroju obu wozów widać po wejściu do środka. Panda mimo wszystko wygląda jak nobliwa babcia w porównaniu ze "zakręconym" wzornictwem Peugeota. Najbardziej charakterystycznym jego elementem jest wielki panel ogrzewania i przewietrzania samochodu. Za dnia i w nocy wygląda on dość ciekawie, ale jego obsługa wymaga pewnego przyzwyczajenia i precyzji.

 

Pod względem ergonomii góruje Panda, której pokrętła zapewniają prostszą regulację nadmuchu i temperatury. Plastiki kokpitu obu rywali są twarde, ale większe zaufanie budzą te w Pandzie. Minusem Fiata jest masywny i kanciasty panel środkowy, który wyższym i tęższym kierowcom da się we znaki, bo stale będzie się wpijać w prawą nogę.

Fot. Jarosław Zgirski: Wszechobecne krągłości nadwozia i pastelowe kolory lakieru mają przekonać szczególnie piękniejszą połowę kierowców
Fot. Jarosław Zgirski: Wszechobecne krągłości nadwozia i pastelowe kolory lakieru mają przekonać szczególnie piękniejszą połowę kierowców

 

Z przodu miejsca dla kierowcy i pasażera wystarczy w jednym i drugim samochodzie, natomiast z tyłu podróżni są nieco stłoczeni. Panda ma jednak możliwość zabrania pięciu osób, podczas gdy 107 tylko czterech.

 

Znacznie większy jest też bagażnik Fiata, poza tym istnieje możliwość powiększenia go przez złożenie oparcia tylnej kanapy. Co prawda standardowe 206 litrów, to niedużo, ale maciupeńki kuferek Peugeota może w tym aucie zastąpić właściwie brak jakichkolwiek zamykanych schowków we wnętrzu. Nie będzie to jednak wada dla kogoś, komu w codziennej jeździe bagażnik jest zupełnie niepotrzebny.

 

Inaczej jest z wyposażeniem. Niestety, Peugeot 107 ma dość krótką listę dodatków, w której nie ma nie tylko systemu kontroli stabilności jazdy ESP, ale nawet elektrycznego sterowania

Fot. Jarosław Zgirski: Funkcjonalna deska rozdzielcza Pandy ma podstawowy minus – jej środkowy panel ogranicza ruchy prawej nogi
Fot. Jarosław Zgirski: Funkcjonalna deska rozdzielcza Pandy ma podstawowy minus – jej środkowy panel ogranicza ruchy prawej nogi

lusterkami bocznymi. Panda ma to w standardzie, podobnie, jak 4 poduszki powietrzne. Lista wyposażenia opcjonalnego u Fiata jest znacznie dłuższa, stąd w Pandzie możemy sobie zażyczyć nawet nawigacji satelitarnej. Co ciekawe, w obu samochodach obrotomierz wymaga dopłaty.

 

Silniki

 

Wybór jednostek napędowych u "trojaczków z Kolina" jest więcej niż skromny. Właściwie w ofercie mamy tylko benzynowy motor 1,0 l, oraz testowany dieslowski 1.4 HDi. Jest to silnik typu common rail, czterocylindrowy, z dwoma wtryskiwaczami na cylinder. Osiąga on moc 54 KM i jak na samochód ważący prawie tonę jest to stanowczo za mało.

 

Niecierpliwi nazwaliby go mułem, gdyż przyspiesza niechętnie. Jest za to bardzo ekonomiczny - przy spokojnej jeździe zużywa  niecałe 3 litry oleju napędowego na 100 km. Nieco mniej

Fot. Jarosław Zgirski: Wnętrze Peugeota 107, podobnie jak reszty bliźniaków, przyjemne dla oka, choć wyposażone po spartańsku. Plastiki kokpitu twar
Fot. Jarosław Zgirski: Wnętrze Peugeota 107, podobnie jak reszty bliźniaków, przyjemne dla oka, choć wyposażone po spartańsku. Plastiki kokpitu twarde

zczędny jest silnik Pandy. Jednostka napędowa o mocy 70 KM i pojemności 1,3 l ma jednak lepsze przyspieszenia i prędkość maksymalną.

 

Wrażenia z jazdy

 

W jednym i drugim aucie siedzimy wysoko i mamy znakomitą widoczność do przodu. Samochody są krótkie, dlatego nawet mało doświadczony kierowca bez problemu jest stanie wyjechać tyłem z ciasnego parkingu. Naturalnym środowiskiem małego Peugeota są miejskie, zatłoczone drogi, ponieważ silnik wyraźnie nie daje sobie rady ze sprawnym przyspieszaniem.

Fot. Jarosław Zgirski: Kufer Pandy o pojemności 206 litrów można zwiększyć do 860 l składając oparcie tylnej kanapy
Fot. Jarosław Zgirski: Kufer Pandy o pojemności 206 litrów można zwiększyć do 860 l składając oparcie tylnej kanapy

Znacznie lepiej radzi sobie jednostka napędowa Pandy, ale w czasie dłuższych wypadów za miasto też raczej nie poszalejemy. W Pandzie precyzyjniej wybieramy poszczególne przełożenia skrzyni biegów, która w 107 działa z wyraźnym oporem.

 

Oba pojazdy nie są dobrze wygłuszone, po przekroczeniu prędkości 100 km/h w kabinie Peugeota panuje hałas, w Fiacie dodatkowo generowany przez pęd powietrza rozbijany o kanciastą karoserię.

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Peugeot 107 jest mikroskopijny, pomieści jedynie niewielkie zakupy
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Peugeot 107 jest mikroskopijny, pomieści jedynie niewielkie zakupy

Pochwalić należy układ jezdny Peugeota 107. Auto świetnie trzyma się drogi i możemy je właściwie prowadzić w stylu sportowym. Jedynie komfort resorowania nie jest najlepszy. Podobną kulturę pracy zawieszenia prezentuje Panda, jednak w przeciwieństwie do konkurenta nie prowadzi się jej aż tak dobrze ze względu na przechyły nadwozia w zakrętach.

 

Podsumowanie

 

Fiat Panda jest metrykalnie starszy od Peugeota 107, jednak w codziennej eksploatacji nie odczujemy różnicy wieku obu aut. To nowoczesne miejskie samochody, o odmiennej stylistyce: Panda to typowy przedstawiciel segmentu, solidny i trochę...nudny, zaś Peugeot 107 to z kolei miejski zawadiaka. Rozum i suche fakty przemawiają za Pandą, serce i fantazja skłaniają się ku 107. Z silnikami diesla są jednak stanowczo zbyt drogie.

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Peugeot 107 1.4 HDi

Fiat Panda 1.3 JTD

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3
)

1398

1248

Moc maksymalna (KM/obr/min)

54/4000

70/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

130/1750

145/1500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

15,6

13

Prędkość maksymalna (km/h)

154

160

Pojemność bagażnika (l)

130

206/860

Pojemność zbiornika paliwa (l)

35

35

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

3,2/5,1

3,9/5,8

Długość x szerokość x wysokość (cm)

343x163x147

354x159x154

Rozstaw osi (cm)

234

230

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/8

Cena (zł)

42 400

42 400

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Peugeot 107 Trendy

Fiat Panda Dynamic

Poduszki powietrzne

2

4

Układ ABS

S

S

Układ ESP

-

2500

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

-/-

S/-

Klimatyzacja manualna

4000

3900

Radioodtwarzacz z CD

1400

900

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Peugeot 107 1.4 HDi

Fiat Panda 1.3 JTD

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

Remis

Remis

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

 

+

Cena

Remis

Remis

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty