Peugeot 307 SW

Samochody / Testy

Autor: Tekst i zdjęcia Witold Blady

Liczba odwiedzin: 73472

Choć kształty nadwozia modeli 307 kombi i 307 SW są identyczne auta dość wyraźnie się od siebie różnią. Model kombi jest autem tańszym, napędzanym słabszymi silnikami, SW odwrotnie - tu w ofercie są tylko mocniejsze silniki.

Każdy z pasażerów 307 SW ma do dyspozycji osobny fotel, w kombi z tyłu jest jedna, trzyosobowa kanapa.

To oczywiście nie jedyne różnice - model SW wyróżnia się panoramicznym, szklanym dachem, klamki lakierowane są na kolor imitujący aluminium. W tym samym kolorze są także relingi dachowe, listwy na drzwiach i uchwyt nad tablicą rejestracyjną na tylnej klapie. Różnice są także w wyposażeniu - poza sześcioma airbagami do wyposażenia seryjnego Peugeota 307 SW należą klimatyzacja, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, wspomaganie układu kierowniczego, centralne ryglowanie zamków i halogeny. O osobnych fotelach dla wszystkich pięciu pasażerów już wspominaliśmy, na liście opcji (w wersji Premium standard) są dwa dodatkowe fotele, stosowane wcześniej w modelach 505 i 406 Familiale. Wprawdzie ograniczają one pojemność bagażnika do 135 litrów, ale za to auto przekształca się w pełnowartościowego vana. Po wymontowaniu dwóch rzędów siedzeń (w kombi po rozłożeniu tylnej kanapy) pojemność bagażnika wzrasta do ponad 1500 litrów. Peugeot 307 SW w porównaniu z wersją hatchback ma zwiększony o 10 centymetrów rozstaw osi, a długość całkowita nadwozia wzrosła o 22 centymetry. Za dopłatą można otrzymać także lakier metalizowany, automatyczną klimatyzację, komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD (standard w wersji SW Premium), podgrzewane fotele przednie, zmieniarkę CD i alarm.

Poza sześcioma poduszkami gazowymi (najtańszy model ma dwa airbagi) odmiana Premium wyposażona jest we wspomaganie układu kierowniczego, automatyczną klimatyzację, elektrycznie opuszczane szyby we wszystkich drzwiach, centralne ryglowanie zamków, regulację wysokości fotela kierowcy i pasażera, ABS, radioodtwarzacz, czujnik deszczu i halogeny. W odmianie z dwulitrowym silnikiem do standardu należą także aluminiowe felgi. Lista opcji obejmuje m.in. lakier metalik, alarm i podgrzewane przednie fotele. Szkoda, że system ESP można zamówić tylko do aut z ręczną skrzynią biegów.

Silnik o mocy 138 KM jest bardziej niż wystarczający dla ważącego około 1200 kg auta. Ma niezłą kulturę pracy, nieco gorzej jest ze zużyciem paliwa. Podczas testu Peugeot 307 zużył średnio około 11 litrów benzyny na 100 km. Spokojniejsza jazda na trasie daje efekt w postaci obniżenia apetytu na paliwo do ok. 10 l/100 km. Wynik może niezbyt dobry, ale nie zapominajmy, że auta z automatyczną skrzynią biegów mają najczęściej wiekszy apetyt niż odmiany z przekładnią manualną. Do zawieszenia nie mamy żadnych uwag. To naprawdę ścisła czołówka wśród kompaktów, 307 SW prowadzi się równie doskonale jak hatchback.

Wnętrze
W 307 nie znajdziemy okrągłości jak w 206, tu linie są spokojniejsze, proste. Stylistyka wnętrza przypomina auta niemieckie, wygląda więc na to, że Peugeot chciał, by nasi sąsiedzi zza Odry chętniej niż do tej pory kupowali kompaktowe Peugeoty. Plus auta spod znaku lwa to także umieszczony w kierownicy - nareszcie - przycisk klaksonu. Do ergonomii nie mamy zastrzeżeń, wszystkie przyciski są pod ręką, bardzo wygodny jest pilot sterowania radiem pod kierownicą. Wadą modelu z automatyczną skrzynią biegów okazała się chromowana kulisa. Jest rzeczywiście pięknym elementem wystroju wnętrza, jednak w słoneczne dni padające na nią światło może oślepiać kierowcę.

Nadwozie
Linia nadwozia 307 SW ma elementy wspólne z innymi autami Peugeota, auto jest jednak znacznie bardziej kanciaste, niż przyzwyczaił nas do tego choćby model 206 czy 607. Na pochwałę zasługują inne niż we wszystkich pozostałych modelach klamki - łatwo je złapać bardzo pewnie, co w razie zakleszczenia drzwi podczas kolizji ma bardzo duże znaczenie. "Doklejenie" tylnej części nadwozia na szczęście nie wpłynęło na proporcje, auto może się podobać. Dzięki wysoko przeprowadzonej linii dachu pasażerowie mają bardzo dużo miejsca na głowy. Charakterystycznym elementem są klamki, relingi czy listwa nad tablicą rejestracyjną w kolorze aluminium

Silnik
W zestawieniu z automatyczną skrzynią biegów oferowane są dwa silniki benzynowe - 1,6 l o mocy 110 KM i dwulitrowy o mocy 138 KM. Amatorzy diesli muszą zdecydować się na przekładnię manulaną. Prędkość maksymalna flagowego modelu z dwulitrową jednostką benzynową i manualną skrzynią biegów to 200 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa nieco powyżej 10 sekund. Niestety, wygoda w Peugeocie 307 oznacza także wyraźnie słabsze osiągi. Sprint od 0 do 100 km/h trwa w wersji z automatem 12 sek. Na szczęście prędkość maksymalna spada nieznacznie, bo o 4 km/h.

Podsumowanie
Wersje z automatyczną skrzynią biegów nie cieszą się w naszym kraju zbyt dużą popularnością. Częściowo wynika to z przyzwyczajenia (odwrotnie niż w USA), częściowo z wysokiej dopłaty za wygodę. I dotyczy to nie tylko Peugeota. W przypadku modelu 307 za auto bez pedału sprzęgła trzeba zapłacić 5 tys. więcej. W segmencie C to sporo.

Peugeot 307 a konkurencja

Model Peugeot 307 Ford Focus Skoda Octavia
Silnik R4 R4 R4
Liczba zaworów 16 16 20
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1997 1596 1781
Moc maks. (KM) 138 100 150
Maks. moment obrotowy (Nm) 190 145 210
Skrzynia biegów A/4 A/4 A/4
Hamulce przednie/tylne T/T T/T T/T
Średnica zawracania (m) 11,1 10,9 10,8
Objętość bagażnika (dm sześc.) 135/1540 520 530
Długość (mm) 4420 4450 4510
Szerokość (mm) 1755 1700 1730
Wysokość (mm) 1570 1550 1430
Rozstaw osi (mm) 2608 2615 2510
Masa własna (kg) 1355 1105 1275
Ładowność (kg) 585 525 590
Prędkość maksymalna (km/h) 196 173 215
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 12 12,1 9,9
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 13,1 10,9 12,8
Poza miastem 6,6 6,1 6,9
Średnie 8,8 7,8 9
T - hamulce tarczowe, A - skrzynia automatyczna

Wyposażenie

Model 307 Premium  Focus Ghia Octavia Elegance
Cena (zł) 76 700 66 800 80 860
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne S S S
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby S S S
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio S S O
Klimatyzacja S S S
Aluminiowe felgi S O S
S - standard, O - opcja

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Brak komentarzy - napisz pierwszy

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!