Rodzina Peugeotów tereny wschodniej Francji zamieszkiwała już od XV wieku. Zajmowała się m.in. tkactwem i młynarstwem. W 1810 roku Jean-Pierre i Jean-Fraderic Peugeotowie założyli odlewnię oraz zakład produkujący piły taśmowe. Tak w 1812 roku powstaje firma Peugeot Freres, która stopniowo poszerza swój asortyment i produkuje m.in. noże, młynki do kawy i maszyny do szycia.
W 1850 roku po raz pierwszy pojawia się logo marki z lwem, ale nie przypominało tego obecnego, a klika lat później zostaje ono zarejestrowane wraz z marką. Symboliczny lew na samochodach tej marki ma głębokie korzenie. Pochodzi on z miejsca urodzenia założycieli. Zwierzę miało z początku symbolizować trzy cechy produkowanych przez firmę pił: wytrzymałość ich zębów, elastyczność ostrza oraz szybkości cięcia.
Ważnym momentem dla firmy jest rok 1885, kiedy to wnuk założyciela Armand wraz ze swoim kuzynem Eugenem rozpoczynają produkcję rowerów. Armand Peugeot szybko jednak postanawia, że firma powinna zająć się produkcją automobili. W dalszej perspektywie doprowadziło to do rozłamu i powstania nowego oddziału. Najpierw jednak został skonstruowany trzykołowy automobil z parowym silnikiem Serpolleta, ale był on zbyt ciężki. Za pierwszy samochód Peugeota uznaje się zatem pojazd z 1891 roku z silnikiem Daimlera o mocy 3,5 KM. W 1903 roku powstaje pierwszy motocykl, a w 1912 roku ciężarówka. W tym samym czasie zbudowany zostaje także jeden z największych zakładów marki w Sochaux. Wcześniej, bo w 1910 roku dochodzi do połączenia firm Societe Anonyme des Automobiles Peugeot oraz Lion Peugeot, w wyniku czego powstaje Societe des Automobiles et Cycles Peugeot.
Po I wojnie światowej produkcja aut rusza w 1919 roku i systematycznie się zwiększa. I tak w 1929 roku debiutuje Peugeot 201. Jest on o tyle istotny, że stanowi początek serii aut z trzycyfrowym oznaczeniem z zerem w środku. Warto dodać, że dwa lata później pojazdy Peugeota jako pierwsze seryjnie produkowane auta zostały wyposażone w niezależne zawieszenie kół. Kilka lat później na rynek wchodzi model 402, który zwracał uwagę reflektorami umieszczonymi za atrapą chłodnicy. Napędzał go dwulitrowy silnik o mocy 55 KM, ale jego produkcja została przerwana przez wybuch II wojny światowej.
Pierwszym powojennym autem Peugeota był model 203. Auto to na stałe zapisało się w historii motoryzacji, gdyż Andre Mercier w 1953 roku pokonał nim trasę z Paryża do Kapsztadu, która liczyła 15 000 km długości. Potrzebował na to 17 dni, a model 203 z silnikiem o pojemności 1,3 litra po pełnym zatankowaniu baku przejechał 900 km.
Innym autem producenta, który także cieszyło się dużym zainteresowaniem był czterodrzwiowy samochód rodzinny Peugeot 403, który debiutował w 1955 roku. Za jego napęd odpowiadał silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 58 KM, a cztery lata po jego debiucie Peugeot zaczął także korzystać z silników diesla. Rok 1960 jest natomiast rokiem debiutu modelu 404. Auto zostało zaprojektowane przez Pininfarinę i często było wykorzystywane jako taksówka, a także brało udział w rajdach i wyścigach. W ofercie był m.in. silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i diesel 1,9 litra, a opcjonalnie istniała możliwość zamontowania 3-biegowej automatycznej skrzyni biegów. Kultowa stała się także odmiana kabriolet pokazana w 1961 roku.
Od 1963 roku Peugeot podjął rozmowy o współpracy z Citroenem, ale ostatecznie wtedy nie doszło do porozumienia, a trzy lata później Peugeot podpisuje umowę z Renault. W tym czasie Citroen staje się własności firmy Michelin. Tym razem dochodzi do porozumienia i w 1976 roku powstaje funkcjonujący do dziś koncern PSA Peugeot Citreon. Współpraca z Renault zostaje zerwana.
Ważnym autem dla producenta był model 504 debiutujący w 1968 roku. Początkowo napędzał go czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra, osiągający moc 82 KM lub w wersji z wtryskiem 97 KM. Wkrótce pojawiły się nowe wersje nadwozia i jednostki napędowe. W 1983 roku na rynek wchodzi cieszący się bardzo dużą popularnością Peugeot 205. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że podczas 15-letniego okresu produkcji, nie licząc drobnych poprawek kosmetycznych, model ten nie został poddany faceliftingowi.
W latach 80. XX wieku debiutują modele 309 (1985-1993), 405 (1987-1998) czy 605 (1989-1999). Lata 90 XX wieku to czas debiutu modeli 106 (1991-2003), 406 (1995-2004), a także produkowanego od 1998 roku do 2012 modelu 206, jak również oferowanego od 1996 roku do dziś modelu Partner czy vana 806.
Z nowszych aut z serii 100 należy wymienić model 108. To samochód z segmentu A, który produkowany jest od 2014 roku. Dostępny jest jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, a także w wersji z otartym nadwoziem. Z serii 200 na uwagę zasługuje Peugeot 2008 powstający od 2013 roku, a najnowszym autem z kolejnej serii jest model 308 II, który debiutował w 2013 roku we Frankfurcie. W tym miejscu należy zaznaczyć, że począwszy od tego pojazdu, następcy poszczególnych modeli z końcówką 8 będą nosiły już taką samą nazwę i zostaną ich następnymi generacjami. Peugeot 308 II zyskał tytuł Car of The Year 2014.
Najważniejsze wybrane daty z historii marki
1810 – założenia firmy Peugeot Freres
1850 – pojawia się logo marki
1885 – rozpoczyna się produkcja rowerów
1891 – pierwszy samochód Peugeota
1903 – pierwszy motocykl
1910 – powstaje Societe des Automobiles et Cycles Peugeot
1912 – pierwsza ciężarówka
1929 – Peugeot 201
1931 – wprowadzenie niezależnego zawieszenia kół
1938 – Peugeot 202
1948 – Peugeot 203
1955 – Peugeot 403
1959 – Peugeot wprowadza silniki diesla
1960 – Peugeot 404
1968 – Peugeot 504
1976 – powstaje koncern PSA Peugeot Citreon**
1983 – Peugeot 205
1985 – Peugeot 309
1987 – Peugeot 405
1989 – Peugeot 605
1991 – Peugeot 106
1994 – Peugeot 806
1995 – Peugeot 406 **
1996 – Peugeot Partner
1998 – Peugeot 206
2004 – Peugeot 407
2006 – Peugeot 207
2009 – Peugeot 5008
2012 – Peugeot 208
2012 – Peugeot 4008
2013 – Peugeot 308 II
2013 – Peugeot 2008
2014 – Peugeot 108
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?