Nadwozie
Peugeot 306 dostępny jest na rynku w kilku odmianach nadwozia – 3- i 5-drzwiowy hatchback, sedan, kombi czyli Break i kabriolet. Stylistyka auta to sprawa indywidualnych gustów, dużo ważniejsza jest jego funkcjonalność. We wnętrzu mieszczą się wygodnie cztery dorosłe osoby, choć
zdecydowanie luźniej mają pasażerowie przednich foteli. Fotele przednie są dobrze wyprofilowane i nisko osadzone. Jeżeli kierowca jest średniego wzrostu, to z tyłu pozostaje wystarczająco dużo miejsca na nogi pasażerów. Kokpit jest zaprojektowany poprawnie i czytelnie, a przełączniki ustawione są ergonomicznie. Należy pamiętać, że przycisk klaksonu umieszczony jest w dźwigni kierunkowskazu.
Silniki
Zainteresowani tym modelem mają do wyboru kilka jednostek napędowych. Najczęściej na naszym rynku występują silniki benzynowe 1,4 litra i mocy 75 KM oraz 1,6 l/90 KM. Popularny jest tez diesel 1,9/90 KM. Oczywiście wybór silników jest większy. Z benzynowych warto zainteresować się silnikiem 1,8 l o mocy 101 KM i 2,0 o mocy
136 KM. Obydwa mają dość umiarkowane zużycie paliwa. Bardzo dobrym dieslem jest 2,0 HDi o mocy 90 KM zużywającym średnio ok. 6,5 l na 100 kilometrów. Ale dla miłośników dynamicznych aut najlepszym będzie wersja S 16 z dwulitrowym silnikiem o mocy 167 KM.
Eksploatacja
Na rynku wtórnym jest spory wybór Peugeotów 306. Generalnie model cieszy się dobrą opinią. Najsłabiej notowane są roczniki z pierwszych lat
sprzedaży (1993 - 97). Były one dość awaryjnie i mają ubogie wyposażenie seryjne. Chyba, że trafi się bogatsza wersja z rynku niemieckiego. Najlepiej więc szukać auta po 1997 r., już po przeprowadzonym restylingu.
Użytkownicy „306” narzekają na awaryjność łożysk i gumowych poduszek tylnej osi, zużywanie się gumowych osłon przegubów napędowych, nadmiernie korodujące układy
wydechowe, awarie alternatora, nieszczelności układu chłodzenia. W niektórych modelach zdarzają się kłopoty z hamulcami z powodu nierównomiernego zużycia tarcz. Objawia się to przy szybszej jeździe drganiami kierownicy.
Właściciele cenią sobie model 306 przede wszystkim za komfort jazdy, umiarkowane zużycie paliwa, zwrotność i umiarkowane ceny części zamiennych. W Polsce w latach 1993 - 2002 sprzedano około 15 tys. samochodów Peugeot 306. Największą popularnością cieszyła się wersja hatchback z silnikiem 1,4 i 1,6 l. Do tych liderów dołączył model w wersji kombi.
Wady:
- nieszczelności układu chłodzenia,
- skorodowany układ wydechowy,
- awarie instalacji elektrycznej, najczęściej alternator
Zalety:
- przestronne wnętrze
- komfortowe zawieszenie
- umiarkowane ceny części zamiennych
Historia modelu
1993 – debiut modelu w wersji 3 i 5-drzwiowej (luty)
1994 – wersja kabriolet (marzec)
1994 – nadwozie w wersji sedan (wrzesień)
1996 – wprowadzenie na rynek wersji S16 z 6 biegową skrzynią biegów (lipiec)
1997 – w kwietniu 306 po restylingu i pojawia się wersja kombi
1999 – w sprzedaży pojawia się silnik HDi
2001 – zakończenie produkcji
2002 – koniec sprzedaży modelu 306
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)
Model | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
1,4 | 6,0-11,0 | 7,2-9,8 | 6,9-8,0 | 9,3-11,9 | 10,3-12,7 | 12,5-16,5 | 17,0-20,4 | 17,4-23,6 | 21,4-24,5 | 24,9 |
1,6 | 6,5-8,8 | 6,1-8,7 | 9,1-11,5 | 10,5 | 11,8-19,9 | 13,3-21,3 | 13,9-22,5 | 18,0-27,9 | 23,9-26,5 | 23,0 |
1,8 | 6,0-9,8 | - | 10,5 | 11,0-16,5 | 16,9 | - | - | 26,5 | - | - |
2.0 | 8,3-11,0 | - | 12,0 | 20,0 | 12,4 | 13,2 | - | 23,9-29,9 | - | - |
1,9 D | 5,9-9,8 | 10,9-16,5 | 8,9-11,9 | 11,2-13,9 | 10,5-13,9 | 14,9-18,0 | 11,9-20,0 | 16,5-24,9 | 18,9-22,9 | |
2,0 HDi | - | - | - | - | - | - | 20,2 | 15,5-19,2 | 24,3-28,5 | 15,9-28,3 |
Wybrane dane techniczne
Rodzaj nadwozia | hatchback | hatchback | hatchback | hatchback | sedan | sedan | kombi | kombi |
Typ silnika | benzyna | benzyna | diesel | diesel | benzyna | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność skokowa (cm³) | 1361 | 1587 | 1905 | 1997 | 1361 | 1762 | 1587 | 1998 |
Moc (KM/obr/min) | 75/5500 | 90/5600 | 70/4600 | 90/4000 | 75/5500 | 112/5500 | 90/5600 | 135/5500 |
Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min) | 111/3400 | 135/3000 | 120/2000 | 205/1900 | 111/3400 | 155/4250 | 135/3000 | 180/4200 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 179 | 161 | 180 | 173 | 193 | 180 | 201 |
Zużycie paliwa 120 km/h/ miasto (l/100 km) | 5,6/9,1 | 5,8/9,9 | 5,0/8,3 | 4,4/7,2 | 5,8/9,7 | 6,3/12,0 | 6,2/10,4 | 7,0/12,8 |
Ogumienie seryjne | 185/65R14 | 195/55/R15 | 185/65R14 | 195/55/R15 | ||||
Objętość bagażnika (dm³) | 270 | 465 | 442 | |||||
Długość/ szerokość/ wysokość (cm) | 403/169/138 | 426/169/138 | 434/169/141 | |||||
Masa własna (kg) | 1020 | 1060 | 1080 | 1135 | 1040 | 1140 | 1120 | 1205 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?