Peugeot 306 (1993 - 2002)

Samochody / Testy

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

Liczba odwiedzin: 67425

Peugeot 306 jest typowym przykładem auta środka – przestronny, z kilkoma dobrymi silnikami i w miarę mało awaryjny.

Łącznie wyprodukowano i sprzedano na całym świecie blisko 2,8 mln. egzemplarzy, w tym 52 proc. z dieslem.

Nadwozie

 

Peugeot 306 dostępny jest na rynku w kilku odmianach nadwozia – 3- i 5-drzwiowy hatchback, sedan, kombi czyli Break i kabriolet. Stylistyka auta to sprawa indywidualnych gustów, dużo ważniejsza jest jego funkcjonalność. We wnętrzu mieszczą się wygodnie cztery dorosłe osoby, choć zdecydowanie luźniej mają pasażerowie przednich foteli. Fotele przednie są dobrze wyprofilowane i nisko osadzone. Jeżeli kierowca jest średniego wzrostu, to z tyłu pozostaje wystarczająco dużo miejsca na nogi pasażerów. Kokpit jest zaprojektowany poprawnie i czytelnie, a przełączniki ustawione są ergonomicznie. Należy pamiętać, że przycisk klaksonu umieszczony jest w dźwigni kierunkowskazu.

 

Silniki

 

Zainteresowani tym modelem mają do wyboru kilka jednostek napędowych. Najczęściej na naszym rynku występują silniki benzynowe 1,4 litra i mocy 75 KM oraz 1,6 l/90 KM. Popularny jest tez diesel 1,9/90 KM. Oczywiście wybór silników jest większy. Z benzynowych warto zainteresować się silnikiem 1,8 l o mocy 101 KM i 2,0 o mocy 136 KM. Obydwa mają dość umiarkowane zużycie paliwa. Bardzo dobrym dieslem jest 2,0 HDi o mocy 90 KM zużywającym średnio ok. 6,5 l na 100 kilometrów. Ale dla miłośników dynamicznych aut najlepszym będzie wersja S 16 z dwulitrowym silnikiem o mocy 167 KM. 

 

Eksploatacja

 

Na rynku wtórnym jest spory wybór Peugeotów 306. Generalnie model cieszy się dobrą opinią. Najsłabiej notowane są roczniki z pierwszych lat sprzedaży (1993 - 97). Były one dość awaryjnie i mają ubogie wyposażenie seryjne. Chyba, że trafi się bogatsza wersja z rynku niemieckiego. Najlepiej więc szukać auta po 1997 r., już po przeprowadzonym restylingu.

Użytkownicy „306” narzekają na awaryjność łożysk i gumowych poduszek tylnej osi, zużywanie się gumowych osłon przegubów napędowych, nadmiernie korodujące układy wydechowe, awarie alternatora, nieszczelności układu chłodzenia. W niektórych modelach zdarzają się kłopoty z hamulcami z powodu nierównomiernego zużycia tarcz. Objawia się to przy szybszej jeździe drganiami kierownicy.

 

Właściciele cenią sobie model 306 przede wszystkim za komfort jazdy, umiarkowane zużycie paliwa, zwrotność i umiarkowane ceny części zamiennych. W Polsce w latach 1993 - 2002 sprzedano około 15 tys. samochodów Peugeot 306. Największą popularnością cieszyła się wersja hatchback z silnikiem 1,4 i 1,6 l. Do tych liderów dołączył model w wersji kombi.

 

Wady:

- nieszczelności układu chłodzenia,

- skorodowany układ wydechowy,

- awarie instalacji elektrycznej, najczęściej alternator

 

Zalety:

- przestronne wnętrze

- komfortowe zawieszenie

- umiarkowane ceny części zamiennych

 

Historia modelu

 

1993 – debiut modelu w wersji 3 i 5-drzwiowej (luty)
1994 – wersja kabriolet (marzec)
1994 – nadwozie w wersji sedan (wrzesień)
1996 – wprowadzenie na rynek  wersji S16 z 6 biegową skrzynią biegów (lipiec)
1997 – w kwietniu 306 po restylingu i pojawia się wersja kombi
1999 – w sprzedaży pojawia się silnik HDi

2001 – zakończenie produkcji

2002 – koniec sprzedaży modelu 306

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)

 

Model

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

1,4

6,0-11,0

7,2-9,8

6,9-8,0

9,3-11,9

10,3-12,7

12,5-16,5

17,0-20,4

17,4-23,6

21,4-24,5

24,9

1,6

6,5-8,8

6,1-8,7

9,1-11,5

10,5

11,8-19,9

13,3-21,3

13,9-22,5

18,0-27,9

23,9-26,5

23,0

1,8

6,0-9,8

-

10,5

11,0-16,5

16,9

-

-

26,5

-

-

2.0

8,3-11,0

-

12,0

20,0

12,4

13,2

-

23,9-29,9

-

-

1,9 D

5,9-9,8

10,9-16,5

8,9-11,9

11,2-13,9

10,5-13,9

14,9-18,0

11,9-20,0

16,5-24,9

18,9-22,9

 

2,0 HDi

-

-

-

-

-

-

20,2

15,5-19,2

24,3-28,5

15,9-28,3

     

Wybrane dane techniczne

 

Rodzaj nadwozia

hatchback

hatchback

hatchback

hatchback

sedan

sedan

kombi

kombi

Typ silnika

benzyna

benzyna

diesel

diesel

benzyna

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność skokowa

(cm³)

1361

1587

1905

1997

1361

1762

1587

1998

Moc (KM/obr/min)

75/5500

90/5600

70/4600

90/4000

75/5500

112/5500

90/5600

135/5500

Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min)

111/3400

135/3000

120/2000

205/1900

111/3400

155/4250

135/3000

180/4200

Prędkość maksymalna (km/h)

170

179

161

180

173

193

180

201

Zużycie paliwa 120 km/h/ miasto

(l/100 km)

5,6/9,1

5,8/9,9

5,0/8,3

4,4/7,2

5,8/9,7

6,3/12,0

6,2/10,4

7,0/12,8

Ogumienie seryjne

185/65R14

 

195/55/R15

185/65R14

 

195/55/R15

Objętość bagażnika (dm³)

270

465

442

Długość/

szerokość/

wysokość (cm)

 

403/169/138

 

426/169/138

 

434/169/141

Masa własna (kg)

1020

1060

1080

1135

1040

1140

1120

1205

 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • peugeot (gość)
    • alternator

Dodaj komentarz