Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwsza jazda Zafirą po face liftingu

Maciej Pobocha
W odświeżaniu samochodów chodzi o to, aby sprzedać to samo auto jako zupełnie nowe. Nie inaczej jest w przypadku zmodernizowanego Opla Zafiry.

 

Modernizacja to - jeśli chodzi o Zafirę - chyba zbyt mocne słowo. Samochód ma nieco inne reflektory, tyle światła, zderzaki, grill i nadkola. W środku lekko przeprojektowano…pokrętła

Fot. Opel
Fot. Opel

ogrzewania i sterowania systemem audio, a w bogatszej wersji wyposażenia radioodtwarzacz z funkcją nawigacji ma możliwość podłączenia iPoda. Tak czy inaczej na pierwszy rzut oka auta nie da się odróżnić od poprzednika.

 

Zafirą może podróżować siedem osób: dwie z przodu, trzy w środkowym rzędzie i dwie na dodatkowych fotelach mieszczących się w bagażniku. Dzięki systemowi Flex7, siedzenia trzeciego rzędu dają się składać i chować pod podłogę. Nie trzeba ich więc wyjmować z auta i przechowywania np. w garażu, jeśli akurat potrzebujemy spakować więcej bagaży. Fotel pasażera z przodu można zamówić w wersji ze składanym

Fot. Opel
Fot. Opel

oparciem, schowkiem pod siedziskiem i składanym stolikiem z tyłu oparcia. Opcjonalnie dostępny jest też system FlexOrganizer składający się ze schowków, siatek i haczyków umieszczonych w bagażniku. Pozwala on na uporządkowanie drobniejszych przedmiotów.

 

Pojemność przestrzeni bagażowej przy siedmiu osobach na pokładzie wynosi 140 l. W przypadku złożonych foteli drugiego i trzeciego rzędu wzrasta do 1820 l.

Fot. Opel
Fot. Opel

 

Nowością jest dostępne w opcji zawieszenie z elektroniczną regulacją pracy amortyzatorów. Ich twardość dobierana jest automatycznie do warunków drogowych i stylu jazdy kierowcy. Oznacza to, że przy pokonywaniu nierówności zawieszenie staje się bardziej miękkie, a podczas szybkiej jazdy utwardza się, co zapobiega przechyłom nadwozia.

 

W Zafirze dostępne są też - po raz pierwszy - biksenonowe reflektory adaptacyjne współpracujące z układem kierowniczym. Obracają się one w kierunku zakrętu w stopniu zależnym od prędkości jazdy i

Fot. Opel
Fot. Opel

promienia skrętu, zwiększając doświetlenie nawet o 90 proc. w porównaniu z reflektorami nieruchomymi. Podczas jazdy z wyższą prędkością po prostej drodze automatyczna regulacja szerokości promienia światła zapobiega oślepianiu kierowców jadących z przeciwnego kierunku, wzmacniając jednocześnie zasięg świateł mijania.

 

Odnowiona Zafira oferowana jest z dziesięcioma silnikami. Pięć z nich to jednostki benzynowe: 1,6 l/115 KM, 1,8 l/140 KM, 2,2 l/150 KM, 2,0 l turbo 200 KM, 2,0 l turbo OPC 240 KM. Silnik 1.6 został zmodernizowany i zastąpi dostępny obecnie 1,6 l/105 KM. Vana można będzie kupić także z nowymi dieslami 1,7 l /110 KM i 1,7 l/125 KM (wprowadzone w zamian za 1,9 l o mocy 100 lub 120 KM) oraz 1,9 l/120 i 150 KM. Zafira będzie też dostępna z silnikiem 1,6 l/94 KM zasilanym gazem ziemnym (CNG).

 

Najtańsza Zafira 1.6 115 KM kosztuje 71 200 zł. Na wyposażeniu standardowym ma m.in. ABS, przednie i boczne poduszki powietrzne, lusterka zewnętrzne sterowane elektrycznie, szyby elektryczne z przodu i centralny zamek z pilotem.

 

Wrażenia z jazdy

 

Testowaną przez nas Zafirę napędzał nowy diesel 1,7 l o mocy 110 KM. Jednostka zapewnia przyzwoite osiągi. Obroty warto jednak utrzymywać powyżej 2000 na minutę, bo inaczej samochód praktycznie nie przyspiesza. Dźwięk pracy silnika zaczyna przeszkadzać przy ok. 2800 obr./min. 6-stopniowa ręczna skrzynia biegów pracuje precyzyjnie, chociaż skok przełożeń nie należy do najkrótszych. Z przodu siedzi się wygodnie. Fotele są dobrze wyprofilowane, a zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą ułatwia jej regulacja w pionie i poziomie. W trzecim rzędzie siedzeń dorosłym pasażerom brakuje miejsca na nogi i nad głową - fotele chowane w podłogę przewidziano raczej dla dzieci. Zastrzeżenia można mieć do widoczności - gruby przedni słupek potrafi skutecznie zasłonić wyjeżdżający z boku inny samochód. Zawieszenie zestrojono neutralnie. Jest na tyle twarde, aby podczas pokonywania zakrętów samochód nie przechylał się zbytnio na boki, a jednocześnie wystarczająco miękkie, aby dobrze tłumić nierówności drogi.

 

Wybrane dane techniczne: Opel Zafira 1.7 Essentia

 

Typ silnika

diesel

Pojemność skokowa (cm3)

1686

Moc (KM) przy obr./min

125/4000

Maksymalny moment

obrotowy (Nm) przy obr./min

280/2300

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,4

Prędkość maksymalna (km/h)

179

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

5,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

446,7 x 180,1 x 164,5

Pojemność bagażnika (l)

140/1820

Cena brutto (zł)

86 750

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty