Pieszy jako uczestnik ruchu drogowego

(ip)
Fot. Skoda
Fot. Skoda
Chociaż Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego odnotowała poprawę bezpieczeństwa na drogach, to jednak w dalszym ciągu Polska posiada znacznie wyższy wskaźnik poziomu zagrożenia niż w innych krajach Unii Europejskiej. Obecnie prawie jedną trzecią ofiar śmiertelnych stanowią piesi*.

Fot. Skoda
Fot. Skoda

Co może zrobić kierowca?

W 2014 roku odnotowano aż 8 940 potrąceń pieszych, w których 1 104 z nich straciło życie, a rannych zostało 8 339**. Najczęściej sprawcami wypadków z udziałem pieszych byli kierowcy.

Jako kierowcy nie zapominajmy, że użytkownikami drogi są nie tylko inni kierujący, ale także piesi – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Warto pamiętać, że pieszy, który znajduje się na przejściu ma bezwzględne prawo pierwszeństwa. Na pieszych należy szczególnie uważać podczas wykonywania manewru skrętu w drogę poprzeczną. Równie ważne jest, aby nie wyprzedzać na przejściach oraz bezpośrednio przed nimi – dodaje Zbigniew Weseli.

Nieuwaga i brawura kierowców przeważnie wynika z pośpiechu. Często jadą dużo szybciej niż pozwalają na to przepisy i nie dostosowują prędkości do warunków panujących na drodze. Innymi przyczynami wypadków są nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego, nieprawidłowe przejeżdżanie przez przejście dla pieszych oraz nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu. Swoją prędkość i styl jazdy należy dostosować jednak nie tylko do warunków atmosferycznych, ale także do okolicy, przez którą przejeżdżamy – radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Z dużo większą ilością pieszych trzeba liczyć się np. obok szkół, targowisk lub centrów handlowych.

 Co może zrobić pieszy?

Według raportu policji o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego piesi swoim zachowaniem powodowali w 2014 roku duże zagrożenie, przyczyniając się do powstania 3 050 wypadków, w wyniku których śmierć poniosło 565 osób, a rannych zostało 2 555 uczestników ruchu. Najczęstsze przyczyny to: nieostrożne wejście na jezdnię, przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym oraz wejście na jezdnię przy czerwonym świetle. Zawsze przed wejściem na ulicę, nawet w przypadku, gdy przejściu towarzyszą światła, pieszy powinien najpierw sprawdzić czy nie nadjeżdża pojazd – tłumaczą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

 * Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Podsumowanie stanu BRD w 2014 r. oraz nowe wyzwania w Programie Realizacyjnym 2015-2016

** policja.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty