Pijanych należy surowo karać

Rozmawiali: Jerzy Pomianowski i Tadeusz Gołąbek
Fot. Grzegorz Gołosiński
Fot. Grzegorz Gołosiński
Z Ministrem Sprawiedliwości – Prokuratorem Generalnym rozmawiamy o sposobach na poprawę bezpieczeństwa na drogach.

Z Krzysztofem Kwiatkowskim, Ministrem Sprawiedliwości- Prokuratorem Generalnym rozmawiamy o sposobach na poprawę bezpieczeństwa na drogach.

 

Panie Ministrze, już jako Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości wiele uwagi poświęcał pan pomocy ofiarom przestępstw, w tym ofiarom wypadków drogowych. Czy jako szef resortu sprawiedliwości będzie pan kontynuował rozpoczętą wcześniej pracę?
Fot. Grzegorz Gołosiński
Fot. Grzegorz Gołosiński

 

Pomoc ofiarom przestępstw, to temat o którym wielu zapomina. Jako Minister Sprawiedliwości chcę poświęcić tej problematyce szczególna uwagę. Podejmujemy szereg działań, aby wzmocnić sytuację poszkodowanych. Choćby poprzez rozszerzenie ich uprawnień w toku procesu karnego.  Przygotowaliśmy projekt nowelizacji Kodeksu postępowania karnego mający na celu wprowadzenie do procedury karnej nowej instytucji - zabezpieczenia z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.

 

Po wprowadzeniu przygotowanych przez nas zmian, sąd a w postępowaniu przygotowawczym prokurator będą mogli nałożyć na zakład ubezpieczeń obowiązek wypłaty na rzecz pokrzywdzonego jednorazowego świadczenia pieniężnego lub wypłaty okresowych świadczeń pieniężnych.

Jeszcze jako wiceminister sprawiedliwości nadzorowałem powołanie 16 ośrodków pomocy dla osób poszkodowanych przestępstwem. Byłem także inicjatorem powstania Rady ds. Pomocy Pokrzywdzonym. Byłem i także jako Minister pozostanę jej przewodniczącym.

 

Czy to wszystkie działania jakich podjęło się Ministerstwo Sprawiedliwości w tym kontekście?

 

Kolejnym działaniem jakiego się podjęliśmy jest choćby nowelizacja ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks karny wykonawczy oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska, polegające na utworzeniu Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej. Głównym celem tych działań jest zwiększenie efektywności i skutecznej pomocy udzielanej ofiarom przestępstw, w tym ofiarom wypadków drogowych.

 

Środki z Funduszu będą przekazywane w formie dotacji organizacjom i instytucjom, które realizują określone działania na rzecz osób pokrzywdzonych,  w tym ofiar wypadków drogowych. Wspomniane nowe zasady finansowania organizacji wejdą w życie w trakcie 2011 r. Do tego czasu nasi partnerzy społeczni będą mogli się do nich przygotować. Otrzymane z Funduszu środki będą wykorzystywane na niesienie pomocy zarówno materialnej jak i pomocy w leczeniu, czy też w uzyskaniu odszkodowania.

 

Resort, którym pan kieruje ma bez wątpienia duży wpływ na bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jakie priorytety przyświecają Państwu w trakcie prac legislacyjnych obejmujących ten obszar?
 

 

Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego - kierowców, rowerzystów i pieszych - to priorytet, którym kieruję się jako Minister Sprawiedliwości. Efekt ten, moim zdaniem, można uzyskać dwojako. Po pierwsze poprzez skuteczne karanie niebezpiecznych kierowców, w tym tych prowadzących pod wpływem alkoholu.                           

 

Po drugie - poprzez ochronę ich ofiar, czyli zapewnienie efektywnej pomocy poszkodowanym. Polityka naszego resortu w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego nakierowana jest na maksymalne ograniczenie występujących w ruchu drogowym zachowań potencjalnie zagrażających uczestnikom ruchu. Główny ciężar w tym zakresie — zarówno legislacyjny, jak organizacyjny — spoczywa na Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, a w zakresie działań infrastrukturalnych na Ministerstwie Infrastruktury. Ministerstwo Sprawiedliwości uczestniczy we wszelkich inicjatywach podejmowanych w tym zakresie, oczywiście  w ramach naszych kompetencji.

 

Problemem, z którym borykamy się w Polsce od lat jest wciąż duża liczba pijanych kierowców, którzy niemal codziennie powodują wypadki, w których giną ludzie. Czy rozważał pan wprowadzenie rozwiązań zmieniających tę dramatyczną sytuację? Wielu prawników opowiada się choćby za obligatoryjnym przepadkiem samochodów.

 

Jestem zdecydowanym zwolennikiem surowego karaniem szczególnie tych, którzy kolejny raz prowadzą pod wpływem alkoholu. Pamiętać jednak należy, że przyjęte rozwiązania muszą być zgodne z Konstytucją. Być może problem ten będzie jednym z pierwszych tematów jakim zajmie się nowopowołana Komisja Kodyfikacyjna Prawa Karnego. Cieszę się, że jej pracami zgodził się pokierować wybitny prawnik - prof. Andrzej Zoll.

 

W tym miesiącu obchodzimy Światowy Dzień Pamięci o Ofiarach Wypadków Drogowych. Jest Pan przewodniczącym Komitetu Organizacyjnego. Jak będą przebiegały obchody?

 

Przede wszystkim, 13 listopada odbędzie się konferencja poświęcona problemom bezpieczeństwa ruchu drogowego i sytuacji ofiar wypadków drogowych. Jej gospodarzem będzie Pan Bronisław Komorowski - Marszałek Sejmu. W trakcie spotkania przedstawię założenia do kampanii społecznej "Ofiary Wypadków Drogowych-Nasza Wspólna Odpowiedzialność". Drugi dzień obchodów organizuje Instytut Transportu Samochodowego. Trzeciego dnia obchody przeniosą się do Zabawy koło Tarnowa, gdzie powstaje ośrodek pomocy w wychodzeniu z traumy oraz budowany jest pomnik Pamięci o Ofiarach Wypadków Drogowych.

Dla Rządu Premiera Tuska poprawa bezpieczeństwa na drogach i ograniczenie degradacji życia ofiar wypadków drogowych jest jednym z priorytetów. Nie widzę jednak możliwości osiągnięcia sukcesu w tym obszarze bez szerokiej współpracy z całym społeczeństwem.  

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty