Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Płatne autostrady w Polsce: A1, A2, A4 - ile wynosi myto? (MAPA)

Bartosz Gubernat
Bramki na płatnym odcinku autostrady A4, zarządzanym przez GDDKiA
Bramki na płatnym odcinku autostrady A4, zarządzanym przez GDDKiA
Opłaty od kierowców wszystkich samochodów i motocykli są pobierane na połowie polskich autostrad. Ale wysokość myta i sposób jego ustalania nie wszędzie jest taki sam. Prezentujemy aktualne stawki opłat drogowych w Polsce.
Bramki na płatnym odcinku autostrady A4, zarządzanym przez GDDKiA
Bramki na płatnym odcinku autostrady A4, zarządzanym przez GDDKiA

[/b]

**

**

**

Płatne autostrady w Polsce - mapa

Zobacz także: Kliknij, aby powiększyć mapę płatnych autostrady w Polsce
Płatne autostrady - mapa

 

Autostrady w Polsce - połowa płatna

Wszyscy kierowcy – a nie tylko ci z ciężarówek i autobusów – muszą płacić za przejazd na 728 km autostrad w naszym kraju. Tymczasem wszystkich dróg tej klasy mamy 1348 km. Wysokość myta zależy nie tylko od typu i dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, ale też od zarządcy drogi.

Najmniej, 10 groszy za kilometr, kierowcy samochodów osobowych płacą na odcinkach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Pierwszym z nich jest 99 km autostrady A2 z Konina do Strykowa pod Łodzią, drugim 160 km autostrady A4 między Wrocławiem a Gliwicami. 

- Dla motocyklistów myto na tych odcinkach obniżono do pięciu groszy za kilometr – dodaje Piotr Bujanowicz z GDDKiA.
Taka obniżka dla kierowców jednośladów nie jest regułą. Są odcinki, za których pokonanie płacą oni, jak zmotoryzowani w autach osobowych (patrz: mapa poniżej). 

Płatne autostrady w Polsce - mapa

Zobacz także: Kliknij, aby powiększyć mapę płatnych autostrady, ekspresówek i krajówek w Polsce (mapa częściowo nieaktualna)
Płatne autostrady i inne drogi w Polsce - mapa

Zobacz też: Mapa płatnych dróg w pliku PDF - pobierz

Autostrady A1, A2 i A4 - najtaniej tam, gdzie na opłaty wpływ mam minister

Stawki opłat na autostradach zarządzanych przez GDDKiA ustala minister transportu, wydając rozporządzenie. W przypadku tras zarządzanych przez prywatne firmy, tzw. koncesjonariuszy, kwestię myta regulują umowy między tymi przedsiębiorstwami a resortem transportu. Zgodnie z tymi kontraktami, minister ma wpływ na wysokość stawek na dwóch odcinkach – autostradzie A1 z Gdańska do Torunia i autostradzie A2 ze Świecka (opłaty pobierane są od Rzepina) do Nowego Tomyśla.

Na pozostałych fragmentach płatnych autostrad myto ustalają szefowie zarządzających nimi firm – w przypadku autostrady A4 Katowice – Kraków to Stalexport Autostrada Małopolska, a w przypadku autostrady A2 Nowy Tomyśl – Konin to Autostrada Wielkopolska (podlega im też A2 do Świecka). Co ważne, do opłat na autostradach koncesyjnych doliczany jest podatek VAT. 

Na autostradach zarządzanych przez GDDKiA i trasach z Gdańska do Torunia (zarządca to Gdańsk Transport Company) oraz ze Świecka do Nowego Tomyśla kierowca płaci za każdy przejechany kilometr na bramkach, które umieszczono na wszystkich zjazdach z trasy. W przypadku autostrady A2 Nowy Tomyśl – Poznań – Konin oraz autostrady A4 Katowice – Kraków opłaty są pobierane na bramkach ustawionych w poprzek autostrady. Kierowca musi zapłacić więc za cały odcinek między nimi nawet, jeśli wjechał na niego w połowie.

W przypadku autostrady A2 opłaty pobierane są w czterech miejscach – pod Nowym Tomyślem, Poznaniem, Wrześnią i Koninem. Odcinki stanowiące obwodnice Poznania i Konina są darmowe. Na autostradzie A4 opłatę wnosi się na placach poboru myta pod Katowicami i Krakowem. Kierowca płaci po połowie za przejazd danym odcinkiem na jego początku i końcu.

W przypadku samochodów o masie mniejszej niż 3,5 t. na autostradzie A1 Gdańsk – Toruń i autostradzie A2 Świecko – Nowy Tomyśl stawka za kilometr to 20 groszy. Myto na trasie z Katowic do Krakowa wynosi 29 groszy za kilometr, a z Nowego Tomyśla do Konina aż 31 groszy (w tym oczywiście VAT). 

Za przejazd autostradą A2 Konin – Stryków i autostradą A4 Wrocław – Gliwice kierowcy mogą płacić bez zatrzymywania się za pomocą systemu viaTOLL. Jest on obowiązkowy dla właścicieli ciężarówek i autobusów, ale zmotoryzowani w autach osobowych też mogą z niego korzystać. W samochodzie trzeba zainstalować w samochodzie urządzenie viaAUTO komunikujące się bezprzewodowo z bramkami systemu. Kosztuje ono 135 zł i można je kupić m.in. na stacjach benzynowych oraz w punktach obsługi, których wykaz jest dostępny na stronie internetowej viatoll.pl.

Opłat w systemie można dokonać na trzy sposoby. Najbardziej popularny polega na doładowaniu swojego konta tak samo, jak telefonu na kartę. W punkcie obsługi wystarczy tylko podać numer urządzenia i zapłacić minimum 50 zł. Rejestrując urządzenie przez internet można dodatkowo kontrolować swoje wydatki i samodzielnie zasilać konto. Ostatni wariant to regulowanie należności z dołu, po otrzymaniu comiesięcznego rachunku za przejechane kilometry.

Opłaty drogowe w Polsce także poza autostradami - system viaTOLL

Oprócz autostrad zarządzanych przez GDDKiA system viaTOLL działa też na drogach ekspresowych i wybranych „krajówkach". Myto za pośrednictwem elektronicznego systemu pobierane jest na prawie 2200 km tras. Jeszcze w tym roku ma on zostać rozszerzony na kolejnych 500 km. 

Co ważne, kierowca samochodu osobowego, który holuje dużą przyczepę kempingową albo żaglówkę, też może narazić się na opłaty w systemie viaTOLL. Wystarczy, że jego auto i przyczepa będą miały dopuszczalną masę całkowitą wyższą niż 3,5 t.

Kary w viaTOLL są drakońskie - lepiej nie ryzykować

Kary za brak opłat są wysokie, dlatego lepiej nie ryzykować, tylko zarejestrować się w systemie jak kierowca ciężarówki. Aby to zrobić, trzeba zgłosić się punktu obsługi klienta (te same, co w przypadku viaAUTO) i wypożyczyć za 120 zł zwrotnej kaucji urządzenie viaBOX komunikujące się z bramkami. Wybierając metodę płatności z góry wnosi pierwszą opłatę w wysokości co najmniej 120 zł. Płatność z dołu jest bardziej uciążliwa, wymaga m.in. przedstawienia operatorowi systemu gwarancji bankowych. 

Płatne odcinki autostrad w Polsce - stawki aktualne (ostatnia aktualizacja w lipcu 2014 r.):

Oto podsumowanie informacji nt. stawek myta na płatnych autostradach w Polsce

Autostrada A1 – Gdańsk – Toruń

Zarządca: Gdańsk Transport Company

Długość: 152 km

Wysokość opłat:

- samochody osobowe 29,9 zł (20 gr/km)
- motocykle – 29,9 zł (20 gr/km)

Autostrada A2 – Stryków – Konin

Zarządca: GDDKiA

Długość: 99 km

Wysokość opłat:

- samochody osobowe – 9,9 zł (10 gr/km)
- motocykle – 5 zł (5 gr/km)

Autostrada A2 – Konin - Poznań - Świecko

Zarządca: Autostrada Wielkopolska

Długość: 255 km

Wysokość opłat:

- samochody osobowe – 66 zł
- motocykle – 66 zł

Opłata za kilometr jest różna na dwóch odcinkach. Między Rzepinem a Nowym Tomyślem (88 km) wynosi 20 gr/km (18 zł za cały odcinek). Na odcinku Nowy Tomyśl – Konin (150 km) kierowcy płacą 31 gr/km, a przejechanie całego dystansu kosztuje 48 zł. Autostrada na odcinku Świecko – Rzepin jest darmowa.

Autostrada A4 – Kraków – Katowice

Zarządca: Stalexport Autostrada Małopolska

Długość: 62 km

Wysokość opłat:

- samochody osobowe – 18 zł (29 gr/km)
- motocykle – 9 zł (14 gr/km)

Autostrada A4 – Gliwice - Wrocław

Zarządca: GDDKiA

Długość: 160 km

Wysokość opłat:

- samochody osobowe – 16 zł (10 gr/km)
- motocykle – 8 zł (5 gr/km) **

Bartosz Gubernat 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty