Utrzymanie samochodu pochłania dużo pieniędzy, więc kierowcy ograniczają zakres przeglądów. A płyn ten ma ogromny wpływ na trwałość silnika i układu chłodzenia.
Obsługa układu chłodzenia często ogranicza się do sprawdzenia poziomu płynu oraz temperatury krzepnięcia. Jeśli poziom jest prawidłowy, a temperatura krzepnięcia niska, to wielu mechaników kończy na tym pracę, zapominając, że płyn chłodniczy ma także inne bardzo ważne właściwości. Zawierają jeszcze m.in. dodatki przeciwpienne oraz przeciwkorozyjne. Trwałość ich jest ograniczona i po pewnym czasie przestają działać i chronić układ. Czas (lub przebieg), po jakim
należy dokonać wymiany jest różny, zależy od producenta pojazdu i zastosowanego płynu. Jeśli zlekceważymy wymianę płynu możemy ponieść duże koszty naprawy. Na skutek korozji uszkodzeniu może bowiem ulec pompa wodna, uszczelka głowicy lub chłodnica.
Obecnie niektóre firmy (np. Ford, Opel, Seat) nie przewidują wymiany płynu przez cały okres eksploatacji. Ale nie zaszkodzi po kilku latach i np. 150 tys. km wymienić płyn na nowy.
Ważna temperatura krzepnięcia
Większość obecnie produkowanych płynów chłodniczych jest na bazie glikolu etylenowego. Temperatura krzepnięcia zależy od proporcji, w jakiej wymieszamy go z wodą destylowaną. Kupując płyn należy zwrócić uwagę, czy jest to produkt gotowy do użycia, czy koncentrat, który należy wymieszać z wodą destylowaną. W naszym klimacie stężenie większe niż 50 proc. jest niepotrzebne, gdyż przy takich proporcjach uzyskujemy temperaturę krzepnięcia około -40 st. C. Dalsze zwiększanie stężenia płynu jest niepotrzebne (powodujemy tylko wzrost kosztów). Nie należy także stosować stężenia mniejszego niż 30 proc. (temp. -17 st. C) nawet w okresie letnim, gdyż nie będzie odpowiedniej ochrony antykorozyjnej. Wymianę płynu chłodniczego najlepiej zlecić serwisowi, gdyż z pozoru prosta czynność może być naprawdę skomplikowana. Poza tym nie musimy się martwić co zrobić ze starym płynem. Wymiana płynu to nie tylko
wypuszczenie go z chłodnicy, ale również z bloku silnika, więc trzeba odszukać specjalną śrubę, często ukrytą w gąszczu różnych urządzeń. Oczywiście przed zakręceniem jej należy wymienić uszczelkę aluminiową.
Nie tylko płyn
Podczas wymiany płynu warto rozważyć także wymianę termostatu, zwłaszcza jeśli ma on kilka lat lub kilkadziesiąt tys. km przebiegu. Dodatkowy koszt jest niewielki i nie powinien wynieść więcej niż 50 zł. Natomiast wymiana płynu chłodniczego to z reguły koszt od 50 do 100 zł plus cena płynu - 5 - 20 zł za litr.
Większość układów chłodzenia nie wymaga odpowietrzania, gdyż układ sam usunie powietrze. Po ostudzeniu trzeba tylko uzupełnić poziom. Jednak niektóre konstrukcje wymagają procedury odpowietrzania (odpowietrzniki są w pobliżu głowicy lub na gumowych przewodach) i należy ją wykonywać zgodnie z instrukcją.
Częstotliwość wymiany płynu chłodniczego w wybranych obecnie produkowanych samochodach | |
Ford | nie wymienia się |
Honda | 10 lat lub 120 000 km |
Opel | nie wymienia się |
Peugeot | 5 lat lub 120 000 km |
Seat | nie wymienia się |
Skoda | 5 lat bez limitu km |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?