Płyn chłodniczy

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 96303

Olej wymienia każdy raczej systematycznie, ale już o wymianie płynu w układzie chłodzenia mało osób pamięta.

Utrzymanie samochodu pochłania dużo pieniędzy, więc kierowcy ograniczają zakres przeglądów. A płyn ten ma ogromny wpływ na trwałość silnika i układu chłodzenia.

 

Obsługa układu chłodzenia często ogranicza się do sprawdzenia poziomu płynu oraz temperatury krzepnięcia. Jeśli poziom jest prawidłowy, a temperatura krzepnięcia niska, to wielu mechaników kończy na tym pracę, zapominając, że płyn chłodniczy ma także inne bardzo ważne właściwości. Zawierają jeszcze m.in. dodatki przeciwpienne oraz przeciwkorozyjne. Trwałość ich jest ograniczona i po pewnym czasie przestają działać i chronić układ. Czas (lub przebieg), po jakim Fot. Grzegorz Burda: Najważniejszym parametrem płynu chłodniczego jest temperatura krzepnięcia. należy dokonać wymiany jest różny, zależy od producenta pojazdu i zastosowanego płynu. Jeśli zlekceważymy wymianę płynu możemy ponieść duże koszty naprawy. Na skutek korozji uszkodzeniu może bowiem ulec pompa wodna, uszczelka głowicy lub chłodnica.

Obecnie niektóre firmy (np. Ford, Opel, Seat) nie przewidują wymiany płynu przez cały okres eksploatacji. Ale nie zaszkodzi po kilku latach i np. 150 tys. km wymienić płyn na nowy.

 

Ważna temperatura krzepnięcia

 

Większość obecnie produkowanych płynów chłodniczych jest na bazie glikolu etylenowego. Temperatura krzepnięcia zależy od proporcji, w jakiej wymieszamy go z wodą destylowaną. Kupując płyn należy zwrócić uwagę, czy jest to produkt gotowy do użycia, czy koncentrat, który należy wymieszać z wodą destylowaną. W naszym klimacie stężenie większe niż 50 proc. jest niepotrzebne, gdyż przy takich proporcjach uzyskujemy temperaturę krzepnięcia około -40 st. C. Dalsze zwiększanie stężenia płynu jest niepotrzebne (powodujemy tylko wzrost kosztów). Nie należy także stosować stężenia mniejszego niż 30 proc. (temp. –17 st. C) nawet w okresie letnim, gdyż nie będzie odpowiedniej ochrony antykorozyjnej. Wymianę płynu chłodniczego najlepiej zlecić serwisowi, gdyż z pozoru prosta czynność może być naprawdę skomplikowana. Poza tym nie musimy się martwić co zrobić ze starym płynem. Wymiana płynu to nie tylko Fot. Grzegorz Burda: Niektóre układy chłodzenia wymagają odpowietrzania. wypuszczenie go z chłodnicy, ale również z bloku silnika, więc trzeba odszukać specjalną śrubę, często ukrytą w gąszczu różnych urządzeń. Oczywiście przed zakręceniem jej należy wymienić uszczelkę aluminiową.

 

Nie tylko płyn

 

Podczas wymiany płynu warto rozważyć także wymianę termostatu, zwłaszcza jeśli ma on kilka lat lub kilkadziesiąt tys. km przebiegu. Dodatkowy koszt jest niewielki i nie powinien wynieść więcej niż 50 zł. Natomiast wymiana płynu chłodniczego to z reguły koszt od 50 do 100 zł plus cena płynu - 5 - 20 zł za litr.

Większość układów chłodzenia nie wymaga odpowietrzania, gdyż układ sam usunie powietrze. Po ostudzeniu trzeba tylko uzupełnić poziom. Jednak niektóre konstrukcje wymagają procedury odpowietrzania (odpowietrzniki są w pobliżu głowicy lub na gumowych przewodach) i należy ją wykonywać zgodnie z instrukcją.

 

Częstotliwość wymiany płynu chłodniczego w wybranych

obecnie produkowanych samochodach

Ford

nie wymienia się

Honda

10 lat lub 120 000 km

Opel

nie wymienia się

Peugeot

5 lat lub 120 000 km

Seat

nie wymienia się

Skoda

5 lat bez limitu km

 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • SkolmiFCP
    • Nieprawda. W najnowszych modelach Forda wymiana jest przewidziana po 10 latach!
    • moto
    • Informację, że w Fordach nie wymienia się płynu chłodniczego uzyskałem w ASO. Grzegorz Burda
    • volsmagel
    • Wszystkie plyny i oleje= nalezy wymieniac mozliwie czesto- a tym bardziej plyn chlodniczy!Conajmniej co 2-3 lata- bez wzgeldu na przebieg!Oczywiscie po spuszczeniu starego przepluklac caly system -ponownie spuscic a pozniej zalac od nowa!Wszystko sie zuzywa i traci swoje wlsciwosci= nawet gdy samochod jest prawie nie uzywany- determinuje wszystko CZAS! volksmagel
    • ola (gość)
    • a jak czesto w citroenie
    • rysiu (gość)
    • ile płynu mieści się w audi a3 1,9tdi?? i jakim płynem najlepiej zaleć układ??
    • norton (gość)
    • A jak jest z VW. Ja w golfie III (w instrukcji) też miałem napisane że nie wymaga wymiany.
    • Jules (gość)
    • w VW płyn powinien być odpowiedniej normy (zalecane jest G12), ale mimo wszystko lepiej co jakis czas wymienić
    • boss27 (gość)
    • Zgadzam się z autorem valsmagel. Wymiana płynu chłodniczego powinna nastąpić nie później niż 2-3 lata. Należy o tym szczególnie pamiętać przed zimą.
    • Jules (gość)
    • wg producentów takich płynów jak borygo czy presto płyn należy wymienić po takim okresie lub 250 tyś km
    • AK (gość)
    • Volsmagel Ty człowieku chyba się czegoś najarałeś, weź sie lepiej nie ośmieszaj.
    • popek (gość)
    • volsmagel ma racje...każdy dobry mechanik wymienia płyny regularnie w swoim aucie bo nie chce go zbyt często naprawiać...wszystko się z czasem zużywa!mechanicy o tym wiedzą i wielkie koncerny też...wciskaja lipe że niby nie trzeba wymieniać...tylko jeżdzić...a jak już sie coś zepsuje to serwisik służy pomocą za gruba kase...hehe!ja osobiście wymieniam płyny trochę przed czasem...i wszystko jest gites!paski i rolki też tak z 8-10tyś km wcześniej i wszystko śmiga jak należy...żadnych niespodziewajek na trasie!
    • gość niedzielny (gość)
    • Płyn i olej kosztują grosze, dokładnie tak jest, wszyscy dobrzy mechanicy mówią, ze należy to wymieniać tak często, jak czesto Cię na to stac. Proste.
    • borygo (gość)
    • Ja mysle ze czesciej jak co dwa lata najlepiej co miesiac a i jeszcze koniecznie powietrze w kolach tez nalezy wymienic raz w tygodniu w zapasowym wystarczy co dwa tygodnie.Zycze wszystkim szerokiej drogi i jak najczestszych wizyt w ASO

Dodaj komentarz