Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Płyny eksploatacyjne

(c)
Fot. Tomasz Jodłowski: Pamiętamy o okresowej wymianie oleju silnikowego i uzupełniamy płyn w zbiorniku spryskiwacza. Z reguły zapomina się o wymianie płynu chłodzącego silnik czy płynie hamulcowym. Co gorsza, zapominają o tym mechanicy.
Fot. Tomasz Jodłowski: Pamiętamy o okresowej wymianie oleju silnikowego i uzupełniamy płyn w zbiorniku spryskiwacza. Z reguły zapomina się o wymianie płynu chłodzącego silnik czy płynie hamulcowym. Co gorsza, zapominają o tym mechanicy.
Okresowa wymiana płynów eksploatacyjnych jest podstawą właściwej eksploatacji pojazdu.

 

Oleje

 

Olej silnikowy, w zależności od marki i modelu pojazdu, należy zmieniać stosownie do zaleceń instrukcji. Wielu producentów wydłuża obecnie przebieg nawet do 30 tys. km, do kolejnej zmiany oleju. We współczesnych pojazdach nie ma potrzeby okresowej wymiany oleju w skrzyni biegów.

 

Fot. Tomasz Jodłowski: Pamiętamy o okresowej wymianie oleju silnikowego i uzupełniamy płyn w zbiorniku spryskiwacza. Z reguły zapomina się o wymianie
Fot. Tomasz Jodłowski: Pamiętamy o okresowej wymianie oleju silnikowego i uzupełniamy płyn w zbiorniku spryskiwacza. Z reguły zapomina się o wymianie płynu chłodzącego silnik czy płynie hamulcowym. Co gorsza, zapominają o tym mechanicy.

Płyn chłodzący

 

Bardzo ważne jest sprawdzenie, czy ciecz chłodząca silnik nie straciła swoich właściwości. Prawidłowe stężenie cieczy zapewnia jej prawidłową lepkość i własności związane z odbieraniem ciepła. Stężenie można zmierzyć w stacjach obsługi. W trosce o trwałość silnika trzeba co około 3 lata wymieniać płyn i odpowietrzać układ chłodzenia.

Płyn hamulcowy

 
Płyn hamulcowy powinien być wymieniany w samochodzie co 2 lata. Płyn ten chłonie wodę, co m.in. powoduje obniżenie temperatury wrzenia. Dla płynu nowego wynosi ona od 240 do 260 st. C natomiast po 2-3 latach użytkowania osiąga poziom 120 - 150 st. C. Przy częstym używaniu hamulców może wystąpić zjawisko zagotowania się płynu hamulcowego, które spowoduje powstawanie pęcherzy pary i niesprawność pedału hamulca. Objaw jest wtedy taki sam, jak przy zapowietrzeniu układu hamulcowego.

 

 Płyn do spryskiwaczy

 

Uzupełnianie płynu w zbiorniku spryskiwaczy jest oczywiste. Wbrew pozorom nie warto stosować przesadnie tanich specyfików, gdyż często nie spełniają podanych na opakowaniu parametrów, np. dotyczących temperatury zamarzania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty