Podatek ekologiczny od listopada?!

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Wiemy już, w jaki sposób naliczany ma być podatek ekologiczny mający zastąpić akcyzę na sprowadzane do Polski samochody.

Wiemy już, w jaki sposób naliczany będzie podatek ekologiczny mający zastąpić akcyzę na sprowadzane do Polski samochody. Możliwe, że zostanie on wprowadzony jeszcze w tym roku.

 

Zgodnie z projektem ustawy podatek ekologiczny ma być płacony jednorazowo przy pierwszej rejestracji w Polsce samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Dotyczył więc będzie wszystkich aut osobowych - nowych i używanych. Zgodnie z nową definicją samochodu osobowego z obowiązku jego płacenia będą zwolnieni właściciele pojazdów:

- ciężarowych,

- z jednym rzędem siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

ładunków ścianą lub trwałą przegrodą (kratka, szyba),

- z dwoma rzędami siedzeń, w których część przeznaczona do przewozu ładunków okaże się dłuższa niż połowa długości wnętrza pojazdu mierzona od przedniej do tylnej szyby lub krawędzi podłogi w przypadku braku tylnej szyby,

- mających otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków,

- posiadających kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.

 

Wysokość podatku będzie uzależniona bezpośrednio od dwóch czynników: pojemności skokowej silnika i norm czystości spalin Euro. Pojemność silnika wyraża się w litrach, z dokładnością do jednego miejsca po przecinku (np. 1,6 l). Normę Euro ustala się na podstawie dokumentu wydanego przez producenta pojazdu lub jednostkę upoważnioną do badań homologacyjnych pojazdów. W przypadku braku dokumentu potwierdzającego, przyjmuje się normy Euro określone według roku produkcji samochodu:

- brak normy Euro - samochody wyprodukowane do roku 1991 włącznie,

- Euro 1 - samochody wyprodukowane w latach 1992 - 1995,

- Euro 2 - samochody wyprodukowane w latach 1996 - 1999

- Euro 3 - samochody wyprodukowane w latach 2000 - 2005

- Euro 4 i wyższa - samochody wyprodukowane od 2006 r.

 

Wzór na wyliczenie podatku ma być następujący: pojemność silnika podniesiona do kwadratu razy współczynnik dla poszczególnych norm Euro razy stała stawka w wysokości 500 zł.

 

Współczynniki dla poszczególnych norm Euro mają być następujące:

- brak normy: 11,0

- norma Euro 1: 7,3

- norma Euro 2: 2,8

- norma Euro 3: 1,8

- norma Euro 4: 1,0

- norma Euro 5: 0,9

 

Otrzymany w ten sposób wynik pomniejszałoby się uwzględniając spadek wartości auta wraz z wiekiem. Zniżka dla auto jednorocznych (starszych niż 12 miesięcy licząc od daty pierwszej rejestracji) wynosiłaby 15 proc., dla 2-letnich - 25 proc., 3-letnich - 35 proc., 4-letnich - 42 proc., 5-letnich - 49 proc., 6-letnich - 55 proc. W przypadku samochodów mających więcej niż sześć lat ulgę obliczałoby się sumując zniżkę 55 proc. plus 45 proc. pomnożone przez współczynnik otrzymany przez odjęcie od 1 wartości 0,95 do potęgi n, gdzie n jest wiekiem samochodu wyrażonym w latach pomniejszonym o 7.

 

Projekt podatku w połowie maja ma zostać przekazany do Sejmu. Zanim podatek wejdzie w życie, musi przejść całą drogę legislacyjną, co zajmie najprawdopodobniej około sześciu miesięcy. Możliwe więc, że zacznie obowiązywać w listopadzie.

 

Przykładowe wyliczenia wartości podatku ekologicznego dla samochodów nowych
 

 

Segment

Najlepiej

sprzedawany

model

Najlepiej

sprzedawana

wersja

Cena (zł)

Wartość

podatku

akcyzowego

(zł)

Wartość

podatku

ekologicznego

(zł)

Mini

Fiat

Seicento

Fresh

1.1 54KM

22 700

559,5

605

Mini Plus

Fiat

Panda

Actrve

1.1 54 KM

31 700

781,3

605

Małe

Skoda

Fabia

Sportllne

1.4 75 KM

50 490

1 244,4

980

Klasa

niższa średnia

Toyota

Corolla

Terra

1.4 D 90 KM

63 000

1 552,7

980

Klasa

wyższa średnia

Skoda

Octavia

Amłaente

1.9 TDI 105 KM

77 000

1 897,7

1 805

Klasa wyższa

Skoda

Superb

Ambiente

2.0 TD1140 KM

104 540

2 576,5

2 000

Klasa wyższa

AudiA6

3.0 TDI Ouatro 225 KM

218 984

21 488,9

4 500

Klasa luksusowe

Mercedes

klasy S

320CDI 3.0 235 KM

339 000

33 266,0

4 500

Kombivany

Citroen

Berlingo

X 1.9 Diesel 70 KM

53 615

1 321,4

1 805

Minivany

Citroen

Xsara Picasso

SX 1.6 110 KM

73 600

1 814,0

1 280

Vany

Chrysler

Voyager

SE Stow&Go

2.8 Diesel 150 KM

148 800

14 601,7

3 920

Sportowe

Mercedes

C-Sportcoupe

180 kompresor

1.8 143 KM

113 200

2 789,9

1 620

Terenowe

Toyota RAV4

X 2.2 Diesel 177 KM

142 500

13 983,5

2 420

Źródło: Samar

 

Przykładowe wyliczenia wartości podatku ekologicznego dla samochodów używanych

 

 

Model

Rok

produkcji

Cena

detaliczna (zł)

Wartość podatku

akcyzowego

wynikająca z obecnie

obowiązujących

przepisów (zł)

Wartość

podatku

ekologicznego (zł)

Uśredniona wartość podatku akcyzowego płaconego

obecnie na bazie

deklarowanych wartości

samochodów dla danego

rocznika (zł)

Volkswagen

Passat 2.0

1994

7 410

4 815

4 830

202

Volkswagen

Golf 1.6

1996

7 215

4 689

1 313

281

Mercedes

E 200

1998

24 960

16 224

1 842

436

Opel

Vectra 1.6

1993

2 730

1774

2 789

156

Opel

Omega 3.0

1997

8 970

5 830

4 861

351

Ford

Focus 1.6

2002

22 200

8 680

1 336

1 075

BMW 320

1994

11 000

7 150

4 830

202

Ford

Escort 1.4

1996

3 300

2 145

1 000

281

Volvo

S40 1.8

2000

31 000

19 560

1 312

680

Audi

A4 1.9 TDI

1996

16 000

10 400

1 852

281

Źródło: Samar

 

Obecnie akcyza naliczana jest od wartości samochodu zadeklarowanej przez nabywcę. Zależy także od wieku auta i pojemności silnika. Im pojazd droższy, starszy i o większej pojemności jednostki napędowej, tym większą opłatę należy uiścić. Na przykład dla pojazdów 8-letnich i starszych akcyza wynosi 65 proc. 

 

Stawki obecnie obowiązującego podatku akcyzowego na sprowadzane do Polski samochody:

 

Rok produkcji pojazdu

2005 i 2006

2004

2003

2002

2001

2000

1999 i starsze

Pojemność silnika powyżej 2000 cm3

13,6

25,6

37,6

49,6

61,6

65,0

65,0

Pojemność silnika do 2000 cm3

3,1

15,1

27,1

39,1

51,1

63,1

65,0    

Źródło: Ministerstwo Finansów

 

Wojciech Drzewiecki, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar:
Podatek ekologiczny od listopada?!

 

Ocena propozycji przedstawionej przez rząd nie jest jednoznaczna. Niewątpliwie podatek ekologiczny ograniczy notoryczne zaniżanie wartości sprowadzanych samochodów. Stworzy też równe szanse dla producentów i importerów samochodów nowych, dilerów sprowadzających auta używane oraz importerów prywatnych sprowadzających samochody na potrzeby własne lub do dalszej odsprzedaży. Podatek preferuje pojazdy młodsze, co daje szanse na stopniowe odmłodzenie polskiego parku, który dzisiaj liczy średnio 13,5 roku. Podatek będzie niewątpliwie stanowił barierę dla samochodów starszych, ograniczając napływ aut w wieku powyżej 10 lat, które stanowią ok. 60 proc. całości samochodów sprowadzanych.

Podatek ekologiczny od listopada?!

 

Mirosław Barszcz, podsekretarz w Ministerstwie Finansów:

 

Głównym powodem przygotowania projektu podatku ekologicznego było wszczęcie przez Komisję Europejską postępowania przeciwko Polsce w sprawie niezgodności akcyzy na sprowadzane samochody z prawem wspólnotowym. Dostaliśmy od Komisji ostrzeżenie, że jeśli nie dokonamy zmian systemu podatkowego, to rozpocznie ona dalsze kroki polegające na przekazaniu sprawy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który po rozpatrzeniu sprawy mógłby nałożyć na Polskę kary finansowe. Przy okazji zamierzamy rozwiązać problem zaniżania deklarowanej wartości samochodów.

 


Podatek ekologiczny od listopada?!


Robert Gwiazdowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha:

 

Podatek ekologiczny nie ma tak naprawdę nic wspólnego z ekologią. Jest po prostu środkiem mającym na celu  utrzymanie przychodów budżetowych przy konieczności zniesienia akcyzy. Wpisuje się w politykę fiskalizmu prowadzoną przez kolejne polskie rządy, które nakładają na obywateli obciążenia podatkowe. Ta polityka powoduje, że samochody, które powinny być powszechnie dostępnym dobrem, nie są nim.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty