Poduszki

Maciej Fabijański
Przykład dolnego mocowania zespołu napędowego / Fot. Maciej Fabijański
Przykład dolnego mocowania zespołu napędowego / Fot. Maciej Fabijański
Tym mianem określa się nie tylko niezwykle istotne części wchodzące w skład układu bezpieczeństwa biernego, lecz również elementy mocowania układu napędowego.
Przykład dolnego mocowania zespołu napędowego / Fot. Maciej Fabijański
Przykład dolnego mocowania zespołu napędowego / Fot. Maciej Fabijański

Zadaniem tych ostatnich jest zapewnienie silnikowi i skrzyni biegów odpowiednio sztywnego mocowania zdolnego jednak do tłumienia drgań wytwarzanych przez zespół napędowy podczas pracy i aby nie przenosiły się one na nadwozie. Taki sposób od lat zapewniają elementy metalowo-gumowe. Oprócz zwykłych poduszek, w których tłumienie drgań zależy tylko od własności gumy, często występują także poduszki z tłumieniem olejowym.

Spadek właściwości tłumiących poduszek mocowania zespołu napędowego objawia w różny sposób. W początkowej fazie, kiedy utrata zdolności eliminowania niepotrzebnych wstrząsów jest niewielka, nieznaczne drgania pojawiają się na pracującym silniku. Taki objaw może mylić, bo podobnie na przykład reaguje motor na drobne nieprawidłowości w układzie stabilizacji prędkości biegu jałowego. Jeśli co najmniej jedna z poduszek w sporym stopniu utraciła już właściwości tłumiące może dochodzić do wyraźnego kołysania układu napędowego, co najłatwiej zaobserwować podczas uruchamiania lub w chwili wyłączenia silnika. Kołysaniom mogą towarzyszyć  uderzenia zespołu napędowego lub połączonym z nim na trwale części o znajdujące się w bliskim sąsiedztwie elementy nadwozia, zawieszenia itp. W skrajnych przypadkach nadmierne ruchy silnika wraz ze skrzynią biegów spowodowane uszkodzeniem ich poduszek mocujących mogą utrudniać lub uniemożliwiać przełączenie biegów( dotyczy to układów zmiany biegów z tzw. pośrednim sterowaniem).

Uszkodzone poduszki najlepiej wymieniać w komplecie. Jeśli wymienimy tylko tę zepsutą to po pierwsze pozostałe na skutek procesu starzenia mają już nieco inna charakterystykę tłumienia (w porównaniu z nowymi), co może mieć wpływ na skuteczność tłumienia całego układu. Po drugie, nie wymienione poduszki mają z pewnością mniejszą trwałość i mogą w szybkim czasie ulec uszkodzeniu. Wymieniając komplet poduszek mamy pewność, że wszystkie mają identyczny z założeniami poziom własności i powinny tak samo długo wytrzymać.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty