Polscy kierowcy uprzywilejowani w Europie

Artykuł sponsorowany
Wszyscy właściciele pojazdów mechanicznych, które podlegają w Polsce rejestracji, mają obowiązek ubezpieczenia ich w ramach polisy OC.
Wszyscy właściciele pojazdów mechanicznych, które podlegają w Polsce rejestracji, mają obowiązek ubezpieczenia ich w ramach polisy OC.
Wszyscy właściciele pojazdów mechanicznych, które podlegają w Polsce rejestracji, mają obowiązek ubezpieczenia ich w ramach polisy OC. Składka na ubezpieczenie uzależniona jest od wielu kryteriów, dotyczących zarówno kierowcy, jak i samego auta. Polscy kierowcy są uprzywilejowani na tle kierowców europejskich, jeśli chodzi o wysokość składki na OC i AC.

Wszyscy właściciele pojazdów mechanicznych, które podlegają w Polsce rejestracji, mają obowiązek ubezpieczenia ich w ramach polisy OC.
Wszyscy właściciele pojazdów mechanicznych, które podlegają w Polsce rejestracji, mają obowiązek ubezpieczenia ich w ramach polisy OC.

Polska na jednym z ostatnich miejsc w UE

Informacje z Insurance Europe, czyli z organizacji zrzeszającej europejskich ubezpieczycieli wskazują, że udział składek OC i AC w pensji Polaka jest o 41 proc. niższy od średniej europejskiej. Na podstawie danych OECD, dotyczących zarobków obywateli różnych państw Europy, po uwzględnieniu różnic w cenach dóbr konsumpcyjnych, okazało się, że dla Polski składka OC i AC przypadająca na osobę w 2013 roku wynosiła jedynie niespełna pół procent przeciętnej rocznej pensji brutto. Wyższą składkę na ubezpieczenia komunikacyjne opłacali nawet mieszkańcy Słowacji i Chorwacji. Statystyki wskazują zatem, że koszt ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce jest bardzo niski.

Najnowsze dane Insurance Europe (z 2013 roku) pokazują, w jak korzystnej sytuacji znajdują się polscy kierowcy. Uwzględniając statystyki Eurostatu dotyczące liczby mieszkańców poszczególnych krajów europejskich okazuje się, że na jednego Polaka przypada 86 euro przypisanej składki brutto z tytułu opłacanych ubezpieczeń komunikacyjnych oraz 60 euro wypłaconych odszkodowań. Dla porównania, składki OC i AC w wysokości ponad 300 euro na jednego mieszkańca płaci się w takich krajach jak:

  • Austria,
  • Belgia,
  • Dania,
  • Włochy,
  • Szwajcaria.

Taniej jest na Węgrzech, na Łotwie i w Bułgarii. W pobliskich Czechach i na Słowacji wartość przypisanej składki brutto z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych wynosi odpowiednio 123 i 96 euro, zaś składka w odniesieniu do wynagrodzenia w tych państwach stanowiła analogicznie 0,79 proc. oraz 0,61 proc. rocznej pensji brutto. Średnia dla 25 państw europejskich, które podlegały badaniom Insurance Europe, wynosiła 218 euro.

Skąd wynikają różnice?

Konkurencja w branży ubezpieczeń komunikacyjnych, z jaką mamy do czynienia w Polsce sprawia, że wysokość składek na OC i AC jest względnie niska w porównaniu do innych krajów Europy, a zwłaszcza w krajach zachodnioeuropejskich. Różnice wynikają po części z większej popularności polis Autocasco w innych krajach.

W 2014 roku według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń, średnia składka OC i AC w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju spadła do poziomu 83 euro. Było to efektem obniżenia całkowitej składki przypisanej brutto dla ubezpieczeń komunikacyjnych. Wysokie zniżki, z jakich korzystają polscy kierowcy sprawiają, że płacimy niemalże najniższą cenę za OC i AC w Europie. Oczywiście wszystko zależy od indywidualnej sytuacji danego kierowcy, szczególnie od jego historii ubezpieczenia, braku szkód i wysokością wypracowanej zniżki bonus-malus, która może wynosić nawet 70% - w Proama. Niestety, należy oczekiwać, że w przyszłości może się to zmienić. Składki wzrosną w odpowiedzi na straty techniczne, odnotowywane przez ubezpieczycieli, ze sprzedaży ubezpieczeń OC dla kierowców. Według danych PIU w pierwszej połowie 2015 roku strata ta wyniosła 327 mln zł, a do polis AC ubezpieczyciele dopłacili kolejne 27 mln zł. Ustalanie składek w polisach OC i AC na poziomie adekwatnym do ponoszonego przez ubezpieczycieli ryzyka rekomenduje także Komisja Nadzoru Finansowego, w liście z 29 września 2015 roku.

Wytyczne KNF

Komisja dostrzegła ryzyko ustalania zbyt niskich kwot składek na ubezpieczenia OC w Polsce. Wezwała więc w przygotowanym liście ubezpieczycieli, działających na terenie RP do ustalania składek za ubezpieczenia komunikacyjne na poziomie adekwatnym do ryzyka ubezpieczeniowego, jakie ponoszą. Obecnie, po wojnie cenowej na rynku polis OC i AC, obserwujemy powolny wzrost cen tych ubezpieczeń. ale od 1 stycznia 2016 roku, należy spodziewać się składki na ubezpieczenia komunikacyjne zostaną jeszcze bardziej podwyższone.

Jeśli stan niskich składek na OC i AC zostałby utrzymany przez dłuższy czas, może się okazać, że kierowcy będą uzyskiwać zaniżone odszkodowania z tytułu szkód osobowych i majątkowych, za które odpowiedzialność ponosić powinien ubezpieczyciel. KNF ostrzega, że zaniżanie składek może prowadzić do problemów z realizacją zobowiązań. Jedynie racjonalne ustalanie wysokości składek może zapewnić sprawne działanie towarzystw ubezpieczeniowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty