Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pomiar ciśnienia

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Maciej Pobocha: W niektórych samochodach system pomiaru ciśnienia w ogumieniu instalowany jest seryjnie.
Fot. Maciej Pobocha: W niektórych samochodach system pomiaru ciśnienia w ogumieniu instalowany jest seryjnie.
W niektórych samochodach jest zainstalowany system pomiaru i sygnalizacji ciśnienia powietrza w oponach. Nie trzeba osobiście sprawdzać, czy opona nie jest przebita.

W niektórych samochodach jest zainstalowany system pomiaru i sygnalizacji ciśnienia powietrza w oponach. Już teraz nie trzeba osobiście sprawdzać, czy opona nie jest przebita.
 

 

Współczesne bezdętkowe ogumienie ma tę właściwość, że, pomijając ekstremalne przypadki, po przebiciu opony powietrze uchodzi z niej powoli. Może się więc zdarzyć, że dopiero następnego dnia stwierdzamy, że w oponie nie ma powietrza. Ponieważ kierowcy z reguły nie oglądają opon przed rozpoczęciem jazdy, system monitorowania ciśnienia powietrza w ogumieniu jest bardzo

Fot. Maciej Pobocha: W niektórych samochodach system pomiaru ciśnienia w ogumieniu instalowany jest seryjnie.
Fot. Maciej Pobocha: W niektórych samochodach system pomiaru ciśnienia w ogumieniu instalowany jest seryjnie.

przydatny.

 

Kariera tego systemu rozpoczęła się w autach sportowych, Ferrari, Maserati, Porsche czy Chevrolet Corvette. Automatyczne systemy kontroli ciśnienia montowane są też w niektórych modelach Audi, BMW, Citroena, Lexusa, Mercedesa-Benza, Peugeota i Renaulta.

 

Jak to działa

 

Najpopularniejsze rozwiązania bezpośredniej kontroli ciśnienia w oponach wykorzystują zjawisko piezoelektryczne oraz transmisję bezprzewodową na częstotliwości 433 MHz. Sercem każdego czujnika ciśnienia jest kryształ kwarcu, który zamienia różnicę ciśnień na skoki napięcia transmitowane do komputera pokładowego. Częściami składowymi tego małego i lekkiego urządzenia są nadajnik i bateria, które podczas ruchu pojazdu wirują wraz z kołem. Żywotność baterii litowej szacuje się na 50 miesięcy lub 150 tys. km przebiegu. Odbiornik w pojeździe pozwala na ciągłe monitorowanie ciśnienia w kole. Zasadnicze różnice pomiędzy systemami pomiaru polegają na miejscu i sposobie umieszczenia czujników pomiarowych. W jednych systemach czujniki umieszczone są bezpośrednio za zaworem powietrznym. W drugiej grupie rozwiązań wykorzystuje się sensor przymocowany do obręczy. Z zasady w systemach mających czujnik sprzężony z zaworem, zaworki są oznaczone kolorami, a położenie koła w samochodzie jest niezmienne. Zmiana położenia kół spowodowałaby pojawienie się błędnej informacji na wyświetlaczu. W innych rozwiązaniach  komputer sam rozpoznaje położenie koła w pojeździe, co jest wygodniejsze z eksploatacyjnego punktu widzenia. Opisane urządzenia w samochodach wyścigowych działają do prędkości maksymalnej 300 km/h. Mierzą ciśnienie z określoną częstotliwością odpowiednio zwiększaną w przypadku wystąpienia jego spadku. Wyniki pomiarów pokazywane są na tablicy rozdzielczej samochodu lub ekranie komputera pokładowego. Komunikaty ostrzegawcze na tablicy wskaźników są aktualizowane podczas jazdy, gdy pojazd przekroczy prędkość 25 km/h.

 

Wtórny rynek

 

Systemy monitorowania wykorzystujące mocowanie czujnika ciśnienia do obręczy koła są oferowane na rynku wtórnym. W sprzedaży znalazły się systemy przewidziane do montażu w samochodach, które nie były fabrycznie wyposażone w ten przydatny system. Ceny za czujniki, transmiter i odbiornik nie są niskie i dlatego warto zastanowić się nad celowością zakupu takiego układu w szczególności do wysłużonego auta o niskiej wartości. Ta funkcja jest dodatkowym ułatwieniem w prowadzeniu pojazdu, lecz nie może uśpić czujności kierowcy i zwolnić go z troski o ogumienie. W szczególności, że wartość ciśnienia mierzona przy pomocy tradycyjnych ciśnieniomierzy może być różna od ciśnienia mierzonego przy pomocy czujników piezoelektrycznych. Elektroniczne systemy pomiaru ciśnienia ułatwiające jego kontrolowanie i utrzymywanie na prawidłowym poziomie pomagają właściwie eksploatować opony, bowiem wpływają korzystnie na stan bieżnika. Można się jednak bez nich obyć, pamiętając o ustawieniu właściwej geometrii i kontroli ciśnienia w ogumieniu nie rzadziej niż co dwa tygodnie lub przed każdą dłuższą podróżą.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty