Powershift - dwusprzęgłowa skrzynia biegów Forda

(mk)
Fot. Piotr Myszor
Fot. Piotr Myszor
Dwusprzęgłowe skrzynie biegów dostępne są na rynku motoryzacyjnym już od kilku lat. Ostatnio, takie rozwiązanie wprowadził do swojej oferty Ford, który od ubiegłego roku oferuje przekładnię Powershift.
Fot. Piotr Myszor
Fot. Piotr Myszor

Powershift to skrzynia biegów złożona z dwóch mokrych sprzęgieł, działających niezależnie od siebie. Pierwsze sprzęgło steruje biegami nieparzystymi (1,3,5 i wstecznym), a drugie parzystymi (2,4 i 6). Sprzęgła sterowane elektrohydraulicznie działają na zmianę jedno po drugim. Kiedy na pierwszym biegu osiągniemy pełną moc, układ gotowy jest na szybkie załączenie drugiego biegu, a później trzeciego itd.

**CZYTAJ TAKŻE

Minivan z nowoczesną skrzyniąFord Mondeo 2.0 TDCI Titanium

**

Dzięki Powershift przekazywanie mocy możliwe jest bez zakłóceń i chwilowej utraty momentu obrotowego. Zapewnia to szybką i gładką zmiane biegów, a samochód zachowuje swoje przyśpieszenie. Przekładnia Powershift oparta jest na technologii wykorzystywanej w "ręcznych" skrzyniach biegów. Różnica jest taka, że każde ze sprzęgieł połączone jest ze swoim własnym wałkiem przejściowym, a każdy z wałów połączony jest z jednym ze sprzęgieł współpracujących z silnikiem spalinowym. Jeden wałek obraca się wewnątrz drugiego.

"Tego typu rozwiązania otwierają nowy rozdział jeśli chodzi o automatyczne skrzynie biegów. Wyeliminowały minusy konwencjonalnych skrzyń biegów, czyli szybkość reakcji na dodanie gazu, bardzo szybka zmiana i redukcja biegu, oraz zużycie paliwa nawet o osiem procent niższe w porównywaniu z automatyczną skrzynią biegów. Skrzynie Powershift, weszły do typu szeregów modeli Mondeo oraz Smax. Coraz częściej są one wybierane z silnikiem 163 konnym dieslem" - mówi Mikołaj Małecki, Dyrektor zarządzający firmą Auto-Boss.

Pomysł na tego typu rozwiązanie zrodził się już dawno. Pierwszym producentem, który testował taką przekładnię było Porsche, które w latach 80. zastosowało ten typ skrzyni biegów w modelu 962. Konstruktorzy nazwali swą skrzynię "PDK" (skrót od Porsche Doppelkupplung). Po wyścigowym modelu 962, tego typu skrzynie biegów Porsche udostępniło prywatnym klientom w modelu 959. Zaledwie 337 sztuk - tyle powstało drogich i jak na tamte czasy bardzo nowoczesnych modeli Porsche 959. Produkcja tego auta zakończyła się w 1990 roku, a świat zapomniał o dwusprzęgłowych skrzyniach biegów na kilka lat.

Jej reaktywacja nastąpiła w 2003 roku za sprawą Volvo Cars oraz firmy Getrag. Wspólnie opracowali skrzynie biegów Powershift, funkcjonujące jako dwie równoległe skrzynie biegów sterowane ręcznie, a dziś tego typu rozwiązania są dostępne w samochodach Forda.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty