Powershift to skrzynia biegów złożona z dwóch mokrych sprzęgieł, działających niezależnie od siebie. Pierwsze sprzęgło steruje biegami nieparzystymi (1,3,5 i wstecznym), a drugie parzystymi (2,4 i 6). Sprzęgła sterowane elektrohydraulicznie działają na zmianę jedno po drugim. Kiedy na pierwszym biegu osiągniemy pełną moc, układ gotowy jest na szybkie załączenie drugiego biegu, a później trzeciego itd.
**CZYTAJ TAKŻE
Minivan z nowoczesną skrzyniąFord Mondeo 2.0 TDCI Titanium**
Dzięki Powershift przekazywanie mocy możliwe jest bez zakłóceń i chwilowej utraty momentu obrotowego. Zapewnia to szybką i gładką zmiane biegów, a samochód zachowuje swoje przyśpieszenie. Przekładnia Powershift oparta jest na technologii wykorzystywanej w "ręcznych" skrzyniach biegów. Różnica jest taka, że każde ze sprzęgieł połączone jest ze swoim własnym wałkiem przejściowym, a każdy z wałów połączony jest z jednym ze sprzęgieł współpracujących z silnikiem spalinowym. Jeden wałek obraca się wewnątrz drugiego.
"Tego typu rozwiązania otwierają nowy rozdział jeśli chodzi o automatyczne skrzynie biegów. Wyeliminowały minusy konwencjonalnych skrzyń biegów, czyli szybkość reakcji na dodanie gazu, bardzo szybka zmiana i redukcja biegu, oraz zużycie paliwa nawet o osiem procent niższe w porównywaniu z automatyczną skrzynią biegów. Skrzynie Powershift, weszły do typu szeregów modeli Mondeo oraz Smax. Coraz częściej są one wybierane z silnikiem 163 konnym dieslem" - mówi Mikołaj Małecki, Dyrektor zarządzający firmą Auto-Boss.
Pomysł na tego typu rozwiązanie zrodził się już dawno. Pierwszym producentem, który testował taką przekładnię było Porsche, które w latach 80. zastosowało ten typ skrzyni biegów w modelu 962. Konstruktorzy nazwali swą skrzynię "PDK" (skrót od Porsche Doppelkupplung). Po wyścigowym modelu 962, tego typu skrzynie biegów Porsche udostępniło prywatnym klientom w modelu 959. Zaledwie 337 sztuk - tyle powstało drogich i jak na tamte czasy bardzo nowoczesnych modeli Porsche 959. Produkcja tego auta zakończyła się w 1990 roku, a świat zapomniał o dwusprzęgłowych skrzyniach biegów na kilka lat.
Jej reaktywacja nastąpiła w 2003 roku za sprawą Volvo Cars oraz firmy Getrag. Wspólnie opracowali skrzynie biegów Powershift, funkcjonujące jako dwie równoległe skrzynie biegów sterowane ręcznie, a dziś tego typu rozwiązania są dostępne w samochodach Forda.
Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?