Prawo jazdy - krok, po kroku

Cezary Adamski
Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra
Egzamin na prawo jazdy jest obecnie znacznie mniej skomplikowany niż jeszcze kilka lat temu. Mimo to nadal tylko niewiele ponad 40 proc. zdających jest w stanie poradzić sobie z nim za pierwszym razem. Jak twierdzą egzaminatorzy, kluczowe znaczenie ma wybór szkoły jazdy.

 

Kandydat na kierowcę może wybrać dowolną szkołę w Polsce, gdyż w tym zakresie nie obowiązuje rejonizacja. Podobnie z egzaminem, podanie można zdawać w dowolnym ośrodku egzaminacyjnym w kraju, a jest ich 49.

 

Każdy ośrodek szkolenia kierowców posiada niepowtarzalny numer, nadany przez starostwo powiatowe. Na podstawie tego numeru możemy uzyskać pewność co do legalności działania szkoły, którą zamierzamy wybrać. Szkoła musi dysponować co najmniej jedną salą przeznaczoną wyłącznie do prowadzenia zajęć z nie więcej niż dwudziestoma osobami jednocześnie, wyposażoną w stoliki i miejsca siedzące. Powinna dysponować utwardzonym placem manewrowym,

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

wyłączonym z ruchu, na którym kursanci maja mieć możliwość wykonania takich samych ćwiczeń jak na egzaminie, z wyjątkiem ruszania na wzniesieniu.

 

Zanim przystąpi się do zajęć należy przejść odpowiednie badania lekarskie, które kosztują ok. 150 zł. Często wliczone są one w cenę kursu, lekarz bada wówczas cała grupę kursantów, przez co stawka badania może być znacznie niższa. Badania obejmują ogólny stan zdrowia,  oraz specjalistyczne sprawdzenie wzroku, słuchu i równowagi. Lekarz wydaje terminowe lub bezterminowe orzeczenie, zależnie od stanu zdrowia kandydata na kierowcę.

 

Kurs na prawo jazdy dla kategorii A i B obejmuje 30 godzin szkolenia teoretycznego. Zajęcia  trwają tyle, ile godziny lekcyjne, czyli 45 minut. Jazdy muszą obejmować 20 godzin w przypadku kategorii A i 30 godzin dla kursanta zdającego na prawo jazdy kat. B, przy czym lekcje za kierownicą liczą się już jako pełne, zegarowe godziny. Jazdy mogą rozpocząć się dopiero po ukończeniu zajęć teoretycznych. Powinny uwzględniać jazdę poza obszarem zabudowanym lub na drogach o dopuszczalnej prędkości poruszania się powyżej 70 km/h. Na takich drogach kursant musi wyjeździć nie mniej niż 4 godziny zajęć. Podczas pierwszych 8 godzin zajęć czas jazdy nie powinien przekraczać dwóch godzin na raz.

 

Zanim kursant wybierze się do ośrodka egzaminacyjnego na egzamin państwowy, musi przejść wewnętrzny egzamin we własnej szkole jazdy. Jest to warunek wymagany przepisami. Wewnętrzny egzamin ma niemal identyczny przebieg jak państwowy, jedyna różnica to taka, że błędy praktyczne nie powodują przerwania testu. Jeżeli wewnętrzny sprawdzian jest udany, można złożyć dokumenty do ośrodka egzaminacyjnego.

 

W Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (WORD) składa odpowiednie dokumenty m.in. dowód uiszczenia opłaty za egzamin, fotografię, orzeczenie lekarskie i zaświadczenie o ukończeniu kursu. W chwili składania dokumentów ustala się również termin egzaminu.

 

Egzamin teoretyczny składa się z 18. pytań testowych. Spośród trzech możliwości odpowiedzi (A,B,C) prawidłowe mogą być: jedna, dwie lub trzy. Powinno się wskazać wszystkie prawidłowe odpowiedzi. W teście na kategorię B można popełnić maksymalnie dwa błędy, natomiast na kategorię A nie można pomylić się ani razu. Egzamin trwa 25 minut. Pozytywny wynik testu teoretycznego jest ważny przez 6 miesięcy. Po trzykrotnym nie zaliczeniu egzaminu państwowego należy wziąć udział w obowiązkowym szkoleniu dodatkowym. Szkolenie to polega na wykupieniu w ośrodku minimum 10 godzin zajęć teoretycznych.

 

Podczas egzaminu praktycznego na placu manewrowym wykonuje się jedynie dwa zadania: jazda do przodu i do tyłu z fragmentem łuku oraz ruszanie pod górkę. Umiejętność wykonania pozostałych manewrów sprawdza się już w normalnym ruchu ulicznym. Jazda po mieście trwa co najmniej 40 minut. Zanim jednak wsiądzie się do samochodu, należy wiedzieć jak sprawdzić poziom płynów w silniku i działanie świateł, a następnie jak ustawić fotele, lusterka i zagłówki. Te czynności, to także część egzaminu, którą wielu adeptów sztuki jazdy lekceważy i oblewa egzamin.

 

Po trzecim nieudanym podejściu kandydat na kierowcę powinien w dowolnym ośrodku szkolenia odbyć kurs doszkalający, trwający 5 godzin. Po ukończeniu takiego kursu otrzymuje zaświadczenie i na jego podstawie może przystąpić do kolejnego egzaminu państwowego z praktyki. Oczywiście za każdym razem trzeba płacić za egzamin.

 

Po pozytywnie zdanym egzaminie należy w wydziale komunikacji złożyć dowód dokonania opłaty za wydanie prawa jazdy, czyli 71 zł. Urząd powinien wydać dokument w 30 dni.

 

Oczywiście nawet po zdanym egzaminie nie możemy prowadzić pojazdu bez prawa jazdy. Jazda bez wymaganych dokumentów stanowi wykroczenie, za co grozi grzywna do 250 zł. Dodatkowo, jeśli w samochodzie nie ma osoby posiadającej uprawnienia do prowadzenia pojazdu, auto

Prawo jazdy - krok, po kroku

zostanie odholowane na policyjny parking na koszt kierowcy. 

 

Andrzej Grabowski, egzaminator, WORD Warszawa

 

Radzę bardzo uważnie wybierać szkoły jazdy. Niektóre z nich nie uczą, a nastawiają się jedynie na zysk. Na egzamin trafiają do nas kursanci, którzy popełniają podstawowe błędy. Nie wiedzą np. jak włączyć światła mijania, nie potrafią wskazać miejsc kontroli płynów eksploatacyjnych, mają trudności w utrzymaniu się w pasie jazdy o szerokości trzech metrów! W trakcie egzaminu praktycznego bardzo często przytrafia im się

Prawo jazdy - krok, po kroku

wjazd na czerwonym świetle na skrzyżowanie, nie ustępowanie pierwszeństwa pieszym na pasach itd.

 

Mariusz Stuszewski z Akademii Jazdy Opla, szkoli kierowców firmowych w ramach programu Fleet Safety

 

Polscy młodzi kierowcy wychodzą z kursów prawa jazdy najczęściej niedoszkoleni. Powinniśmy wzorować się na przykład na rozwiązaniach sprawdzonych w Austrii. Szkolenie jest tam dwuetapowe. W ciągu roku po uzyskaniu prawa jazdy kierowca przechodzi szkolenie, na  którym zapoznaje się m.in. z poślizgiem, hamowaniem awaryjnym i wyrabia sobie umiejętność oceny niebezpieczeństwa na drodze.

 

Od Nowego Roku szykuje się co najmniej 30-proc. podwyżka cen egzaminów. Być może trzeba będzie za nie zapłacić około 180 zł zamiast 134 zł.

 

Opłaty za egzaminy:

Egzamin teoretyczny  - 22 zł

Egzamin praktyczny: kategoria A - 140 zł

Egzamin praktyczny: kategoria B - 112 zł

 

Potrzebne dokumenty:

1. Do wglądu - dowód osobisty, tymczasowy dowód osobisty, paszport, a dla cudzoziemców paszport lub kartę stałego pobytu

2. Podanie

3. Dowód uiszczenia opłat za egzamin

4. Jedna fotografia bez nakrycia głowy o wymiarach 3,5 x 4,5 cm

5. Orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami

6. Zaświadczenie o ukończeniu kursu:. w zakresie szkolenia podstawowego lub w zakresie szkolenia dodatkowego, jeżeli trzykrotnie uzyskało się negatywny wynik z części teoretycznej lub praktycznej egzaminu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty