Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawo jazdy na motor: kat. A1, A2 i A - egzamin krok po kroku (WIDEO)

Karol Biela
Egzamin na prawo jazdy kat A - teoria i praktyka (WIDEO, ZDJĘCIA)
Egzamin na prawo jazdy kat A - teoria i praktyka (WIDEO, ZDJĘCIA)
Pokazujemy, jak wygląda egzamin na motocyklowe prawo jazdy po tegorocznych zmianach. Zobacz filmy i zdjęcia z części praktycznej.
Egzamin na prawo jazdy kat A - teoria i praktyka (WIDEO, ZDJĘCIA)
Egzamin na prawo jazdy kat A - teoria i praktyka (WIDEO, ZDJĘCIA)

Po wejściu w życie 19 stycznia 2013 roku nowych przepisów dotyczących egzaminów na prawo jazdy nastąpiło sporo zmian. Znaczna ich część dotyczyła jednośladów. Ustawodawca wprowadził nowe kategorie prawa jazdy uzależniając możliwość otrzymania uprawnień do jazdy najmocniejszymi motocyklami od wieku kierowcy.

Obecnie zamiast karty motorowerowej jest kategoria AM (pozwalająca na jazdę motorowerami i lekkimi quadami, dostępna po ukończeniu 14 lat).

Zobacz też: Ruszają kursy na prawo jazdy kat. AM - na skutery i motorowery 

Prawo jazdy A1 uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 ccm i mocy nieprzekraczającej 11 kW, a stosunek mocy do masy własnej nie powinien przekraczać 0,1 kW/kg. Wymagany minimalny wiek do uzyskania tej kategorii to 16 lat.

Kategoria A2 umożliwia dostęp do maszyn z jednostkami napędowymi o mocy nie większej niż 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla. Aby zdobyć prawo jazdy kat. A2, trzeba mieć skończone 18 lat.

Prawo jazdy kategorii A pozwala na jazdę motocyklami o mocy silnika większej niż 35 kW. O uzyskanie takich uprawnień starać się może osoba, która ukończyła 24 lata. Ewentualnie może to być 20-latek posiadający prawo jazdy A2 od co najmniej 24 miesięcy.

Po zmianach w prawie ośrodki egzaminujące musiały zakupić nowe jednoślady, aby móc przeprowadzać egzaminy na kategorię A2 i A. Wcześniej egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A zdawało się na maszynach o pojemności 250 ccm, jak np. Suzuki GN 250, Honda CBF250, czy Yamaha YBR 250.

Aktualnie według Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 21 grudnia 2012 roku „motocykl dwukołowy w zakresie prawa jazdy kategorii A powinien być zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej co najmniej 600 ccm i mocy co najmniej 40 kW".

Dlatego ośrodki egzaminujące i setki, jeśli nie tysiące, szkół jazdy w Polsce musiało zakupić nowe jednoślady.

Dla przykładu Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w Warszawie, Łodzi, Lublinie czy Kielcach egzaminują na Suzuki SFV 650 Gladius.

WORD Szczecin i WORD Tarnobrzeg dysponują Kawasaki ER-6n, a na przykład WORD-y w Rzeszowie, Bydgoszczy i Wrocławiu egzaminują na motocyklu Yamaha XJ6.

Aby uzyskać prawo jazdy kategorii A, należy zaliczyć pozytywnie wszystkie trzy części składające się na egzamin państwowy.

EGZAMIN NA PRAWO JAZDY KATEGORII A - CZĘŚĆ TEORETYCZNA, TESTY

Cały egzamin na kategorię A1, A2, A kosztuje 210 zł (teoria kosztuje 30 zł, a część praktyczna 180 zł).  

Część teoretyczna przeprowadzana jest przy użyciu komputera i składa się z 32 pytań testowych: 20 z wiedzy podstawowej i 12 z wiedzy specjalistycznej dotyczącej kategorii A. Każde pytanie zawiera 1 prawidłową odpowiedź, a osoba egzaminowana uzyskuje pozytywny wynik w przypadku otrzymania co najmniej 68 punktów. Egzamin teoretyczny trwa 25 minut.

Zobacz też:

NOWE EGZAMINY TEORETYCZNE NA PRAWO JAZDY - ROZWIĄŻ PRZYKŁADOWY TEST NA PRAWO JAZDY KATEGORII B I SPRAWDŹ, CZY NAPRAWDĘ JEST TAK TRUDNY

 

EGZAMIN NA PRAWO JAZDY KATEGORII A - PLAC MANEWROWY

Po zdaniu teorii osoba egzaminowana może przystąpić do następnej części, a jest nią jazda na placu manewrowym. Trzeba jednak pamiętać, że na egzamin praktyczny musimy stawić się w odpowiedni stroju ochronnym, czyli ubrać: wiązane obuwie na płaskiej podeszwie, spodnie z długimi nogawkami, kurtkę z długimi rękawami zapinaną na suwak, guziki lub zatrzaski oraz rękawice zakrywających całe dłonie.

Do ośrodka egzaminowania należy zapewnienie kamizelki odblaskowej, kasku ochronnego oraz ochraniaczy na kolana i łokcie.

W skład pierwszego zadania wchodzi przygotowanie się do jazdy i sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy.
Osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić jeden wybrany losowo element z dwóch zestawów czynności.

Pierwszy zestaw dotyczy sprawdzenia poziomu oleju w silniku, poziomu płynu hamulcowego, poziomu płynu chłodzącego, lub działania sygnału dźwiękowego.

Drugi zestaw dotyczy sprawdzenia działania świateł pozycyjnych/postojowych, świateł mijania, świateł drogowych, lampy „Stop" (po wciśnięciu zarówno hamulca ręcznego jak i nożnego) oraz działania kierunkowskazów i świateł awaryjnych.

Obowiązkowo, już bez losowania, należy również sprawdzić stan łańcucha napędowego.

Na wykonanie powyższych czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.

Kolejną czynnością podczas egzaminu na placu manewrowym jest zdjęcie motocykla z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku po wyznaczonym stanowisku w kształcie litery T.

Trzeba jednak pamiętać, że nie wolno najechać na linie ograniczające stanowisko oraz, że można maksymalnie wykonać trzy zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu). Po ustawieniu motocykla w końcowej pozycji trzeba podeprzeć jednoślad na podpórce.

UWAGA: Podczas sprawdzania lusterek lepiej ustawić je jeszcze raz, nawet jeśli były idealnie wyregulowane. W końcu egzaminator może stwierdzić, że „nawet ich nie dotknęliśmy".

Drugim zadaniem na placu manewrowym jest slalom wolny, który polega na pięciokrotnym przejeździe po łukach w kształcie cyfry „8". Zanim ruszymy z miejsca musimy pamiętać o wyraźnym obróceniu głowy w lewo i prawo (w ten sposób wykluczamy prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym i oceniamy sytuację wokół pojazdu).

Następną czynnością jest dwukrotny przejazd slalomu pomiędzy 5 słupkami. Zanim przystąpimy do zadania należy pamiętać o upewnieniu się o możliwości bezpiecznego ruszenia i skręcania.

UWAGA! Podczas wykonywania tych zadań nie wolno:
- podpierać się nogami (jeśli to zrobimy, można powtórzyć zadanie),
- przejechać przez linie wyznaczające zadania egzaminacyjne (skutkuje niezdaniem egzaminu),
- potrącać pachołków (skutkuje niezdaniem egzaminu). 

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii zdjęć "Egzamin na prawo jazdy kat. A."**

Egzamin na prawo jazdy kat A - teoria i praktyka (WIDEO, ZDJĘCIA)
Egzamin na prawo jazdy kat A - teoria i praktyka (WIDEO, ZDJĘCIA)

** **Kolejną czynnością na placu manewrowym jest tzw. slalom szybki wykonywany przy średniej prędkości 30 km/h. Pomiar prędkości odbywa się na bramce wjazdowej i wyjazdowej.

Po upewnieniu się, że możemy ruszyć (ruch głową w lewo i prawo) powinniśmy płynnie przyspieszyć wjeżdżając przez bramkę złożoną z dwóch pachołków, następnie ominąć trzy pojedyncze pachołki, na koniec wyjechać przez bramkę również złożoną z dwóch pachołków. Przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu.

UWAGA! Podczas wykonywania tych zadań nie wolno:
- podpierać się nogami (wtedy można powtórzyć zadanie),
- najeżdżać na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne (skutkuje niezdaniem egzaminu),
- potrącać pachołków (skutkuje niezdaniem egzaminu).

 

Kolejnym zadaniem jest ominięcie przeszkody z ustawionych blisko obok siebie trzech pachołków przy prędkości nie mniejszej niż 50 km/h. Także podczas tej czynności motocyklista także powinien upewnić się o możliwości ruszenia. Przeszkodę omija się raz z prawej, raz z lewej strony, tak aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo.

UWAGA! Podczas wykonywania tych zadań nie wolno:
- podpierać się nogami (wtedy można powtórzyć zadanie),
- najeżdżać na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne (skutkuje niezdaniem egzaminu),
- potrącać pachołków (skutkuje niezdaniem egzaminu).

Po omijaniu przeszkody przy 50 km/h przystępujemy do kolejnego zadania jakim jest ruszanie z miejsca na wzniesieniu. Osoba egzaminowana wjeżdża na wzniesienie i zatrzymuje się przy użyciu hamulca. Aby zaliczyć ten test, trzeba płynnie ruszyć z miejsca, sprawdzając wcześniej czy ruszając nie stworzy się zagrożenia.

UWAGA! Podczas tego zadania:
- przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż o 0,2 m (można powtórzyć zadanie),
- przy ruszaniu silnik nie powinien zgasnąć (można powtórzyć zadanie).

Następnym zadaniem są czynności związane z hamowaniem. Zadanie „Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym przez egzaminatora miejscu" oraz "Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych" mogą być realizowane na placu manewrowym ośrodka egzaminowania.

W pierwszym zadaniu miejsce do zatrzymania wyznacza egzaminator. W przypadku realizacji tego zadania w ruchu drogowym motocykl należy zatrzymać w wyznaczonym przez egzaminatora miejscu i ustawić go jak najbliżej krawędzi jezdni i równolegle do niej.

Hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy jednoczesnym wykorzystaniu przedniego i tylnego hamulca motocykla.

EGZAMIN NA PRAWO JAZDY KATEGORII A - RUCH DROGOWY

Jeżeli zaliczymy pozytywnie plac manewrowy, kontynuujemy egzamin już w ruchu drogowym. Ta część egzaminu powinna trwać minimum 25 minut.

Przed 19 stycznia 2013 roku trasa egzaminacyjna na kategorię A, czy A1 była znana wcześniej, a jej przebieg można było sprawdzić np. na stronie internetowej WORD-u.

Aktualnie to egzaminator decyduje o przebiegu trasy. Tylko na kategorię AM jest ona już z góry ustalona.

Po wyjeździe z terenu ośrodka za jednośladem będzie jechał samochód z kierowcą i egzaminatorem. Egzaminator drogą radiową będzie podawał polecenia, które osoba egzaminowana będzie musiała wykonać.

Podczas jazdy osoba egzaminowana powinna przejechać np. przez drogi dwukierunkowe jednojezdniowe o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasach ruchu, posiadające odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości.

Oprócz tego trasa powinna zawierać takie elementy jak: przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, przejazd przez przejścia dla pieszych, wykonanie manewru wyprzedzania i omijania.

Warto tu wspomnieć o tym, że jazda powinna odbywać się płynnie i z dostosowaną do znaków prędkością, chyba, że warunki na to nie pozwalają.

Elementem branym pod uwagę jest również tzw. kultura kierowcy, czyli np. to, jak zachowa się kierowca, kiedy widzi dochodzących do "zebry" pieszych.

Jeżeli wszystko przebiegnie pomyślnie w ciągu kilku tygodni powinniśmy odebrać upragniony blankiet.

Karol Biela

Za pomoc w przygotowaniu materiału dziękujemy Piotrowi Roguli, właścicielowi Rajdowej Szkoły Jazdy z Kielc.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty