Prawo jazdy na skuter konieczne, bo blokadę prędkości da się usunąć

Aldona Minorczyk-Cichy
Chociaż nasze lotnisko w Pyrzowicach nigdy nie zasypia, na razie jest tutaj dosyć spokojnie. Sezon turystycznych wojaży dopiero przed nami. Chwilowo przeważają połączenia regularneFot: Janusz Wojtowicz
Chociaż nasze lotnisko w Pyrzowicach nigdy nie zasypia, na razie jest tutaj dosyć spokojnie. Sezon turystycznych wojaży dopiero przed nami. Chwilowo przeważają połączenia regularneFot: Janusz Wojtowicz
Wiosną sporo nastolatków przesiada się z komunikacji publicznej na skutery. Pamiętajmy, że od roku trzeba mieć na nie prawo jazdy! Koszt 600 zł.

Jeszcze nie dawno, aby nastolatek, który skończył 14 lat, mógł wyjechać na publiczną drogę skuterem - wystarczyła karta

Chociaż nasze lotnisko w Pyrzowicach nigdy nie zasypia, na razie jest tutaj dosyć spokojnie. Sezon turystycznych wojaży dopiero przed nami. Chwilowo
Chociaż nasze lotnisko w Pyrzowicach nigdy nie zasypia, na razie jest tutaj dosyć spokojnie. Sezon turystycznych wojaży dopiero przed nami. Chwilowo przeważają połączenia regularne

Fot: Janusz Wojtowicz

motorowerowa zdobyta za darmo w szkole i podpisana przez jej dyrektora. Od 19 stycznia 2013 roku konieczne jest ukończenie profesjonalnego kursu w szkole jazdy, zdanie egzaminu i uzyskanie prawa jazdy kategorii AN. Niewielu rodziców zdaje sobie z tego sprawę!

Bez prawka i kursu  już nie pojeździsz
Skutery są bardzo popularne, bo z prędkością do 50 km na godzinę nastolatek jest w stanie sprawnie poruszać się w drodze do szkoły, czy do znajomych. Taki pojazd można kupić już nawet za  1500 zł. Są oczywiście i takie za kilkanaście tysięcy.  
Nastolatkowie dostają skutery w prezencie od rodziców, czy dziadków. Od 19 stycznia 2013 roku muszą jednak mieć prawo jazdy kategorii AN.

- W ubiegłym roku w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego takie uprawnienia uzyskało zaledwie kilkanaście osób. To oznacza, że wielu młodych ludzi wyjeżdża na drogi bez uprawnień - ostrzega Piotr Drapa z Górnośląskiego Stowarzyszenia Ośrodków Szkoleniowych.

Dodaje, że osoby, które karty motorowerowe zdobyły przed 19 stycznia, a nie skończyły 18 lat, mogą je zwyczajnie przepisać. Aby zdobyć nowe uprawnienia trzeba najpierw znaleźć ośrodek szkolenia kierowców, który takie szkolenia organizuje. Na około 700 szkół w województwie te kursy robi 200-250 ośrodków.

- W Katowicach na 40 ośrodków kurs na kategorię AN można zrobić w 11 szkołach - mówi Piotr Drapa.  Kurs wraz z egzaminem kosztuje około 600 zł. Obejmuje 10 godzin zajęć teoretycznych i tyle samo jazd.

 50 km na godzinę? Można podkręcić do 80 km
Skutery, na których mogą jeździć nastolatkowie, teoretycznie nie powinny poruszać się szybciej niż 50 km na godzinę. W praktyce wystarczy podkręcić dwie przysłowiowe śrubki, aby prędkość zwiększyć do 65 km. Wymiana modułu sterującego skutkuje możliwością jazdy już osiemdziesiątką.  

- To wszystko tak naprawdę może samodzielnie zrobić nastolatek. Trudność jest niewielka. Dlatego też nikt nie neguje konieczności szkoleń. Moim zdaniem część teoretyczna powinna być nawet wydłużona, bo w 10 godzin niewiele można się nauczyć na temat zasad obowiązujących na drodze. Problem w tym, że rodzice nastolatków prawdopodobnie nie wiedzą, że taki kurs zakończony egzaminem ich dziecko musi zrobić - podkreśla Drapa.

Sprawdziliśmy. Porad jak usunąć blokadę prędkości w internetowej sieci jest mnóstwo. Motorowerzyści dzielą się nimi na forach.

Tymczasem odblokowany skuter jest już motocyklem wymagającym prawa jazdy kategorii A. W takiej sytuacji nie działa też ubezpieczenie OC wykupione na skuter. To zaś oznacza, że kierowca tego jednośladu lub jego rodzice z własnej kieszeni będą musieli pokryć wszelkie straty powstałe w wyniku kolizji. Nawet, jeśli nie są jej sprawcą.

 Na skuterze wcale nie jest tak bezpiecznie
Coraz więcej skuterów to także coraz więcej wypadków. Ze  statystyk Komendy Głównej Policji wynika, że w 2013 roku na drogach  całego kraju motorowerzyści uczestniczyli w niemal 2000 wypadków.

W 903 przypadkach to właśnie kierowcy jednośladów byli sprawcami fatalnego zdarzenia. Najbardziej niebezpieczni okazali się skuterzyści najmłodsi pomiędzy 15 a 17 rokiem życia. Byli oni sprawcami aż 217 wypadków.

Nieciekawie wygląda też statystyka ofiar  wypadków z udziałem skuterów. W zdarzeniach drogowych w ubiegłym roku zginęło dziewięć osób, a rannych zostało niemal 250.

Statystyki są tak tragiczne ponieważ w razie wypadku skuterzysty nie chroni nic poza jego ubraniem. Dlatego po uruchomieniu skutera warto oprócz świateł włączyć także myślenie.  Korzystający z tych jednośladów nastolatkowie nie są siłą rzeczy doświadczonymi kierowcami. Kurs w OSK może więc wyjść im tylko na zdrowie.

źródło: Dziennik Zachodni

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty