Obecnie aby zdać egzamin na prawo jazdy, trzeba często jechać prawie sto kilometrów do stolicy regionu lub byłego miasta wojewódzkiego. Jeden punkt egzaminacyjny obsługuje w naszym kraju 700 tys. mieszkańców. Dla porównania – w Wielkiej Brytanii jeden ośrodek przypada na 150 tys. osób. W Niemczech, gdzie na drogach jest dużo bezpieczniej niż u nas, w ogóle nie ma instytucji podobnych do naszych WORD-ów. Egzaminy zdaje się w kilku tysiącach rozrzuconych w różnych miejscowościach szkołach nauki jazdy.
Egzaminy na prawo jazdy tylko w miastach z dwupasmówkami i rondami
Od ubiegłego roku marszałkowie województw mogą tworzyć punkty egzaminacyjne na prawo jazdy kat. AM, A1, A2, A, B1 oraz B. Każdą taką decyzję musi zatwierdzić sejmik wojewódzki.
- Oczywiście miasto musi spełniać ustawowe warunki do przeprowadzania egzaminów. Muszą w nim być na przykład dwupasmowe ulice i ronda – wylicza Krzysztof Brejza, poseł PO i jeden z autorów ustawy, pozwalającej na tworzenie nowych punktów egzaminacyjnych.
Zobacz też: Nowy egzamin na prawo jazdy kategorii B krok po kroku. Zobacz filmy
Nie będą to nowe Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, tylko ich filie, zatrudniające jedynie osoby niezbędne do przeprowadzania egzaminów. Sprawdziliśmy, w których regionach powstaną nowe punkty egzaminacyjne.
Tu powstaną nowe filie WORD-ów:
Na Dolnym Śląsku jeszcze w tym roku prawo jazdy będzie można zrobić w Bolesławcu, Głogowie, Lubinie i Świdnicy.
- Najbardziej zaawansowane przygotowania są w Bolesławcu i Świdnicy – mówi Wojciech Zdanowski z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Filia WORD-u w Świdnicy ma ruszyć jeszcze w kwietniu.
W województwie kujawsko-pomorskim nowy punkt egzaminacyjny zaplanowano w Inowrocławiu. Najprawdopodobniej ruszy on w czerwcu.
- Wcześniej konieczna jest między innymi zmiana organizacji ruchu na niektórych ulicach miasta – wyjaśnia Agata Strzyżewska z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
W województwie lubelskim na 24 kwietnia zaplanowano otwarcie punktu egzaminacyjnego w Łukowie. Na początku lipca ruszyć filia lubelskiego WORD-u w Puławach.
W Małopolsce nowe punkty egzaminacyjne mają z kolei powstać w Nowym Targu (do końca roku) oraz Oświęcimiu (na przełomie maja i czerwca).
Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego walczą o terytorium i chętnych na prawo jazdy
Tymczasem liczba chętnych do zdobycia prawa jazdy od wielu miesięcy spada. Dlatego decyzja radnych z jednego województwa o utworzeniu nowej filii WORD-u wywołuje reakcję w sąsiednim regionie. Tak jest na Mazowszu, gdzie zapadła decyzja o utworzeniu nowych punktów egzaminacyjnych w Garwolinie, Kozienicach, Mławie i Zwoleniu. To ostatnie miasto ma zaledwie 8 tys. mieszkańców. Te punkty mają ruszyć jeszcze w tym roku i powstrzymać przyszłych kierowców od ucieczki do nowopowstałych ośrodków w Lubelskiem.
Z nowego prawa skorzystały też władze Opolszczyzny i Świętokrzyskiego. Dotychczas w tych regionach działał tylko jeden punkt egzaminacyjny. Teraz to się zmieni – filia opolskiego WORD-u ma ruszyć w Kędzierzynie-Koźlu na przełomie października i listopada br. Natomiast kielecki ośrodek w połowie kwietnia uruchomił punkt egzaminacyjny w Ostrowcu Świętokrzyskim.
- Plac manewrowy zlokalizowaliśmy w danej zajezdni autobusowej – mówi Czesław Dawid z WORD w Kielcach.
Zobacz też:
NOWE EGZAMINY TEORETYCZNE NA PRAWO JAZDY - ROZWIĄŻ PRZYKŁADOWY TEST NA PRAWO JAZDY KATEGORII B I SPRAWDŹ, CZY NAPRAWDĘ JEST TAK TRUDNY |
Jak wylicza wicemarszałek Opolszczyzny Tomasz Kostuś, utworzenie filii WORD-u to wydatek 960 tys. zł. Kolejne 40 tys. zł miesięcznie to koszt jej utrzymania.
Nad otwarciem punktu egzaminacyjnego w Żaganiu zastanawiają się w Lubuskiem.
- Zobaczymy, ilu klientów zabierze nam filia WORD-u w Głogowie – podkreśla Rafał Gajewski z zielonogórskiego ośrodka.
W województwie warmińsko-mazurskim o uruchomienie punktu egzaminacyjnego walczą władze Ełku, ale żadnych kroków administracyjnych na razie nie podjęto.
Do egzaminów na prawo jazdy przystępuje dużo mniej osób
Nowych filii WORD-ów nie zamierzają – przynajmniej na razie – tworzyć też władze województw łódzkiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego.
- W naszych ośrodkach na egzamin czeka się tylko kilka dni. Prognozy demograficzne pokazują, że populacja osób w wieku od 18 do 20 lat w najbliższych latach spadnie, a to są główni klienci WORD-ów. Tworzenie nowych ośrodków nie będzie miało sensu ekonomicznego – mówi Anna Parzyńska-Paschke z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
Sławomir Draguła
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?