Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 32468 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Aktualności / Informacje

Premiera nowego Fiata Tipo

Data publikacji: Autor: Tomasz Szmandra

Fiat Tipo/ Fot. Tomasz Szmandra W Warszawie odbyła się oficjalna premiera nowego, kompaktowego sedana Fiata. Jego największym atutem ma być przystępna cena, która w podstawowej wersji wynosi 42 600 zł. Ale nowy model włoskiej firmy ma znacznie więcej zalet.

Fiat Tipo/ Fot. Tomasz SzmandraTipo to jeden z najpopularniejszych modeli w historii Fiata. Włosi produkowali go między 1988 a 1995 rokiem, jako następcę Ritmo. Samochód był wówczas jednak dostępny jako pięciodrzwiowy hatchback, stylistycznie do złudzenia przypominający mniejsze Uno.

Nowe Tipo ma niewiele wspólnego ze swoim poprzednikiem. Przede wszystkim dlatego, że jest sedanem zaliczanym do klasy kompaktów. Skąd zatem wspólna nazwa? Wprowadzając nowy model na rynek producent postanowił skorzystać ze sprawdzonego zabiegu: użycia dla nowego auta historycznej nazwy samochodu, który przed laty był bardzo popularny. Podobnie zrobili m.in. Skoda z nowym Rapidem, czy Volkswagen z Jettą.

Tipo AD 2016 powstało na płycie podłogowej z której korzystają także Fiaty 500X i 500L oraz Jeep Renegade. Na pierwszy rzut oka widać, że samochód znacząco urósł. To odpowiedź konstruktorów na zarzuty wobec poprzedników, których nadwozia były wąskie i mniej estetyczne. Auto ma 4,53 m długości, 1,79 m szerokości i 1,49 m wysokości. Rozstaw osi to 264 cm. Na uwagę zasługuje spory, jak na tę klasę bagażnik, mFiat Tipo/ Fot. Tomasz Szmandraieszczący aż 520 litrów ładunku.

Wnętrze samochodu wygląda estetyczne, a centralnym elementem kokpitu jest tu wyświetlacz systemu multimedialnego. Poniżej znajdują się wloty powietrza, a pod nimi zestaw najważniejszych przełączników i panel sterowania klimatyzacją. Miejsca w kabinie jest dość sporo nawet dla rosłych osób, a na kanapie z tyłu bez problemu zmieszczą się dwie dorosłe osoby i dziecko. W środkowej części oparcia znajduje się wysuwany podłokietnik z ukrytymi uchwytami na kubki i niewielkim schowkiem.

Auto może być napędzane silnikami benzynowymi: 1,4 l o mocy 95 KM lub 1,6 l o mocy 110 KM z automatyczną skrzynią biegów. Dostępne turbodiesle to jednostki Multijet II 1,3 l o mocy 95 KM i 1,6 l o mocy 120 KM. Tipo w standardzie w jest wyposażone m.in. w klimatyzację, system audio z portami USB i Aux, system audio portami USB, AUX i czterema głośnikami, system ESC, centralny zamek z pilotem, elektryczne szyby z przodu, regulacjęFiat Tipo/ Fot. Tomasz Szmandra kierownicy w dwóch płaszczyznach oraz 15-calowe stalowe felgi. W opcji oferowany jest m.in. system Uconnect z dotykowym, 5-calowym ekranem z połączeniem Bluetooth, czytnikiem SMS i sterowaniem głosowym, wielofunkcyjna kierownica z przyciskami sterującymi tempomatem, systemem audio i zestawem głośnomówiącym telefonu, poduszki powietrzne boczne, kurtyny, dzielona tylna kanapa (60:40), elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, kamera cofania oraz nawigacja TomTom.

Podstawowa wersja nowego Tipo z silnikiem 1.4 16V/95 KM z sześciobiegową, manualną skrzynią kosztuje 42 600 zł, natomiast najdroższy model dieslem 1.6 MultiJet 16V/120 KM to wydatek 70 000 zł.

Auto produkowane jest w tureckiej fabryce w Bursie, gdzie w tym roku powstanie 63 tys. egzemplarzy tego modelu. Nieco później do sedana dołączą wersje hatback i kombi. Co ciekawe,  spośród 1500 sztuk nowego Tipo przewidzianych w tym roku na polski rynek, 1200 już zostało zamówionych przez klientów!

Wybrane dane techniczne Fiata Tipo i przykładowych konkurentów:

Marka/model

Fiat Tipo 1,4

Skoda Rapid 1,2 TSI

Peugeot 301 1,2

Cena (zł)

42 600 zł

55 550 zł

41 900 zł

Typ nadwozia/liczba drzwi

Sedan / 4

Liftback / 5

Sedan / 4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4532 / 1792 / 1497

4483 / 1706 / 1461

4442 / 1748 / 1466

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1542 / 1543

1441 / 1463

1501 / 1478

Rozstaw osi (mm)

2636

2602

2652

Masa własna (kg)

1225

1165

980

Pojemność bagażnika (l)

520

550

506

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

55

50

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

Pojemność (cm3)

1368

1197

1199

Liczba cylindrów

4

4

3

Napędzana oś

Przednia

Przednia

Przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

Manualna, 6

Manualna, 5

Manualna, 5

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

95 / 6000

90 / 4400

82 / 5750

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

127 / 4500

160 / 1400–3500

117 / 2750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,5

11,3

12,9

Prędkość maksymalna (km/h)

185

186

168

Średnie spalanie (l/100 km)

5,7

4,7

4,9

Emisja CO2 (g/km)

133

107

114

Fiat Tipo/ Fot. Tomasz Szmandra

Fiat Tipo/ Fot. Tomasz Szmandra

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • bryan (gość)

    Owszem piękne z zewnątrz a we wnętrzu poza deską rozdzielczą,kierownicą i wygodą w przednim rzędzie(prawie na leżaka)jest fatalnie,masakrycznie jak na rynek st.kontynentu de facto dobre dla ludu Afryki,Am. Płd.,Płd.Azji-to tak bo do tego był stworzony(!),zważywszy na specyficzne materiały we wnętrzu"dopasowane"do tamtejszych warunków klimatycznych.Pow.100km/h jest głośno,ociężale przyśpiesza na benzynówkach i poza najmocniejszym dieslem ciężko pokonuje np.górskie drogi już z3osobami bez bagażu!Dobre dla1-go kierowcy z rodziną czy emeryta na zakupki i do kościoła.W największym skrócie-to nie jest dla"czysto"aktywnych życiowo.Gdyby miał wszystkiego najlepszego odFCAtzn.mocniejsze silniki,skórzana tapicerka,lepsze wyciszenie,ksenonowo-ledowe lampy z ceną max.80tys.to byłaby upodobniona doBMW,a tak został ulepszonym,unowocześnionym klonemFiataAlbeiII,który ma większy otwór bagażnika,chowane pająki,niewnikające do wnętrza pająki i bez makabrycznej dźwigni pomiędzy prawym pająkiem a nadkołem

  • bryan (gość)

    Ci którzy zamówili(ponoć1230osób)po jakimś czasie użytkowania i opadnięciu emocji, mocno się rozczarują z biegiem czasu przy obecnym wnętrzu, daleko odbiegającym od standardu europejskiej tradycji w stylu wnętrza. Plusem jest tani w naprawach i dobre zamieszanie na rynku tzn.wygryżć np.awaryjnego Rapida czy zdetronizować Renault-Logan. Minusem-nie za sprawą prestiżu-będzie trudno odsprzedać i ceny spikują w dół na wtórnym rynku. Z logicznego i ekonomicznego punktu widzenia, Ci którzy zdecydowali się w Polsce na ten Tipo to warto go mieć do co najmniej 2018r. bo po tym czasie będzie już wiadomo-era tańszych samochodów hybrydowych-, a teraz do 2024r. będzie tańsze paliwo de facto to ostatni czas by mieć prosty tradycyjny funkcjonalny pojazd(poza klimatyzacją obecnej generacji). Niektórzy fani Fiata specjalnie nabyli z wolnossącym silnikiem(nawet bez klimatyzacji)z myślą na kolekcjonerski akcent, bo za min.30 lat, takie auto nie będzie byle czym na tle hybrydowych, elektrycznych pojazdów.

  • Myszowor (gość)

    Panie Bryan pan jest wróżem ? Bardzo ładne i tanie auto, benzyna tania więc po co komu diesel za 30.000zł więcej...

  • DOBRAYAN (gość)

    lepiej kupic Das Auto

  • bryan (gość)

    Das Auto?!! To najgorszy szrot jaki znam oczywiście to co nie wiidać bo na zewnątrz i to co cieszy oko jest przyzwoite, a poza tym to das szwingel vel szajsvagen z skarbonką bez dna i nie jeden nabywca w w owczym pędzie obudził się z ręką w nocniku za m.in. za "ustawieniem" oprogramowania celowych z góry serii usterek w zależności jak nabywca kupując vw-nówkę dobiera długość gwarancji w początkowym etapie zakupu de facto sami mechanicy nie mają wpływu tylko centrala jak tylko dowiedzą jak wybrał klient gwarancję to odpowiednio tak przeprogramuje iż przy pierwszym zetknięciu w połączeniu gniazda diagnostycznego już przy pierwszym obowiązkowym przeglądzie gwarancyjnym to w tym momencie następuje napływ danych do auta i wyimaginowane "planowe" przyszłe usterki celem wyciągania kasy. Cdn.

  • bryan (gość)

    Cd. Podobno Ci którzy już nie zważając na utraty gwarancji nie robią nic w ASO to koncern ma na to sposób, wystarczy iż auto przejeżdza blisko serwisu ASO i jeśli kierowca ma w aucie uruchomiony blootuth i dalej podpięty np w audio to seria "stworzenia" przyszłych usterek idzie w zaparte iż sami ludzie pracujący w ASO nie mają bladego pojęcia bez świadomości. Moim zdaniem KE powinna się tym zainteresować co do analogii afery emisji spalin.Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Części dla marki Fiat

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

806 zł

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Fiat Tipo opinie

Oceń swoje auto

Fiat Tipo zdjęcia

Fiat Tipo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z moto.gratka.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.