Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Producenci aut oszukują na zyżyciu paliwa. Kto został liderem?

mm/mototarget.pl
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Holenderska organizacja ekologiczna Transport & Environment przedstawiła raport dotyczący różnic pomiędzy katalogowym zużyciem paliwa, a rzeczywistym spalaniem. Wynika z niego, że Mercedes podaje najbardziej zaniżone dane dotyczące zużycia paliwa swoich modeli spośród wszystkich europejskich producentów.
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Transport & Environment informuje, że w rzeczywistych warunkach eksploatacji auta z gwiazdą na masce zużywają średnio o 40% więcej paliwa, niż to wynika z oficjalnych danych, podczas gdy średnia dla wszystkich producentów wynosi 31%. Dla przeciętnego europejskiego kierowcy oznacza to więc dopłatę do kosztów paliwa poniesionych w ciągu całego roku o około 500 euro. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w 2001 roku średnia dla całego rynku wyniosła zaledwie 8%.

Johannes Reifenrath, szef produktu Mercedesa twierdzi, że jest świadomy różnic między cyklem pomiarowym a rzeczywistością i ocenia je na około 30%, zależnie od stylu jazdy kierowcy. Dodaje też, że to nie wytwórcy, ale urzędnicy Komisji Europejskiej ustalają sposób pomiaru zużycia paliwa.

A jak wypadli inni producenci? BMW uzyskało wynik 33%, Ford - 32%, Opel - 29%, Volkswagen - 28%, Renault i Fiat - 26%, a Citroen, Peugeot i Toyota - 25%. Warto dodać, że największe oszustwa zdarzają się w klasach pojemności od 0 do 1 litra oraz od 4 do 5 litrów, a najmniejsze - dla silników większych niż 5-litrowe.

Autorzy raportu sugerują, że różnice pomiędzy katalogowym zużyciem paliwa, a rzeczywistym spalaniem wynikają z warunków, w jakich prowadzone są standardowe testy wydajności paliwowej. Podczas wykonywania takiego testu producenci zwiększają ciśnienie powietrza w oponach, minimalizują masę własną pojazdu, a nawet aktywują specjalny tryb pracy silnika, którego priorytetem jest uzyskania jak najmniejszego spalania (tzw. cycle beating).

Sytuacja ma się zmienić w 2017 roku, gdy zacznie obowiązywać nowy, globalny test wydajności paliwowej „Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure”. Ma on dawać bardziej wymierne rezultaty, które będzie można uzyskać w rzeczywistych warunkach drogowych.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty