Prosty sposób ochrony silnika

Redakcja
Wymagania stawiane współczesnym olejom wynikają z funkcji, jakie te oleje powinny spełniać w węzłach tarcia. Najbardziej rozbudowane są funkcje oleju silnikowego.

 

Olej silnikowy powinien posiadać walory użytkowe w warunkach niskich i wysokich temperatur, oddziaływań chemicznych, termicznych układów wewnętrznych silnika oraz zanieczyszczenia różnymi substancjami.

 

Zadania te są realizowane w wyniku "zaprogramowania" w oleju następujących własności: reologicznych, smarnościowych, myjąco-dyspergujących, chroniących przed korozją, odpornościowych (na utlenianie i destrukcję termiczna).

 

Pakiet obowiązkowy

 

Oleje smarowe o wysokiej jakości są "programowane" [blending] na etapie produkcji. Składają się one z oleju bazowego oraz pakietu dodatków uszlachetniających w ilości około

30%. Przykładowo, oleje silnikowe posiadają te

Prosty sposób ochrony silnika

oto dodatki:

- wiskuzatory - poprawiają lepkość i jej zależność od temperatury, tzw. wskaźnik lepkości;

- depresatory - obniżają temperaturę krzepnięcia;

- smarnościowe - tworzą na powierzchniach smarowanych warstwy ochronne, tzw. graniczne;

- ihibitory korozji - tworzą warstwy ochronne na powierzchni;

- detergenty, dyspregatory - związki powierzchniowo czynne zmywają osady z powierzchni; dyspergują w objętości drobne cząstki stałe, tworzą warstwy na powierzchni chroniące przed osadami;

- rezerwa alkaliczna - neutralizuje kwaśne produkty;

- antypienne - zmniejszają napięcie powierzchniowe.

 

Z analizy mechanizmów działania dodatków uszlachetniających olej wynika, że u podłoża ich działania leży to samo zjawisko - tworzenie warstewek ochronnych na powierzchniach metalicznych.

 

Trzy grupy preparatów

 

Dodatki uszlachetniające mogą być stosowane jako komponenty indywidualne lub pod postacią wielofunkcyjnych pakietów. Pakiety i dodatki pojedyncze są produkowane przez wyspecjalizowane firmy, co sprzyja zachowaniu wysokiej jakości wyrobów finalnych, czyli olejów również w rafineriach lokalnych.

 

W ostatnich kilkunastu latach wiele firm zagranicznych zaczęło produkować preparaty eksploatacyjne, które za pośrednictwem normalnego oleju są wprowadzane do węzłów tarcia na etapie eksploatacji. Celem jest poprawa warunków ich pracy.

 

Biorąc pod uwagę mechanizm działania tych preparatów można podzielić je na trzy grupy:

1. preparaty o działaniu chemicznym.

2. preparaty zwierające cząstki środków smarnych stałych

3. preparaty umożliwiające powstanie smarowania na zasadzie selektywnego przenoszenia.

 

Najbardziej tajemnicze, bo o nieujawnionym składzie chemicznym, są substancje z grupy pierwszej. Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że są to subtelnie dobrane pakiety, zawierające związki fosforowe, siarkowe lub chlorowe, wzbogacone w tlen, cynę, cynk, bor, selen i inne składniki. Wchodzą one w reakcję z podłożem metalicznym, szczególnie aktywnie w podwyższonych temperaturach procesów tarcia. Dzięki dyfuzji składników tych związków do warstwy wierzchniej, tworzą w warstwie przypowierzchniowej ochronne warstewki siarczków, fosforanów itp.

 

Warstwa, która chroni

 

Motor Life jest preparatem przeznaczonym do silników benzynowych, diesli oraz skrzyń biegów manualnych i automatycznych. Mieszalny ze wszystkimi olejami silnikowymi i przekładniowymi mineralnymi i syntetycznymi zmniejsza zużycie paliwa, zwiększa moc, zapobiega tak zwanym suchym startom. Preparat zmieszany z olejem wytwarza trwałą i odporną na działanie wysokich temperatur i obciążeń mechanicznych warstwę smarną.

 

Motor Life to płyn w 100% syntetyczny, nie zawierający żadnych ciał stałych, takich jak PTFE /teflon/ i metali /miedzi i ołowiu/. Preparat łączy się z metalem na poziomie molekularnym, jest więc uszlachetniaczem metalu, nie oleju. Olej jest tylko nośnikiem Motor Life.

 

W trakcie rozruchu zimnego silnika ulega on przyspieszonemu zużyciu, ponieważ przez pewien czas pracuje z przewagą tarcia suchego. Uszlachetniacz Motor Life pozostawia na częściach zimnego silnika zwiększoną warstwę graniczną. Start silnika następuje więc z poziomu tej warstwy, czyli nie zachodzi zjawisko startu suchego. Dla silnika ma to kapitalne znaczenie, skoro przyjmuje się, że każdy rozruch zimnego silnika znaczy tyle co przejechanie 300 do 400 kilometrów.

 

Zjawisko startu suchego następuje w każdym silniku nie zawierającym uszlachetniacza metalu. W silniku, skrzyni biegów i innych podzespołach samochodu taki środek ma ważną rolę do spełnienia, ponieważ elementów trących, poddawanych obciążeniom i pracujących w niskiej, a następnie w wysokiej temperaturze jest wiele.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty