Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa DK1 - tunel przy browarze w Tychach. DK44 jak średnicówka?

Karol Świerkot
Fot. Karol Świerkot
Fot. Karol Świerkot
Koleiny i dziury to standard na tyskim odcinku krajowej "44". Ale remont musiał poczekać na koniec przebudowy DK1. Teraz może się zacząć.
Fot. Karol Świerkot
Fot. Karol Świerkot

Kierowcy jeszcze nie odetchnęli po przebudowie krajowej "jedynki" w Tychach (cały czas są tutaj utrudnienia), a miasto już szykuje kolejny remont gigant za 470 mln zł. Tym razem pod łopaty drogowców pójdzie droga krajowa nr 44. To główna obok DK94 i DK79 trasa tranzytowa ze wschodu na zachód w województwie (droga biegnie od węzła z A4 w Gliwicach do węzła z A4 pod Krakowem). Każdego dnia przejeżdża nią kilkadziesiąt tysięcy samochodów. Odcinek w Bieruniu, do granicy z Oświęcimiem, został wyremontowany kilka lat temu. Ale od Fiata do Tychów są tu głębokie koleiny i dziury.

Jak przyznaje Mieczysław Podmokły, wiceprezydent Ty-chów, projekt remontu jest już gotowy, inwestycja ma też wydaną zgodę na budowę. - Czekamy na pieniądze unijne. Aplikowaliśmy o 470 mln złotych na przebudowę całego fragmentu, od granicy z Bieruniem aż pod Górkę Mikołowską. Zobaczymy, jakie zostaną przyznane nam środki - mówi.

Najpierw część koło Fiata

Ale inwestycja i tak została podzielona na etapy. W pierwszej kolejności remont przejdzie fragment od fabryki Fiata do węzła Wartogłowiec w Tychach, który został już wyremontowany podczas przebudowy DK1.

Ale remont DK44 będzie obejmował nie tylko wymianę nawierzchni. W planach jest poszerzenie jezdni do trzech pasów oraz budowa bezkolizyjnego dwupoziomowego węzła na skrzyżowaniu DK44 z ulicami: Kościelną, Oświęcimską i Mysłowicką w Ty-chach. - Niestety, na budowę czterech pasów nie było zgody mieszkańców, ale budowa trzeciego i tak w znacznym stopniu poprawi sytuację - ocenia Podmokły.

Już dziś piesi mają problem, aby przedostać się na drugą stronę krajówki w godzinach szczytu. Mimo że w ostatnich latach powstały dwa przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną.

Przebudowa zakłada też budowę nowych chodników oraz przejść podziemnych i ścieżek rowerowych.

DK44 jak średnicówka?

Drugi etap ma objąć remont DK44 na odcinku od Warto-głowca do skrzyżowania z ulicami Katowicką i Bielską (obok tyskiego browaru). Tutaj również powstanie bezkolizyjny, dwupoziomowy węzeł. - Chcemy samochody jadące DK44 wpuścić w podziemny tunel - tłumaczy wiceprezydent. Górą odbywałby się ruch w kierunku Katowic i centrum Tychów. Rozwiązanie to ma być podobne do skrzyżowania DTŚ z Bytomską w Święto-chłowicach. Ale ten etap nie ma jeszcze projektu, a tylko koncepcję.

- Prawdopodobnie ten remont będzie prowadzony na zasadzie "zaprojektuj i wybuduj". To, ile pieniędzy na przebudowę dostaną Tychy, będzie wiadomo we wrześniu. - Wiemy, że dostaniemy, nie wiemy, na jaką część inwestycji wystarczy. Jeśli będziemy mieli pieniądze, do końca roku możemy rozpisać przetarg na pierwszy etap - tłumaczy Podmokły.

Będą objazdy

W ramach przebudowy powstały już rondo i obwodnica dla terenów przemysłowych od ul. Oświęcimskiej. Bo jeśli remont krajówki się rozpocznie, to tam zostanie skanalizowany ruch.  - Nie przewidujemy takich utrudnień i korków jak podczas przebudowy DK1. Do tej inwestycji jesteśmy lepiej przygotowani - zapewnia Podmokły.

Aby ominąć remont, kierowcy z DK44 będą musieli zjechać już w Bieruniu na ul. Oświęcimską i kierować się na tereny przemysłowe. Dalej objazd poprowadzi na DK1 i do węzła wartogłowieckiego, gdzie z powrotem będzie można wjechać na DK44 w stronę Mikołowa, już za remontowanym odcinkiem. Miasto chce też przeprowadzić kampanię zachęcającą kierowców do omijania remontowanego odcinka. - Tak, aby ruch na DK44 zminimalizować. Bo całkowicie alternatywnych tras dla DK44 w pobliżu Tychów nie ma. Poza tym droga na tym odcinku jest również bardzo mocno obciążona przez ruch lokalny, zwłaszcza między powiatami bieruńsko-lędzińskim, oświęcimskim i Tychami.

Przebudowa DK1

Droga prawie gotowa
Mimo że aneksowany termin umowy na zakończenie przebudowy DK1 minął na początku lipca, to na dwupasmówce cały czas spotkamy utrudnienia.

Estakada
Przebudowa skrzyżowania al. Niepodległości z DK1 jest największym wyzwaniem dla drogowców. Bo estakada cały czas nie jest gotowa. Zamknięty pozostaje zjazd z DK1 od strony Katowic - z powodu obsuwającej się ziemi. Nasyp musi zostać dodatkowo wzmocniony. Gotowe są pozostałe zjazdy, w ubiegłym tygodniu otwarte zostało także rondo pod estakadą, którym wyjedziemy z Tychów na DK1 w kierunku Katowic i Bielska-Białej.

Nitka w stronę Katowic
Między ul. Edukacji a węzłem z DK44 cały czas jedziemy tylko jednym pasem. Zewnętrzna nitka jest wyłączona, prowadzone są tutaj prace wykończeniowe przy oświetleniu oraz budowa chodnika i ścieżki rowerowej.

Cichy asfalt
Na DK1 został zastosowany tzw. cichy asfalt, czyli o mniejszej grubości, dzięki czemu samochody przejeżdżające dwupasmówką, niemal przez centrum Tychów, nie będą powodowały tyle hałasu, zwłaszcza na zjazdach, które nie są osłonięte ekranami.

Brak świateł
Na całym tyskim odcinku DK1 zostały zlikwidowane skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.

                                                                                                 Źródło: Dziennik Zachodni

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty