Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Przegląd samochodu przed zimą. Zrób to sam!

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Zima tuż tuż. Przygotowałeś do niej samochód? Przed zimą najwięcej uwagi trzeba poświęcić akumulatorowi i układowi zapłonowemu. Ale sprawdzić trzeba też inne podzespoły w samochodzie. Inaczej próba rozpoczęcia podróży w mroźny poranek może skończyć się wezwaniem taksówki albo lawety.

- Jeśli kierowca zatroszczy się o najważniejsze punkty swojego samochodu, w czasie opadów śniegu i siarczystych mrozów ten odwdzięczy się bezawaryjną jazdą – przekonuje Stanisław Płonka, doświadczony mechanik.

Akumulator - doładuj także baterię bezobsługową

Podczas mrozów jednym z najbardziej obciążonych elementów jest akumulator. Aby mieć pewność, że bateria przetrwa zimę, przed sezonem trzeba sprawdzić jej stan. Gęstość elektrolitu mierzy się aerometrem. Napięcie spoczynkowe bada się multimetrem, a do określenia stanu baterii używa się specjalnego testera, który pobiera prąd o dużym natężeniu przez krótką chwilę. Żywotność dzisiejszych akumulatorów określa się na 5-6 lat.

Niezależnie od rodzaju akumulatora (obsługowy lub bezobsługowy), przed zimą warto go naładować. Mechanicy zalecają, aby zamiast szybkiego ładowania prądem o maksymalnych wartościach, zastosować ładowanie długie, ustawiając minimalne parametry prostownika.

- Nowe, bezobsługowe baterie nie wymagają uzupełniania elektrolitu. Ale w tych starszych jest to konieczne. Wody destylowanej należy dolać tyle, aby zasłoniła ołowiane płytki w celach – tłumaczy Płonka.

Dla pewności warto przeczyścić drobnym papierem ściernym klemy i bieguny oraz wytrzeć miękką szmatką obudowę. Zmniejszy to ryzyko wystąpienia zwarcia. Klemy można dodatkowo nasmarować specjalnym środkiem konserwującym. Opakowanie takiego preparatu kosztuje ok. 15-20 zł.

Alternator i pasek napędowy - sprawdź szczotki i naciąg paska

Akumulator nie będzie pracował dobrze, jeśli w aucie uszkodzony jest alternator, odpowiadający za jego ładowanie. Ten element także wymaga weryfikacji, szczególnie szczotki. Zimą kłopoty może sprawiać stary pasek napędowy alternatora. Mechanik kontroluje jego napięcie i to, czy nie ma widocznych uszkodzeń. Jeśli nie jest zbyt luźny, a po uruchomieniu silnika nie piszczy, nie ma powodów do obaw.

Przeczytaj więcej:
- Opony zimowe. Wszystko, co warto wiedzieć o ich zakupie i wymianie
- Geometria zawieszenia samochodu. Na czym polega i ile kosztuje regulacja?

Zobacz także: Skoda Octavia w naszym teście

Kable wysokiego napięcia i świece zapłonowe - o nich też pamiętaj

Zima tuż tuż. Przygotowałeś do niej samochód?Drugim istotnym elementem są kable wysokiego napięcia i świece zapłonowe. Im samochód starszy, tym większe prawdopodobieństwo przebić, które najłatwiej stwierdzić podnosząc maskę po zmroku przy uruchomionym silniku. Jeśli na kablach widać iskry to znak, że trzeba je wymienić. Stan kabli także można sprawdzić przy pomocy testera, który mierzy ich opór elektryczny. Ryzyko problemów będzie mniejsze w nowszych samochodach, gdzie prąd jest podawany z kopułki aparatu zapłonowego w zasadzie bezpośrednio do świec.

Płyn chłodniczy - kontrola i wymiana

Kontroli wymaga też poziom i stan płynu chłodniczego, zwłaszcza jeśli wcześniej dolewaliśmy do niego wody. Może to sprawić, że będzie zamarzał szybciej, co grozi poważnym i kosztownymi awariami chłodnicy i głowicy silnika.W warsztacie przy pomocy glikometra sprawdza się temperaturę krzepnięcia płynu chłodniczego. Nie powinna ona być wyższa niż minus 35 stopni Celsjusza. Test i wymiana płynu nie będą kosztować więcej niż 60 zł. Koszt remontu głowicy i wymiana chłodnicy mogą skończyć się znacznie poważniejszymi wydatkami. Przed nadejściem mrozów warto pamiętać także o wymianie płynu do spryskiwaczy na zimowy. Letni płyn - jeśli zamarznie - może rozsadzić zbiorniczek.

Zima tuż tuż. Przygotowałeś do niej samochód?

Zima tuż tuż. Przygotowałeś do niej samochód?

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • jarek (gość)

    Nie posiadam garażu i też nie mam za bardzo jak dłubać przy aucie, wolę podjechać do forda i zrobić przegląd u nich, niedawno wyieniałem u nich klocki https://akcjaserwisowa.pl/klockihamulcowe szybko, sprawnie i niedrogo, przed zimą warto je sprawdzić

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.