Do prawdziwego lata jeszcze jest trochę czasu, ale warto już teraz zatroszczyć się o ten układ.
Pierwsze mocniejsze promienie słońca mocno nagrzały już wnętrze samochodu, więc trzeba było włączyć klimatyzację. Niestety wielu kierowców się rozczarowało, ponieważ po włączeniu A/C, po raz pierwszy od bardzo długiego czasu, klimatyzacja w ogóle nie działała lub jej skuteczność była niewielka.
Przegląd warto wykonać kilka tygodni przed nastaniem upałów, ponieważ możemy zrobić to bez nerwów i gdy konieczna będzie naprawa, to do pierwszych upałów na pewno uda się uruchomić klimatyzację. Ponadto serwisy mają obecnie mniejszy ruch, usługa będzie wykonana taniej, bez pośpiechu i na pewno dokładniej. Na przegląd powinni wybrać się również kierowcy, którym wydaje się, że klimatyzacja działa poprawnie.
Skuteczność klimatyzacji zależy w głównej mierze od ilości czynnika chłodniczego, czyli gazu R134a, którym napełniony jest układ. Klimatyzacja nie będzie prawidłowo działać jeśli będzie go za mało lub za dużo. W tym drugim przypadku może jeszcze dojść do uszkodzenia sprężarki. Specyfika tego gazu jest taka, że nawet pomimo zupełnej szczelności układu w ciągu roku ubywa około 10 do 15 proc. czynnika.
Wówczas sprawność takiej klimatyzacji znacznie się obniża i sprężarka musi pracować zdecydowanie dłużej, aby osiągnąć odpowiedni efekt. Jeśli czynnika będzie bardzo mało to nawet mimo praktycznie ciągłej pracy sprężarki nie uda się osiągnąć odpowiednio niskiej temperatury, a ciągłe większe obciążenie silnika spowoduje tylko znaczny wzrost zużycia paliwa.
Klimatyzacja nie jest więc urządzeniem bezobsługowym i wymaga systematycznego serwisowania. Przegląd najlepiej wykonywać raz w roku, najrzadziej co dwa lata.
Do serwisowania klimatyzacji potrzebny jest specjalistyczny sprzęt, który obecnie posiadają wszystkie ASO oraz bardzo dużo serwisów niezależnych. Serwisy te posiadają urządzenia do napełniania gazem R134a. W zdecydowanie gorszej sytuacji są właściciele klimatyzacji na stary i zabroniony już gaz R12, który był stosowany do początku lat 90. Obecnie taki układ trzeba przerobić na nowy gaz, a to niestety kosztuje bardzo dużo, od 1000 do 2500 zł.
Rutynowy przegląd polega na podłączeniu układu do specjalnego urządzenia, które odsysa stary czynnik, następnie sprawdza szczelność i jeśli test przebiegnie pozytywnie napełnia układ świeżym czynnikiem i olejem. Cała operacja trwa niewiele ponad 30 minut.
W prawidłowo działającej klimatyzacji temperatura powietrza wydobywającego się z nawiewów powinna wynosić od 5 do 8 st. C. Pomiar należy wykonywać po kilku lub nawet kilkunastu minutach od włączenia, aby kanały wentylacyjne były odpowiednio schłodzone.
Bardzo ważną funkcję w układzie A/C pełni osuszacz, którego zadaniem jest pochłanianie wilgoci z układu. Powinno się go wymieniać po każdym rozszczelnieniu lub usterce sprężarki, a w prawidłowo działającym układzie co dwa, trzy lata. Niestety ze względu na wysokie koszty (cena filtra od 200 do 800 zł) prawie nikt tego nie robi. Warto natomiast wymienić filtr pyłkowy, który ma duży wpływ na wentylację kabiny.
Kupując używany samochód z klimatyzacją warto sprawdzić, czy działa ona poprawnie, gdyż koszty naprawy mogą okazać się ogromne. Nie dajmy się nabrać, że układ trzeba tylko napełnić, gdyż sprzedający na pewno by to wykonał. Niesprawną klimatyzację trzeba traktować jakby jej nie było w pojeździe i nie ma sensu wydawać pieniądze na niedziałające urządzenie.
Orientacyjne koszty przeglądu klimatyzacji w samochodzie osobowym
ASO Opel | 250 zł |
ASO Honda | 195 zł |
ASO Toyota | 200 - 300 zł |
ASO Peugeot | 350 zł |
Serwis niezależny | 180 zł |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?