Przekładnia DSG

Ryszard Polit
Fot. VW: Przekładnia DSG występuje wyłącznie w markach koncernu Volkswagen. To zautomatyzowana, 6-biegowa przekładnia mechaniczna o dwóch sprzęgłach. Dzięki nim zmiana biegów jest bardzo szybka.
Fot. VW: Przekładnia DSG występuje wyłącznie w markach koncernu Volkswagen. To zautomatyzowana, 6-biegowa przekładnia mechaniczna o dwóch sprzęgłach. Dzięki nim zmiana biegów jest bardzo szybka.
W modelach Skody, Audi, Seata i Volkswagena dostępna jest za dopłatą skrzynia biegów określana skrótem DSG. Jak działa to urządzenie i czy warto je kupić?

Przekładnia DSG (Direct Shift Gear - z biegami zmienianymi bezpośrednio) składa się z dwóch mechanicznych skrzyń biegów, każda o 3 przełożeniach i dwóch sprzęgieł ciernych. Dzięki takiej konstrukcji możliwa jest automatyczna, ale błyskawiczna zmiana przełożeń. W dotychczas

Fot. VW: Przekładnia DSG występuje wyłącznie w markach koncernu Volkswagen. To zautomatyzowana, 6-biegowa przekładnia mechaniczna o dwóch sprzęgłach.
Fot. VW: Przekładnia DSG występuje wyłącznie w markach koncernu Volkswagen. To zautomatyzowana, 6-biegowa przekładnia mechaniczna o dwóch sprzęgłach. Dzięki nim zmiana biegów jest bardzo szybka.

stosowanych przekładniach automatycznych czy mechanicznych zautomatyzowanych biegi przełączają się z wyraźną zwłoką i szarpnięciem. Zjawiska te zostały całkowicie wyeliminowane w przekładni DSG.

Działa ona w ten sposób, że gdy jeden bieg, np. pierwszy, jest załączony, bieg drugi czeka w pogotowiu. Zmiana biegów następuje przez przełączanie sprzęgieł. Jedno sprzęgło "obsługuje" biegi 1-3-5, a drugie sprzęgło 2-4-6. W momencie przełączania biegów, co trwa ułamek sekundy, oba sprzęgła pracują w poślizgu, co eliminuje szarpnięcia. W przeciwieństwie do typowego rozwiązania, w przekładni DSG zastosowano sprzęgła wielotarczowe tzw. mokre, pracujące w kąpieli olejowej. Oczywiście włączaniem właściwych

Fot. VW: Schemat działania skrzyni DSG. Sprzęgło K1 „obsługuje” biegi – 1-3-5 i wsteczny, a drugie sprzęgło K2 – biegi – 2-4-6. Gdy jeden z biegów jest
Fot. VW: Schemat działania skrzyni DSG. Sprzęgło K1 „obsługuje” biegi – 1-3-5 i wsteczny, a drugie sprzęgło K2 – biegi – 2-4-6. Gdy jeden z biegów jest włączony, następny „czeka” w pogotowiu.

biegów zajmuje się komputer uruchamiający siłowniki hydrauliczne. Bez rozwoju nowoczesnych technologii przekładnia DSG nie mogłaby funkcjonować, chociaż już w latach 70. została próbnie testowana w firmie Porsche. Ponieważ przekładnia DSG jest w gruncie rzeczy przekładnią mechaniczną, nie powoduje zwiększenia zużycia paliwa, co jest charakterystyczne np. dla przekładni automatycznych.


Jak się z tym jeździ

Ostatnio mieliśmy możliwość jeździć kilkoma różnymi autami z przekładnią DSG. Najłatwiej możemy zauważyć działanie tej skrzyni biegów, gdy ruszając z miejsca mocno wciśniemy pedał "gazu". Biegi zmieniają się płynnie i co najważniejsze - szybko. Dźwignia zmiany biegów przekładni DSG wygląda jak z przekładni automatycznej. Kierowca

Fot. VW: Dźwignia zmiany biegów przypomina tę z przekładni automatycznej.
Fot. VW: Dźwignia zmiany biegów przypomina tę z przekładni automatycznej.

może uruchomić tryb samoczynnego przełączania biegów lub zmieniać je osobiście, przesuwając dźwignię w górę lub w dół. W zasadzie ręczne przełączanie biegów jest zbędne. Ponieważ nie ma pedału sprzęgła, przekładnia DSG jest szczególnie przydatna podczas jazdy w mieście. Istnieją dwa tryby pracy automatycznej - "normalny" (D) i sportowy (S) różniące się oprogramowaniem, a więc wielkością obrotów, przy których następuje zmiana biegu. Trybu sportowego używaliśmy podczas wyprzedzania wolniejszych pojazdów na trasie, gdyż manewr ten trwa wtedy krócej.

Za przekładnię DSG trzeba dopłacić ok. 7 - 9 tys. zł w zależności od modelu. To spora suma i wielu nabywców zastanawia się, czy warto dopłacać. Wydaje się, że przekładnia ta jest przydatna w samochodach użytkowanych szczególnie w mieście i w autach firmowych. Zapobiega bowiem przeciążeniom w układzie korbowo-tłokowym silnika i w układzie przeniesienia napędu, wydłużając czas ich eksploatacji. Przeciążenia te powstają podczas nieumiejętnej zmiany biegów w ręcznej przekładni mechanicznej.

Poniżej prezentujemy film przedstawiający działanie przekładni DSG:

type="application/x-shockwave-flash"
allowscriptaccess="always"
allowfullscreen="true"
width="480"
height="295">
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty