Przekładnie automatyczne

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Liczba odwiedzin: 41398

Automatyczne skrzynie biegów stają się u nas coraz popularniejsze. Występują w luksusowych samochodach europejskich i w niemal każdym amerykańskim.

Automatyczne skrzynie biegów stają się u nas coraz popularniejsze. Występują w luksusowych samochodach europejskich i w niemal każdym amerykańskim.

 

Pod pojęciem "przekładnie automatyczne" mamy na myśli urządzenia składające się z przekładni hydrokinetycznej, pompy oleju i szeregu przekładni planetarnych. W potocznym języku "automatami" niekiedy nazywa się również przekładnie bezstopniowe lub zautomatyzowane mechaniczne skrzynie przekładniowe, które działają na zupełnie innej zasadzie.

 

Same zalety

 

Automatyczne skrzynie biegów mają od 3 do 7 biegów do jazdy w przód. W praktyce występuje wiele rozwiązań konstrukcyjnych automatycznych skrzyń biegów. Technologia i materiały użyte do wykonania tych skomplikowanych urządzeń zapewniają im długą żywotność. Przy prawidłowej eksploatacji naprawy mechaniczne są sporadyczne, a obsługa ogranicza się do kontroli poziomu i wymiany oleju. Dodatkowym atutem stosowania tych skrzyń jest przedłużenie przebiegów międzynaprawczych silników.

 

Jednak trzeba pamiętać, że pojazd wyposażony w automatyczną skrzynię biegów nie może być uruchamiany przez holowanie lub pchanie. Do rozruchu należy wykorzystać dodatkowy akumulator i specjalne przewody. Gdy na desce rozdzielczej zapali się lampka sygnalizująca stan awarii skrzyni biegów trzeba udać się do specjalistycznego warsztatu.

 

Jak sprawdzać

 

Kupując używany samochód wyposażony w automatyczną skrzynię biegów powinniśmy bardzo dokładnie poznać jego historię, a przed podjęciem ostatecznej decyzji warto zbadać zespół napędowy w stacji specjalizującej się w naprawach skrzyń automatycznych. Jest szereg objawów, które świadczą o stanie automatu, a mogą być dostrzeżone tylko przez fachowców. Należą do nich: stan techniczny elementów elektrycznych i mechanicznych, przecieki oleju z korpusu skrzyni, poziom oleju, praca dźwigni zmiany biegów oraz płynność zmiany biegów w pełnym zakresie prędkości jazdy samochodu. Ponieważ silnik i skrzynia stanowią zespół napędowy, dodatkowo warto sprawdzić, czy silnik pracuje prawidłowo bez szarpnięć i wypadania zapłonów oraz czy nie występują drgania w układzie napędowym przenoszące się na skrzynię.

 

Olej

 

Automat powinien być napełniony olejem zgodnym ze specyfikacją producenta. Olej jest cieczą roboczą w zespole hydraulicznego sterowania skrzyni, chłodzi cały zespół i smaruje uzębienia przekładni planetarnych. Olej wypłukuje także zanieczyszczenia, które osadziły się na elementach metalowych, a te mogą być przyczyną awarii. Zmiana gatunku oleju jest możliwa jedynie w warsztacie specjalistycznym po dokładnym wyczyszczeniu wnętrza skrzyni.

 

Automatyczne skrzynie pojazdów wyprodukowanych począwszy od lat 90. tych były napełniane olejem syntetycznym. Jego wymiana jest przewidziana po około 100 - 120 tys. km przebiegu, ale jeśli samochód porusza się w trudnych warunkach lub jest używany na taksówce przebieg ulega skróceniu do 80 tys. km.

 

W najnowszych automatach przy przestrzeganiu warunków eksploatacji olej przekładniowy wystarcza na cały czas życia mechanizmów. Sprawdzanie poziomu oleju powinno być dokonywane podczas każdego przeglądu technicznego. Niedobór środka smarnego grozi uszkodzeniem skrzyni. Nadmiar oleju sprzyja jego spienieniu, powoduje wycieki, wypchnięcia uszczelek lub może przyczynić się do zniszczenia mechanizmów wewnątrz skrzyni. Podczas kontroli oleju należy uwzględniać jego temperaturę, ponieważ nagrzewając się zwiększa swą objętość. Dolewanie oleju powinno być dokonywane małymi dawkami z częstą kontrolą poziomu.

 

W skrzyniach jest wiele miejsc, przez które może wyciekać olej, np. uszczelka miski olejowej, uszczelki simmera lub oringi. Przyczyną stwardnienia tych uszczelek i przedwczesnej utraty szczelności jest przegrzewanie skrzyni biegów spowodowane różnymi przyczynami. Wymianę elementów uszczelniających należy powierzyć warsztatowi specjalizującemu się w naprawach automatów. Do wykonania tych operacji potrzebna jest wiedza specjalistyczna, doświadczenie i często odpowiednie narzędzia.

 

Temperatura

 

W eksploatacji automatycznych skrzyń biegów bardzo ważna jest temperatura oleju. Olej i uszczelnienia zużywają się szybciej wraz ze wzrostem temperatury wewnątrz skrzyni. Chłodnica oleju spełnia swe zadanie, jeśli jest czysta. Gdy radiator jest zapchany owadami i kurzem trzeba go delikatnie oczyścić, aby umożliwić przepływ powietrza.

 

Automatyczne skrzynie biegów można naprawiać, chociaż koszty remontu są często wysokie. W przypadku uszkodzenia automatów zamontowanych w “egzotycznych” markach samochodów naprawa może być trudna lub wręcz nieopłacalna.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • tofa (gość)
    • Mialem okazje jazdy nowym mercedesem E-klasa 420 CDi Skrzynia w Automacie 7-stopniowa Tip-Tronic i Automatic Masakra WIECEJ INFORMACJI POD E-MAIL makay@poczta.onet.pl
    • Michał (gość)
    • Polecam automaty, ale dla osób z większym portfelem. Gdy to cacko się zepsuje, to koszta tylko w starych 15 letnich popularnych automatach liczy się w tysiące. Od 1,5 wzwyż, nawet do 10 tyś. złotych. Dodatkowo mało jest jeszcze w Polsce serwisów naprawiających automaty.
    • wes (gość)
    • a ja miałem okazję porównać sobie nowe volvo s40 z automatem z nową skodą octavią z automatem DSG. Cóż - przy całym szacunku dla volvo - szwedzki automat jest ospały jak muł, w porównaniu z rakietową przekładnią VW/skoda - czyli DSG. DSG daje wreszcie wrażenia z jazdy lepsze, niż z manualną skrzynią. Jest szybsza niż myśl. No i nie ma wad "typowych" automatów - szarpania, powolnego kick down itp.
    • Praktyczny (gość)
    • Jeśli chodzi o naprawy jakichkolwiek przekładni; manualnych czy automatycznych to zasada jest prosta. Poważniejsze uszkodzenie wymaga wymiany całej skrzyni a nie dłubania przy niej! W rozliczeniu wypada taniej! Sprawdziłem. Innym zagadnieniem jest jak najtańsze pozyskanie NOWEJ przekładni.
    • aussie (gość)
    • Przy kupnie auta z automatem przedewszystkim należy wyjąć miarkę oleju i powąchać,jeżeli czuć przepalonym bakielitem to wiecej jak pewne,że skrzynia nadaje się tylko do naprawy.
    • pasa (gość)
    • Moja żona eksploatuje od blisko 3 lat opla Kadetta 1,6 w automacie. Zrobiła juź blisko 80 tys km i nic (się nie popsuło) a auto ma już łącznie ok. 250tys.km. Auto jest "serwisowane" terminowo. niestey jeśli chodzi o automaty pokutuje u nas stwierdzenie że są awaryjne dlatego, że ludzie którzy je eksploatowali niegdyś nie dbali o wymiany oleju i filtra w skrzyni biegów. o ew. uszczelnienia. Wielu holowało samochody w automacie itp. czego na dłuższych dystansach robić nie wolno. A niestety jak w przypadku każdego urządzenia mechanicznego najpierw trzeba nauczyć się eksploatacji a potem w miarę potrzeb lub upływu terminów serwisować. Przejechałem sie niedawno golfen V ze skrzynią DSG. ZAJEFAJNY, 0 szarpań, szybka zmiana biegów. Polecam.
    • osek (gość)
    • jak ktoś pisze że naprawa takiej skrzyni to 10 patyków.. hehe ;] to lepiej poszukac i kupić nową (prawie nową) albo przesiąść się na manuala ;] średnio skrzynie chodza po 2~3k
    • burus (gość)
    • [quote="osek"]jak ktoś pisze że naprawa takiej skrzyni to 10 patyków.. hehe ;] to lepiej poszukac i kupić nową (prawie nową) albo przesiąść się na manuala ;] średnio skrzynie chodza po 2~3k[/quote] =========burus==============> AT sa rozne! nastarszy prosty to Automat podcisnieniowy ze sprzeglami biegow.Najbardziej niezawodne sa japonskie- wymieniac lub reperowac trzeba silnik ale nigdy transmisje! w ciagu 25 lat mieszkania w USA mialem wiekszosc sam japonskich z AT.Nigdy zaden nie wysiadl- czesciej klopot ze starym silnikiem!na trucku Mitsubishi z AT pzrejechalem 660 tys mil.nigdy don nie zagladalem! Tylko wymiana plynu AFT i filtra co 2-3 lata!( plyn calosc) jest trudno wymienic gdyz w misce miesci sie 1,5- 2 l tylko a calosc mierzy okolo 5-5l!Dlatego trzeba tak dlugo spuszczac plyn i dolewac nowy- az kolor znowu bedzie czysto malinowy!zuzyty plyn ma kolor pomaranczowo-zolty a zupelna padlina czarny! Wtedy juz do wymiany jest skrzynia! -------------------------------------------------------- najlepsze sa malenkie skrzynie bezbiegowe- bezspzreglowe typu DAF- zmodernizowane w hondzie pt CVT! Skrzynie Mitsubishi- pt Sportotronic- czyli z mozliwoscia uzywania jako M/stosuje juz wiele innych firm- w tym do niedawna bedacy wlasnoscia Mitsu- Mercedes( dzis jest odwrotnie)! Obecnie wlasnie wymienialem"kick down cable" w moim 4x4 Montero! Przy okazji caly plyn!( 180 tys mil) Zdrowa skrzynia zmienia biegi delikatnie z minimalnymi szarpnieciami! Zadna skrzynia AT niemiecka nie umywa sie zywotnoscia do amer- a te do japonskich! burus Ps. w miejskim ruchu AT jest niezbedna i ,,,,oszczedza paliwo !
    • struj@op.pl (gość)
    • kto mi napisze porade mam mazde w aut.1.6po rozgrzaniu ciężko rusza przebieg ok140000 na gornych biegach jest wszystko dobrze lagodnie zmienia,tylko ruszanie mulowato a 3000tys obrotow prosze o poradę.struj@op.pl
    • burus (gość)
    • struja.pl. Klopot z AT w mazda..? To sa typowe objawy zuzycia okladzin ciernych spzregielek( 8-12) na I-szym biegu! Widocznie byl niewlasciwie exploatowany! Po wlaczeniu biegu na D- jesli pojazd nie zamierza ruszyc i nie tzreba go trzymac hamulcem,znaczy ze spzregla sa juz wytarte albo ( w najlepszym razie) otwory doprowadzajace plyn AFT -hydrauliczny sa zapchne,brudem ze scierajacych sie okladzin spzregielek! Is-za zasada a AT- to wymiana AFT- gdy zmienia kolor( patrz powyzej)! Zaem I-sze co nalezy zrobic to spuscic caly plyn z susyemu i naplnic go preparatem chem ,ktory umyje skrzynie od wewnatrz.ale to bardzo pracochlonnne- gdyz trudno jest ow plyn spuscic. We wlasnym zakresie - nalezy wiec spuszczac codziennie i jedzic dolewajac do wymaganego poziomu AFT z miski olejowej az uzyska sie kolor ciemnomalinowy! jesli to nie pomoze - tzreba rozebrac skrzynie- wymyc jej kanaliki i wymienic sprzegielka I-szego biegu! ( nie sadze by mial Pan At typu CVT- bezbiegowa..??? Burus
    • burus (gość)
    • Skrzynie AT ,ktore maja iles tam hb. 4-7 sa skrzyniami ze spzreglami dla kazdego hiegu! Znaczy iz jest to duze obciazenie dla silnika- stad mozna je stosowac tylko w silnikach o duzym momencie Obr!( wszystkie biegi sa na stale wlaczone a do pracy wlacza je otwrcie zaworku dla doplywu pod cisnieniem AFT! odbywa sie to blyskawicznie! jednak im skrzynia ma wiecej b. tym dzieje sie to dluzej! Natomiast AT CVT nie posiada zadnych sprzegiel a wiec i zadnych walkow- wiec jest 3-4 x mniejsza nie ma tez zadnych strat obciazaajcych wal silnika! Mialem ja w civicu HX wiele lat temu! wszystkie male sam - hondy maja juz taka skrzynie chyba od roku 2002..? AT hondy sa niezawodne ( pod warunkiem wlasciwej dbalosci o nie= wymiana plynu i filtra na czas! co srednio 3 lata! AT takze chroni silnik i uklad napedowy pzred niewlasciwa exploatacja! Burus CVT zasadza sie na roznicy srednicy kol- napedzanych stalowym paskiem!Ze starej skrzyni AT- ameryckiej ma tylko Torq Convertor i pompe druga! Burus Srednia zywotnosc skrzyni AT ameryckiej i europejskiej wynosi okolo 120-150 tys mil- japonskiej okolo 1 miliona mil ( oczywiscie jesli sa wlasciwie obslugiwane)!
    • andiboz (gość)
    • Mam Mercury Sable 1997, kupiony gdy dobiegał 100.000 km Początkowo rzadko, teraz po dalszych 50.000 km coraz częściej zdarza się, że "ucieka" bieg po zatrzymaniu. Nie rusza po zwolnieniu hamulca i "skacze" po dodaniu gazu. Zdania mechaników i ewentualne koszty naprawy są inne w każdym warsztacie. Będę wdzięczny za opinię na ten temat.
    • mahor
    • Witam! Mam mały problem w Hondzie Civic 1.6 ze skrzynią CVT(bezstopniowa). Przebieg ok 170tkm, 1997r. A więc, podczas ruszania na każdym biegu (D,S,L,R) czuć lekkie drżenie, tak jakby koła na chwilę straciły przyczepność. Przy bardzo delikatnym ruszaniu tego nie czuć. I jeszcze jedno: na biegu wstecznym słychać lekkie "szumienie". Dodam, że olej jest czyściutki i na odpowiednim poziomie. Żadnych wycieków Może Burus, jesteś w stanie naświetlić mi problem, co z tym zrobić Z góry dzięki
    • silvana
    • jestem tu bo mam 0 doświadczenie w automatycznych skrzyniach biegów.kupiłam Mitsubishi Galant 2,5 z przebiegiem 133.000 km.(ma na pewno tyle)Jazda automatem jest bardzo wygodna zwłaszcza po mieście,gdzie noga od wciskania sprzęgła aż boli.Moje auto jeździ ok,ale dzisiaj kilka razy przy zmianie biegu na 3 skrzynia szarpnęła-raz dość mocno ,później trochę.Jestem zaniepokojona bo nie wydaje mi się to normalne.Zwłaszcza,że wcześniej tego nie było a zmiany były bardzo płynne.czy ktoś może mi to wyjaśnić.
    • mojki
    • Witam , mam podobny problem , czy już usterka została naprawiona , jeżeli tak co było powodem ? Z góry dziękuje za odpoweidź
    • grupa54
    • CVT jest dość specyficzną skrzynią i należy pamiętać o jej serwisie i wymianie oleju - oczywiście dedykowanego dla tej przekładni - na szczęście już kilku producentów ma w ofercie takie oleje z "CVT" w nazwie i nie trzeba majątku wydawać w ASO ;) www.olejeismary.blogspot.com
    • młody (gość)
    • witam. mam problem z tiptronikiem w passacie 2002r. cięzko skrzyni przełączyc biegi 1-3(auto nie chce jechac na tych biegach)obroty na maksa wchodza , a jak ju z przerzuci wkoncu bieg na 4 lub 5 to juz idzie normalnie. po chwilwej jezdzie skrzynia wchodzi w tryb awaryjny. vag pokazuje błąd położenia 3 biegu. czy to wszystko moze byc spowodowane brakiem lub mała ilością oleju w skrzyni?? pozdrawiam
    • tom (gość)
    • witam mam pytanie dotyczące skrzyni cvt w fordzie escorcie czy po wymianie oleju jest jakaś procedura odpowietrzania ? dziękuje za pomoc
    • meleks (gość)
    • do młody. kolego prawdopodobnie tarczki od tych biegów juz znikneły. czyli auto eksploatowane w miescie przez kogos kto nie umie smigac automatem i nie dba o wymiany oleju. druga sprawa przy okolo 200 tys. km. masz do wymiany konwerter(grucha) jest nierozbieralny chyba ze umiesz wymienic flaki pospawac do kupy i wywazyc w co watpie. pozdrawiam
    • popcio35 interia.pl (gość)
    • czy wyciek oleiu ze skrzyni mitsubishi galant to duzy koszt

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!