Przepływomierz powietrza

Maciej Fabijański
Masowy przepływomierz powietrza z termoanemometrem warstwowym  Fot: Bosh
Masowy przepływomierz powietrza z termoanemometrem warstwowym Fot: Bosh
Jego sygnał służy do określenia obciążenia silnika, będącego obok prędkości obrotowej wału korbowego podstawowym parametrem do obliczenia bazowej dawki paliwa.

W wielopunktowych elektronicznie sterowanych układach pośredniego wtrysku benzyny wykorzystywano początkowo

Masowy przepływomierz powietrza z termoanemometrem warstwowym  Fot: Bosh
Masowy przepływomierz powietrza z termoanemometrem warstwowym Fot: Bosh

przepływomierze powietrza z przesłoną spiętrzającą, mierzące objętościowe natężenie przepływu zasysanego przez silnik. Później zastąpiły je przepływomierze z pomiarem na zasadzie termoanemometru. Ich działanie polega na tym, że zasysane przez silnik powietrze opływa ogrzewany elektrycznie element. W tej roli najpierw występował drut platynowy. Układ regulacyjny zasila prądem drut  tak, aby jego temperatura była wyższa od temperatury zasysanego powietrza zawsze o stałą wartość. Utrzymanie stałej różnicy temperatury przy zwiększonej ilości zasysanego powietrza, które bardziej schładza drut, wymaga zwiększenia wartości natężenia prądu płynącego drutem i odwrotnie. Wartość natężenia prądu grzejnego jest podstawą do obliczenia obciążenia silnika. Wadą takiego rozwiązania była dość duża wrażliwość na wstrząsy i uszkodzenia mechaniczne. Obecnie w przepływomierzach z pomiarem na zasadzie termoanemometru wykorzystuje się warstwowy element grzejny. Jest on odporny na wstrząsy i wpływ pola elektromagnetycznego.

Ponieważ sygnał z przepływomierza powietrza jest niezwykle istotny dla prawidłowej pracy silnika jego nadzór uwzględnia samodiagnostyka układów wtryskowych. Na przykład układ Motronic obliczając czas wtrysku według  masy zasysanego powietrza stale porównuje go z tym wyliczonym na podstawie prędkości obrotowej i kąta uchylenia przepustnicy. Jeśli te czasy różnią się wyraźnie jest to zapamiętywane w pamięci diagnostycznej sterownika, a dalsza jazda służy weryfikacji, który z czujników uległ uszkodzeniu. Po rozpoznaniu przez sterownik wadliwego czujnika w pamięci sterownika pojawia się odpowiedni kod usterki.

Uszkodzenie masowego przepływomierza powietrza może objawiać się m.in. spadkiem mocy silnika, jego nierównomierną pracą i nadmiernym zużyciem paliwa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty