Średni wiek samochodów osobowych jeżdżących po naszych drogach to ponad 14 lat, więc problem z korozją w niektórych autach jest naprawdę duży. Nie ma ścisłej reguły, co ile lat trzeba przewody wymieniać. Po prostu należy je systematycznie sprawdzać. Taką kontrolę powinien przeprowadzać diagnosta podczas badania technicznego oraz mechanik przy okazji okresowego przeglądu. Zdarza się, że przewody pękają właśnie podczas sprawdzania na tzw. rolkach, kiedy trzeba nacisnąć na pedał z maksymalną siłą. Wówczas okazuje się, że przewody były skorodowane lub przetarte.
Terenowe częściej
Kontrolę stanu przewodów, zarówno metalowych jak i elastycznych, należy wykonywać znacznie częściej w autach terenowych, gdyż są one bardzo narażone na uszkodzenia. Uszkodzenie przewodów może pojawić się również w miarę nowych autach. Powodem może być niewłaściwe lub urwane mocowanie. Elastyczne przewody mogą ocierać o koło podczas skrętu i z biegiem czasu nastąpi uszkodzenie. Należy to kontrolować zwłaszcza po założeniu opon o wyższym profilu lub znacznie szerszych. Przewody hamulcowe pracują w bardzo trudnych warunkach, gdyż umieszczone są pod podwoziem, a w sezonie zimowym dochodzi jeszcze duże zasolenie, które znacznie przyspiesza korozję i dodatkowo dłużej utrzymuje wilgoć w podwoziu.
Uwaga na korozję
Gumowe przewody trzeba wymieniać jeśli pojawią się na nich nawet najdrobniejsze pęknięcia lub obtarcia. Natomiast metalowe wtedy, gdy pojawią się przytarcia lub ślady korozji. Przewody korodują nie tylko na zewnątrz, ale także w środku. Zjawisko to jest tym silniejsze im rzadziej wymieniamy płyn hamulcowy, ponieważ płyn jest higroskopijny i ma skłonność wchłaniania wody z otoczenia.
Wymiana przewodów nie jest czynnością trudną, pod warunkiem, że mamy do nich wystarczająco dobry dostęp oraz dadzą się odkręcić. Może się jednak okazać, że przewody są tak skorodowane, że próba odkręcenia przewodu elastycznego spowoduje ukręcenie metalowego. Przystępując do naprawy należy brać to pod uwagę i trzeba być przygotowanym na ewentualnie wyższe koszty.
Koszt oryginalnych przewodów jest bardzo wysoki, ale bez obaw można skorzystać z zamienników, pod warunkiem, że są dobrej jakości. Nie warto na tych częściach oszczędzać. Koszt 1 metra przewodu kosztuje od 10 do 15 zł, a wymiana około 100 do 200 zł, w zależności od liczby przewodów i dostępu do nich. Do tego trzeba doliczyć około 100 zł za odpowietrzenie układu i płyn hamulcowy.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?