Przewody hamulcowe

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Przewody hamulcowe powinien kontrolować diagnosta podczas badania technicznego i mechanik przy okresowym przeglądzie. W samochodach terenowych kontrole te powinny być znacznie częstsze.
Fot. Grzegorz Burda: Przewody hamulcowe powinien kontrolować diagnosta podczas badania technicznego i mechanik przy okresowym przeglądzie. W samochodach terenowych kontrole te powinny być znacznie częstsze.
O wymianie klocków hamulcowych przeważnie pamiętamy, nieco gorzej jest z płynem hamulcowym, a o wymianie przewodów nie pamięta praktycznie nikt.
O wymianie klocków hamulcowych przeważnie pamiętamy, nieco gorzej jest z płynem hamulcowym, natomiast o wymianie przewodów nie pamięta już nikt. Do momentu, kiedy niespodziewanie hamulce zawiodą lub diagnosta nie przedłuży badania technicznego.
Fot. Grzegorz Burda: Przewody hamulcowe powinien kontrolować diagnosta podczas badania technicznego i mechanik przy okresowym przeglądzie. W samochodach
Fot. Grzegorz Burda: Przewody hamulcowe powinien kontrolować diagnosta podczas badania technicznego i mechanik przy okresowym przeglądzie. W samochodach terenowych kontrole te powinny być znacznie częstsze.

 

Średni wiek samochodów osobowych jeżdżących po naszych drogach to ponad 14 lat, więc problem z korozją w niektórych autach jest naprawdę duży. Nie ma ścisłej reguły, co ile lat trzeba przewody wymieniać. Po prostu należy je systematycznie sprawdzać. Taką kontrolę powinien przeprowadzać diagnosta podczas badania technicznego oraz mechanik przy okazji okresowego przeglądu. Zdarza się, że przewody pękają właśnie podczas sprawdzania na tzw. rolkach, kiedy trzeba nacisnąć na pedał z maksymalną siłą. Wówczas okazuje się, że przewody były skorodowane lub przetarte.

Fot. Grzegorz Burda: Przy wymianie jednego przewodu może nastąpić uszkodzenie drugiego. Trzeba być przygotowanym na wyższe koszty naprawy.
Fot. Grzegorz Burda: Przy wymianie jednego przewodu może nastąpić uszkodzenie drugiego. Trzeba być przygotowanym na wyższe koszty naprawy.

 

Terenowe częściej

 

Kontrolę stanu przewodów, zarówno metalowych jak i elastycznych, należy wykonywać znacznie częściej w autach terenowych, gdyż są one bardzo narażone na uszkodzenia. Uszkodzenie przewodów może pojawić się również w miarę nowych autach. Powodem może być niewłaściwe lub urwane mocowanie. Elastyczne przewody mogą ocierać o koło podczas skrętu i z biegiem czasu nastąpi uszkodzenie. Należy to kontrolować zwłaszcza po założeniu opon o wyższym profilu lub znacznie szerszych. Przewody hamulcowe pracują w bardzo trudnych warunkach, gdyż umieszczone są pod podwoziem, a w sezonie zimowym dochodzi jeszcze duże zasolenie, które znacznie przyspiesza korozję i dodatkowo dłużej utrzymuje wilgoć w podwoziu.

 

Fot. Grzegorz Burda: Kupując uniwersalne przewody nie warto zbytnio oszczędzać.
Fot. Grzegorz Burda: Kupując uniwersalne przewody nie warto zbytnio oszczędzać.

Uwaga na korozję

 

Gumowe przewody trzeba wymieniać jeśli pojawią się na nich nawet najdrobniejsze pęknięcia lub obtarcia. Natomiast metalowe wtedy, gdy pojawią się przytarcia lub ślady korozji. Przewody korodują nie tylko na zewnątrz, ale także w środku. Zjawisko to jest tym silniejsze im rzadziej wymieniamy płyn hamulcowy, ponieważ płyn jest higroskopijny i ma skłonność wchłaniania wody z otoczenia.

Wymiana przewodów nie jest czynnością trudną, pod warunkiem, że mamy do nich wystarczająco dobry dostęp oraz dadzą się odkręcić. Może się jednak okazać, że przewody są tak skorodowane, że próba odkręcenia przewodu elastycznego spowoduje ukręcenie metalowego. Przystępując do naprawy należy brać to pod uwagę i trzeba być przygotowanym na ewentualnie wyższe koszty.

Koszt oryginalnych przewodów jest bardzo wysoki, ale bez obaw można skorzystać z zamienników, pod warunkiem, że są dobrej jakości. Nie warto na tych częściach oszczędzać. Koszt 1 metra przewodu kosztuje od 10 do 15 zł, a wymiana około 100 do 200 zł, w zależności od liczby przewodów i dostępu do nich. Do tego trzeba doliczyć około 100 zł za odpowietrzenie układu i płyn hamulcowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty