Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rajd Finlandii 2016. Hubert Ptaszek przed trudnym wyzwaniem

(ip)
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
Rajdowe Mistrzostwa Świata nie zwalniają tempa. Letnie miesiące już tradycyjnie stoją pod znakiem dwóch najszybszych rajdów w kalendarzu i po zmaganiach przed własną publicznością, w Rajdzie Polski, nadszedł czas na legendarny Rajd Finlandii. Hubert Ptaszek i Maciek Szczepaniak powalczą w mocno obsadzonej kategorii WRC-2, startując dobrze już znaną Skodą Fabią R5.

Szutrowe odcinki specjalne wokół miasta Jyväskylä słyną z dużych prędkości, licznych szczytów i dalekich hop. O skali wyzwania najlepiej świadczy fakt, że w rozgrywanej od 1951 roku imprezie – początkowo noszącej nazwę Grand Prix Jyväskylä, a następnie Rajdu 1000 Jezior – triumfowało tylko pięciu kierowców spoza Finlandii i Szwecji: po jednym razie Carlos Sainz, Didier Auriol, Markko Märtin i Sébastien Ogier, a trzykrotnie Sébastien Loeb.

 

Organizatorzy przygotowali 24 odcinki specjalne o łącznej długości 333 kilometrów. Część z nich to próby znane z poprzedniego roku, część jest zupełnie nowa, a kultowy, najdłuższy oes Ouninpohja, z najsłynniejszymi hopami, poprowadzono w drugą stronę niż w sezonie 2015. Dla Huberta to trzeci start w Rajdzie Finlandii, ale pierwszy za kierownicą czteronapędowego samochodu. Maciek obchodzi w ten weekend wyjątkowy jubileusz: to setna runda WRC w jego bogatej karierze, a także dziesiąty start w fińskiej imprezie.

W kategorii WRC-2 zgłosiło się łącznie 20 załóg. Ze ścisłej czołówki brakuje tylko Nicolasa Fuchsa, ale poza Peruwiańczykiem na starcie staną wszyscy zwycięzcy tegorocznych rund: lider punktacji Elfyn Evans, wicelider Teemu Suninen oraz Pontus Tidemand. Ciekawostką jest start lokalnego weterana Janne Tuohino, 41-letniego kierowcy z doświadczeniem w samochodach WRC.

Kibice podczas Rajdu Finlandii będą mogli podziwiać nie tylko najlepsze załogi świata. Organizatorzy postanowili uczcić pamięć urodzonego w Jyväskylä Henriego Toivonena, którego śmiertelny wypadek 30 lat temu podczas Rajdu Korsyki, w którym zginął także jego pilot Sergio Cresto, położył kres słynnym samochodom Grupy B. Pokazowe przejazdy za kierownicą Lancii Delty S4 po ulicznym odcinku Harju wykona Harri Toivonen, brat triumfatora trzech rund mistrzostw świata. Na trasie miejskiej próby fani obejrzą także samochody Ferrari, prowadzone przez znakomitych kierowców wyścigowych Mikę Salo (uczestnik ponad stu Grand Prix Formuły 1) i Toniego Vilandera.

 

Rywalizacja w ósmej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata rozpoczyna się w czwartkowy wieczór, a kończy w niedzielę wczesnym popołudniem.

 

Hubert Ptaszek: – Przed nami kolejne trudne wyzwanie, drugi z rzędu bardzo szybki rajd szutrowy. To mój trzeci start w Rajdzie Finlandii, a już pierwszy występ tutaj, dwa lata temu w przednionapędowym samochodzie R2, utwierdził mnie w przekonaniu, że najważniejsze jest spokojne podejście. Zamierzamy jechać swoje i skupiać się na pracy, którą mamy do wykonania. Cały czas się uczymy i zbieramy cenne doświadczenia, które z pewnością będą bardzo pomocne w kolejnych latach. W tak szybkim rajdzie nawet najdrobniejsze błędy zawsze są niezwykle kosztowne, ale naszym planem jest rzecz jasna ograniczenie ich do minimum. Mamy za sobą owocne testy, podczas których skupialiśmy się przede wszystkim na pracy nad zawieszeniem. Sprawdziliśmy bardzo dużo różnych ustawień i wybraliśmy te, które posłużą nam w trakcie rajdu. Nie mogę już doczekać się startu!

 

Maciek Szczepaniak: – Czuję ogromny respekt przed tym rajdem. Myślę, że to najtrudniejsza runda w mistrzostwach i nie przez przypadek tylko nieliczni zawodnicy w historii byli w stanie przełamać hegemonię Finów i Szwedów. Co prawda Rajd Polski jest szybszy, ale jeśli chodzi o trudność odcinków, to Finlandia bije na głowę wszystko, z czym spotykamy się w całych mistrzostwach. Potrzebne jest kilka lat doświadczenia, by pomyśleć o walce i pojechać tu od początku do końca czysto. Na pewno dla Huberta będzie to bardzo duża lekcja. Startuje tu trzeci raz, ale pierwszy samochodem czteronapędowym, który jest naprawdę szybki. Już po testach widział gigantyczną różnicę pomiędzy jazdą tym autem i R2: mnóstwo szczytów, które w słabszej rajdówce są po prostu wzniesieniami, teraz stają się skokami. Zapoznanie będzie szczególnie istotne, a potem czeka nas weekend pod znakiem nauki. Prognoza pogody nie napawa optymizmem, bo rajd może być w części mocno deszczowy.

 

PROGRAM RAJDU FINLANDII (według czasu polskiego; czasy dotyczą pierwszej załogi na trasie)
Czwartek, 28 lipca

07:00 – odcinek testowy Ruuhimäki (4,81 km)
18:00 – OS1 Harju 1 (2,31 km)

Ogółem czwartek: 2,31 km oesowych

 

Piątek, 29 lipca

05:05 – Serwis A, Jyväskylä (15 minut)

06:13 – OS2 Mökkiperä 1 (13,84 km)

06:46 – OS3 Halinen (7,07 km)

08:02 – OS4 Jukojärvi 1 (21,24 km)

09:39 – OS5 Surkee 1 (14,95 km)

10:32 – OS6 Horkka 1 (15,01 km)

11:47 – Serwis B, Jyväskylä (30 minut)

13:10 – OS7 Äänekoski-Valtra (7,39 km)

14:08 – OS8 Mökkiperä 2 (13,84 km)

15:38 – OS9 Jukojärvi 2 (21,24 km)

17:15 – OS10 Surkee 2 (14,95 km)

18:08 – OS11 Horkka 2 (15,01 km)

19:30 – OS12 Harju 2 (2,31 km)

20:00 – Flexi serwis C, Jyväskylä (45 minut)

Ogółem piątek: 146,85 km oesowych

 

Sobota, 30 lipca05:30 – Serwis D, Jyväskylä (15 minut)

07:08 – OS13 Ouninpohja 1 (33,00 km)

08:11 – OS14 Päijälä 1 (23,50 km)

09:34 – OS15 Pihlajakoski 1 (14,51 km)

10:52 – OS16 Saalahti 1 (4,23 km)

11:55 – Serwis E, Jyväskylä (30 minut)

13:48 – OS17 Ouninpohja 2 (33,00 km)

14:51 – OS18 Päijälä 2 (23,50 km)

16:14 – OS19 Pihlajakoski 2 (14,51 km)

17:32 – OS20 Saalahti 2 (4,23 km)

18:32 – Flexi serwis F, Jyväskylä (45 minut)

Ogółem sobota: 150,48 km oesowych

 

Niedziela, 31 lipca

06:00 – Serwis G, Jyväskylä (15 minut)

07:28 – OS21 Lempää 1 (6,83 km)

08:21 – OS22 Oittila 1 (10,15 km)

10:15 – OS23 Lempää 2 (6,83 km)

12:08 – OS24 Oittila 2 (10,15 km) – Power Stage

13:16 – Serwis H, Jyväskylä (10 minut)

14:00 – ceremonia mety, Jyväskylä

Ogółem niedziela: 33,96 km oesowych

Ogółem Rajd Finlandii: 333,60 km oesowych

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty