Jak informuje Dekra, w trakcie przygotowywania raportu eksperci tej organizacji poddają ocenie wyniki około 15 milionów przeglądów okresowych pojazdów przeprowadzonych w ciągu dwóch lat. W statystyce ujęte są tylko te usterki, które rzeczywiście mają wpływ na ocenę modeli. Nie są uwzględniane typowe usterki eksploatacyjne, których wystąpienie związane jest z postępowaniem właściciela pojazdu, a nie z funkcjonowaniem danego modelu.
W najnowszym raporcie ujęto ocenie 474 modeli. Uwzględniane są jedynie dane dotyczące modeli, w przypadku których dla określonych zakresów przebiegu w czasie przeprowadzania analizy przebadano co najmniej tysiąc pojazdów. Wykryte usterki są analizowane według trzech zakresów przebiegu, a nie według okresów przeglądów głównych, ponieważ stan techniczny pojazdu znacznie bardziej zależy od ilości przejechanych kilometrów, niż od wieku. Dekra rozróżnia trzy zakresy przebiegu - od 0 do 50 tys. km, od 50 tys. do 100 tys. km i od 100 tys. do 150 tys. km.
Ocena specjalna służąca za podstawę dla raportu uwzględnia przede wszystkim usterki związane z jakością pojazdu. Analizy wykonywano dla następujących podzespołów: podwozie/układ kierowniczy, silnik/spaliny, karoseria/rama/wnętrze, układ hamulcowy, instalacja elektryczna/elektronika/oświetlenie.
Co roku Dekra przyznaje tytuł "Najlepszy we wszystkich klasach”. Otrzymuje je ten samochód, który uzyska najlepszy wynik, z uwzględnieniem wszystkich klas pojazdów i trzech zakresów przebiegu. W tej kategorii podstawę oceny stanowi długi zakres eksploatacji – od 0 do 150 000 kilometrów. W tym roku tytuł ten przyznano Audi A6 (DMI: 94,4), które wyprzedziło Mercedesa klasy E (93,0) i Audi Q5 (89,0).
W tabelach prezentujemy wyniki modeli najbardziej popularnych klas samochodów. W ocenie poszczególnych badanych podzespołów Dekra podaje, jak dużo usterek stwierdzono na sto sprawdzonych samochodów (w procentach). W nawiasach przy nazwie modelu oznacza rok początku produkcji danego pojazdu.
NAJMNIEJ AWARYJNE SAMOCHODY – DEKRA
Przebieg 0 do 50 000 km
Samochody małe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Toyota Yaris (2011) | 0,1 | 0,3 | 0,5 | 1,2 | 3,3 | 92,7 |
Audi A1 (2010) | 0,1 | 0,7 | 0,5 | 1,4 | 3,2 | 92,4 |
Suzuki Swift (2010) | 0,2 | 0,6 | 0,6 | 1,8 | 4,6 | 90 |
Samochody kompaktowe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Honda Civic (2011) | 0,0 | 0,4 | 0,3 | 0,4 | 2,4 | 94,8 |
Hyundai i30 (2011) | 0,0 | 0,3 | 0,1 | 1,2 | 2,7 | 94,4 |
BMW serii 1 (2011) | 0,1 | 0,3 | 0,4 | 0,8 | 2,9 | 94,1 |
Samochody klasy średniej
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Volvo S60/V60 (2010) | 0,4 | 0,3 | 0,2 | 0,3 | 1,3 | 96,6 |
Mercedes C (2007) | 0,2 | 0,3 | 0,2 | 0,4 | 2,3 | 95,1 |
Audi A4 (2008) | 0,1 | 0,2 | 0,4 | 0,3 | 3,4 | 94,2 |
Samochody klasy wyższej/luksusowe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Mercedes CLS (2010) | 0,1 | 0,2 | 0,1 | 0,1 | 0,6 | 98,3 |
Mercedes E (2009) | 0,1 | 0,3 | 0,2 | 0,5 | 0,7 | 97,6 |
Audi A6 (2010) | 0,1 | 0,2 | 0,5 | 0,3 | 0,8 | 97,5 |
Samochody sportowe/coupe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Mercedes SLK (2011) | 0,1 | 0,3 | 0,0 | 0,0 | 0,6 | 98,3 |
BMW Z4 (2009) | 0,3 | 1,0 | 0,3 | 0,3 | 1,4 | 95,6 |
BMW serii 6 (2011) | 0,0 | 0,4 | 0,3 | 0,6 | 3,5 | 93,5 |
Samochody terenowe/SUV
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Mercedes M (2011) | 0,2 | 0,5 | 0,2 | 0,3 | 0,2 | 98,5 |
Mercedes GLK (2008) | 0,0 | 0,4 | 0,4 | 0,2 | 1,3 | 96,8 |
Volvo XC60 (2008) | 0,1 | 0,8 | 0,2 | 0,2 | 1,9 | 95,9 |
Samochody typu van
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Mercedes B (2011) | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,8 | 98,5 |
Ford C-Max (2010) | 0,2 | 0,5 | 0,3 | 0,7 | 4,5 | 91,2 |
Hyundai ix20 (2010) | 0,4 | 0,8 | 0,3 | 2,1 | 4,6 | 90,3 |
Samochody osobowo-dostawcze
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Opel Combo (2011) | 0,7 | 1,9 | 1,2 | 1,4 | 7,7 | 84,8 |
Mercedes Vito/Viano (2003) | 0,8 | 3,0 | 1,3 | 3,1 | 6,5 | 84,1 |
Volkswagen Amarok (2010) | 0,6 | 2,3 | 1,3 | 1,9 | 9,0 | 82,4 |
Przebieg 50 000 do 100 000 km
Samochody małe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Audi A1 (2010) | 0,2 | 1,5 | 1,5 | 2,4 | 4,6 | 87,2 |
Toyota iQ (2008) | 0,3 | 0,5 | 1,2 | 6,0 | 7,2 | 83,5 |
Suzuki Swift (2010) | 0,4 | 2,2 | 1,9 | 5,1 | 11,6 | 78,4 |
Samochody kompaktowe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
BMW serii1 (2011) | 0,3 | 0,8 | 1,1 | 2,6 | 6,5 | 86,9 |
Mazda 3 (2009) | 0,5 | 1,3 | 0,8 | 3,1 | 10,1 | 82,3 |
Citroen C4 (2010) | 0,3 | 1,8 | 1,0 | 7,8 | 6,8 | 82,1 |
Samochody klasy średniej
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Volvo S60/V60 (2010) | 0,8 | 0,9 | 0,4 | 2,6 | 2,0 | 91,5 |
Audi A5 (2007) | 0,7 | 1,2 | 1,2 | 1,7 | 4,8 | 88,1 |
Audi A4 (2008) | 0,4 | 0,6 | 1,0 | 1,6 | 5,9 | 88,1 |
Samochody klasy wyższej/luksusowe
Model | podwozie (%) | Silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Mercedes CLS (2010) | 0,4 | 0,4 | 0,6 | 0,9 | 1,1 | 95,7 |
Mercedes E (2009) | 0,4 | 0,8 | 0,7 | 2,2 | 1,4 | 93,6 |
BMW serii 5 (2009) | 0,6 | 1,9 | 1,2 | 2,5 | 4,2 | 86,8 |
Samochody sportowe/coupe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
BMW Z4 (2009) | 1,4 | 2,5 | 1,0 | 1,2 | 2,8 | 88,3 |
Audi TT (2006) | 0,8 | 2,2 | 1,3 | 1,9 | 9,6 | 81,5 |
Porsche 911 (2004) | 3,3 | 5,5 | 0,8 | 3,7 | 5,8 | 79,1 |
Samochody terenowe/SUV
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Mercedes M (2011) | 0,1 | 1,8 | 0,8 | 1,0 | 1,1 | 94,6 |
Audi Q5 (2008) | 0,3 | 0,9 | 0,9 | 1,2 | 4,3 | 90,8 |
Audi Q3 (2011) | 0,2 | 0,2 | 1,0 | 2,7 | 2,4 | 90,5 |
Samochody typu van
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Mercedes B (2011) | 0,0 | 0,3 | 0,3 | 1,4 | 1,8 | 95,7 |
Opel Meriva (2010) | 1,0 | 3,4 | 0,8 | 3,2 | 7,8 | 81,5 |
Ford C-Max (2010) | 0,3 | 1,7 | 0,9 | 4,1 | 8,2 | 80,8 |
Samochody osobowo-dostawcze
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Volkswagen Amarok (2010) | 1,3 | 1,9 | 2,3 | 7,1 | 14,9 | 70,5 |
Mercedes Vito/Viano (2003) | 4,0 | 8,2 | 2,3 | 9,2 | 13,7 | 65 |
Fiat Doblo (2010) | 4,8 | 5,8 | 3,9 | 7,0 | 16,9 | 61,2 |
Przebieg 100 000 do 150 000 km
Samochody małe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Mazda 2 (2007) | 6,7 | 8,7 | 1,4 | 5,0 | 24,2 | 57,6 |
Volkswagen Polo (2009) | 4,8 | 5,2 | 2,3 | 16,9 | 19,5 | 57,3 |
Ford Fiesta (2008) | 3,8 | 5,9 | 3,0 | 9,1 | 26,9 | 54,1 |
Samochody kompaktowe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Toyota Prius (2003) | 2,1 | 3,7 | 0,7 | 10,2 | 14,5 | 70,1 |
Ford Focus (2010) | 1,2 | 4,2 | 2,7 | 8,3 | 13,7 | 69 |
Opel Astra (2009) | 1,7 | 3,4 | 2,1 | 11,7 | 13,1 | 67,6 |
Samochody klasy średniej
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
BMW serii 3 (2011) | 0,6 | 2,4 | 3,2 | 4,5 | 6,7 | 80,3 |
Audi A5 (2007) | 2,3 | 2,2 | 1,6 | 3,1 | 8,5 | 79,8 |
Audi A4 (2008) | 1.0 | 1,5 | 1,9 | 3,6 | 9,8 | 79,4 |
Samochody klasy wyższej/luksusowe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Audi A6 (2011) | 0,2 | 1,2 | 2,3 | 1,4 | 2,0 | 90,9 |
Mercedes E (2009) | 0,6 | 1,9 | 1,6 | 3,6 | 3,2 | 87,7 |
BMW serii 5 (2009) | 2,1 | 2,9 | 2,5 | 3,4 | 5,0 | 81,3 |
Samochody sportowe/coupe
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Audi TT (2006) | 1,4 | 6,4 | 1,8 | 4,8 | 16,2 | 68,6 |
Volkswagen Scirocco (2008) | 2,5 | 4,9 | 1,9 | 6,9 | 19,9 | 63,5 |
Volkswagen Eos (2006) | 4,3 | 7,1 | 1,9 | 12,7 | 19,1 | 57,4 |
Samochody terenowe/SUV
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Audi Q5 (2008) | 1,1 | 2,0 | 2,8 | 2,9 | 6,9 | 82,1 |
Volvo XC60 (2008) | 1,0 | 2,8 | 1,1 | 3,9 | 6,7 | 82 |
Mercedes GLK (2008) | 0,9 | 3,4 | 1,8 | 5,4 | 6,2 | 80 |
Samochody typu van
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Volkswagen Sharan (2010) | 6,6 | 1,1 | 2,5 | 6,9 | 9,6 | 72,5 |
Renault Scenic (2009) | 1,9 | 4,9 | 1,5 | 8,6 | 14,9 | 66,5 |
Toyota Corolla Verso (2004) | 0,8 | 4,7 | 1,5 | 8,8 | 32,8 | 57 |
Samochody osobowo-dostawcze
Model | podwozie (%) | silnik (%) | karoseria (%) | Układ hamulcowy (%) | Instalacja elektryczna/ elektronika (%) | DMI |
Peugeot Partner (2008) | 4,2 | 10,6 | 3,6 | 14,7 | 31,2 | 50,2 |
Citroen Berlingo (2008) | 3,7 | 11,8 | 3,3 | 12,2 | 35,6 | 47,8 |
Mercedes Vito/Viano (2003) | 9,2 | 14,5 | 4,7 | 18,3 | 24,8 | 43,4 |
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?