Reanult Clio II (od 1998 roku)

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Opadająca linia dachu sprawia, że na tylnej kanapie jest mało miejsca.
Fot. Grzegorz Burda: Opadająca linia dachu sprawia, że na tylnej kanapie jest mało miejsca.
Druga generacja Clio debiutowała w 1998 roku i w ciągu ośmiu lat produkcji była trzykrotnie modernizowana.

Mimo że od ponad roku na rynku jest  Clio III, poprzedni model nadal znajduje się w sprzedaży pod nazwą Clio II Storia.

 

Renault Clio okazało się wielkim sukcesem firmy i kolejne jego wersje ciągle cieszą się dużą popularnością. Clio II było kontynuacją pierwszej generacji więc można się doszukać w nim wielu podobieństw do poprzednika.

Fot. Grzegorz Burda: Wersja 3 i 5-drzwiowa różni się praktycznie tylko liczbą drzwi. Na bazie Clio II powstał Renault Thalia.
Fot. Grzegorz Burda: Wersja 3 i 5-drzwiowa różni się praktycznie tylko liczbą drzwi. Na bazie Clio II powstał Renault Thalia.

Nadwozie odmiany 3d i 5d praktycznie różniło się tylko liczbą drzwi. Wersja 3-drzwiowa pełniła rolę auta sportowego, co z najmocniejszym silnikiem 2,0 l/172 KM, montowanym tylko w tej odmianie, nie było trudne. Nadwozie jest zgrabne, a w sportowych wersjach dzięki spoilerom wygląda agresywnie i bardzo dobrze jeździ.

W 2001 roku Clio przeszło znaczną modernizację. Zupełnie innego wyglądu nabrał przód, pojawiły się zmienione reflektory, atrapa, zderzaki. Również wnętrze zyskało na wyglądzie - zmieniono deskę rozdzielczą, kierownicę i konsolę środkową, zastosowano lepsze materiały tapicerskie. Modernizacja korzystnie wpłynęła także na jakość, zwłaszcza we wnętrzu.

W 2004 roku Clio II poddano kolejnej modernizacji, ale wprowadzone zmiany były tylko kosmetyczne.

Wnętrze zapewnia wystarczającą ilość miejsca jedynie dla pasażerów na przednich siedzeniach.

Fot. Grzegorz Burda: Opadająca linia dachu sprawia, że na tylnej kanapie jest mało miejsca.
Fot. Grzegorz Burda: Opadająca linia dachu sprawia, że na tylnej kanapie jest mało miejsca.

Z tyłu jest go znacznie mniej, a gdy z przodu podróżują wysokie osoby, jest już ciasno. Również bagażnik do dużych nie należy. 255 l to niewiele, a w podstawowych wersjach nawet oparcie kanapy nie było dzielone.

Imponująca, jak na auto miejskie, przedstawia się za to lista wyposażenia dodatkowego. Można było zamówić ksenony, automatyczną klimatyzację, a nawet ESP.

 

Silniki

 

Gama silników była imponująca. W pierwszych latach produkcji dostępne były jednostki 1.2/ 60 KM, 1.2 16V/ 75 KM, 1.4/ 75 KM, 1.4 16V/ 98 KM, 1.6/ 90KM, 1.6 16V/ 110 KM. Pod koniec 1999 roku pojawiła się wersja sportowa z silnikiem 2.0 / 172

Fot. Grzegorz Burda: Gama silników jest bardzo szeroka. Podstawowy silnik 1.2/ 60 KM jest elastyczny, zapewnia akceptowalne osiągi i zadowala się umiarkowaną
Fot. Grzegorz Burda: Gama silników jest bardzo szeroka. Podstawowy silnik 1.2/ 60 KM jest elastyczny, zapewnia akceptowalne osiągi i zadowala się umiarkowaną ilością paliwa.

KM. Od 2004 moc tego silnika wzrosła o 10 KM. W ofercie był także diesel 1.9/ 65 KM, a na początku 2000 roku debiutowała jednostka 1.9 dTi/ 80 KM.

Podczas pierwszej modernizacji w 2001 roku zniknął silnik 1,4 l i diesel 1,9 l. W to miejsce pojawiła się nowoczesna jednostka wysokoprężna 1.5 dCi w dwóch wersjach mocy 65 i 80 KM.

Przy okazji kolejnej modernizacji pojawiła się 100-konna wersja tego diesla. Od 2005 roku dostępne było Clio z fabryczną instalacją LPG montowaną do najsłabszego silnika. Obecnie oferta silnikowa Clio II jest bardzo uboga i mocniejsze silniki są dostępne tylko w Clio III.

Fot. Grzegorz Burda: Zmodernizowana w 2001 roku deska rozdzielcza nawet dzisiaj wygląda nowocześnie.
Fot. Grzegorz Burda: Zmodernizowana w 2001 roku deska rozdzielcza nawet dzisiaj wygląda nowocześnie.

W ofercie znalazła się również wyczynowa wersja Clio, która jednak oprócz nazwy niewiele miała wspólnego z tym autem. Model Clio Renault Sport Trophy posiadał silnik V6 umieszczony centralnie i napęd na tylne koła. Moc silnika wynosiła 285 KM, więc wówczas było to jedyne produkowane seryjnie auto miejskie z silnikiem V6.

 

Zawieszenie

 

Zawieszenie Clio jest typowe dla tego segmentu. Z przodu kolumny McPherson, natomiast z tyłu belka skrętna i sprężyny śrubowe. Sztywność zawieszenia dobrana jest do mocy silnika. Podstawowe wersje są komfortowe, a im mocniejszy silnik tym większa sztywność zawieszenia.

 

Eksploatacja

 

Clio II jest nieco kapryśnym autem, nękają go różne usterki, ale na szczęście nie rujnują domowego budżetu. Wbrew obiegowym opiniom układ elektryczny nie sprawia wielkich

Fot. Grzegorz Burda: Bagażnik ma tylko 255 litrów i w podstawowych wersjach oparcie kanapy nie jest dzielone.
Fot. Grzegorz Burda: Bagażnik ma tylko 255 litrów i w podstawowych wersjach oparcie kanapy nie jest dzielone.

problemów. Zdarzają się jedynie awarie cewek zapłonowych w silnikach 16-zaworowych, ale tylko firmy Sagem. Z cewkami innych producentów nie ma problemów.

Systematycznie trzeba czyścić hamulce przednie, gdyż klocki bardzo szybko zapiekają się w zaciskach. Nagminnie i to w większości samochodów pojawiają się wycieki oleju z silnika i skrzyni. Wymianę paska rozrządu producent zaleca co 120 tys. km, ale serwis radzi zrobić wymianę co 80 tys. km, a maksimum co 100 tys.

W przednim zawieszeniu po około 50 - 60 tys. km do wymiany kwalifikują się drążki kierownicze oraz sworznie wahaczy.

Często uszkodzeniu ulegają uszczelki przedniej szyby, zwłaszcza po wizycie w myjni automatycznej. Natomiast w tylnym zawieszeniu kłopoty sprawiają pękające sprężyny.

Clio II jest dobrze zabezpieczone przed korozją, a jeśli na nadwoziu są jej ślady, świadczy to o powypadkowej historii auta.

 

Wady

- Mały bagażnik

- Mało miejsca na tylnej kanapie

- Wycieki oleju z silnika i skrzyni

 

Zalety

- Duża liczba wersji wyposażeniowych

- Dobre wyciszenie wnętrza

- Duży wybór silników

- Komfortowe zawieszenie

 

Ważniejsze daty

1998 - premiera Clio II

1998 październik - prezentacja Clio Renault Sport Trophy V6 3.0 285 KM

1999 - prezentacja Clio Renault Sport 2.0 172 KM

2001 - face lifting i nowe jednostki napędowe

2003 - nowa wersja Clio V6 255 KM

2004 - niewielki face lifting

2005  - premiera Clio III

 

Podstawowe dane techniczne (RM 2004)

 

Silnik

1.2

1.2 16V

1.4 16V

1.6 16V

2.0 16V

1.5 dCi

1.5 dCi

Pojemność skokowa (cm3)

1149

1149

1390

1598

1998

1461

1461

Moc (KM/obr.)

60/5250

75/5500

98/6000

110/5750

182/6500

65/4000

80/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr.)

93/2500

105/3500

127/3750

148/3750

200/5250

160/2000

185/2000

Przyspieszenie

 0-100 km/h

15

13

10,5

9,6

7,1

15

12,2

Prędkość max (km/h)

158

170

185

193

222

162

175

Zużycie

paliwa (śr)

6

5,9

6,7

7

8,1

4,3

4,2

 

Wymiary

 

długość (mm)

3812

szerokość (mm)

1639

wysokość (mm)

1417

rozstaw osi (mm)

2485

bagażnik (l)

255

pojemność zbiornika paliwa (l)

50

masa własna (kg)

935-1060

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

Wersja

Rok produkcji

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

1.2

10,3

10,9

11,4

12,2

14,8

16,1

18,5

21,2

1.2 16V

 

 

 

16,3

17,6

19,1

21,6

 

1.4 16V

 

 

13,6

17,7

18,8

20,6

22,4

 

1.6 16V

10,2

11

12,1

13,6

 

 

24,8

 

2.0 16V

 

 

21,4

27,4

29,2

32

38,6

44,2

1.9D

 

 

13,5

14,5

 

 

 

 

1.5 dCi 65 KM

 

 

 

19,1

20,3

22,3

25,4

29,1

1.5 dCi 80 KM

 

 

 

20,4

21,7

23,6

27,5

31,5

*ceny wg Eurotax

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przykładowe ceny części (zamienniki) Clio 1.4 16V ’04 (w zł)

 

Filtr oleju

23

Filtr powietrza

48

Filtr paliwa

39

Klocki/tarcza hamulcowa

94/166

Sworzeń wahacza

35

Reflektor

533

Sprzęgło (kpl)

500

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty