Reflektor jest bardzo ważnym elementem mającym istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Aby prawidłowo oświetlał drogę, musi mieć odpowiednią budowę i jakość. Na rynku jest dużo reflektorów, które nie spełniają żadnych wymogów.
Cena czy jakość
Oferta reflektorów jest duża i nabywca może mieć kłopot z wyborem. Głównym kryterium nie może być cena, tylko jakość. A ceny są bardzo zróżnicowane i zależą od modelu samochodu, producenta reflektora oraz od miejsca zakupu. W większości przypadków w autoryzowanych serwisach reflektor jest najdroższy, ale nie zawsze. Jeśli mamy popularny model auta, to z zakupem zamiennika nie będzie żadnych problemów. Kłopot w tym ,że tych zamienników też jest dużo.
Na przykład do Astry I
Do Opla Astry pierwszej generacji wybór jest bardzo duży. Reflektor można kupić już za niewiele ponad 100 zł, ale jego jakość pozostawia wiele do życzenia. W ofercie są także zamienniki znanych producentów oświetlenia (Bosch, Hella), które są tańsze nawet o 30 proc. od oryginalnych reflektorów. Natomiast do Astry II lub Hondy Civic taniej kupimy oryginał w ASO niż dobry zamiennik.
Złe zamienniki
Na rynku jest wiele reflektorów, które nie spełniają żadnych wymagań. Nie mają atestów i w wielu przypadkach nie można prawidłowo ich ustawić, gdyż nie mają wyraźnej granicy światła i cienia. Taka lampa powoduje także oślepianie kierowców jadących z przeciwka. Za takie światła Policja odbierze nam dowód rejestracyjny, a diagnosta na pewno nie podbije przeglądu technicznego.
Oznaczenia na reflektorze
Na reflektorze muszą być litery i cyfry, które określają jego przeznaczenie. Najważniejsza jest duża litera E z liczbą umieszczoną w kółku. Litera oznacza znak homologacji, a więc dopuszczenie do ruchu, a liczba - kraj homologacji reflektora. Kolejne liczby umieszczone po prawej stronie kółka określają numer atestu. Bardzo ważna jest strzałka na szkle reflektora. Jeśli nie ma strzałki, światło przeznaczone jest do ruchu prawostronnego, natomiast jeśli jest - do lewostronnego. Założenie świateł do innego ruchu spowoduje oślepianie jadących z przeciwka.
Można także spotkać reflektory (ale bardzo rzadko) ze strzałką z prawym i lewym grotem (np. niektóre Fordy Scorpio), czyli z możliwością przestawienia wiązki światła.
Na reflektorze znajdziemy kolejne litery, które określają jego przeznaczenie: B - przeciwmgielny, RL - do jazdy dziennej, C - mijania, R - drogowy, CR- mijania i drogowy, C/R mijania lub drogowy. Litera H oznacza, że reflektor przystosowany jest do żarówek halogenowych (H1, H4, H7), a D - ksenonowych. Na obudowie znajdziemy jeszcze informacje o sile światła i tzw. kącie przewyższenia.
Ksenony
W przypadku reflektorów ksenonowych kierowcy nie mają wyboru i muszą zakupów dokonywać u dilara. Niestety ceny takich lamp są znacznie wyższe. Np. do Forda Mondeo reflektor ksenonowy kosztuje 2538 zł, a zwykły 684 zł. Do Hondy Accord model 2006 zwykły reflektor kosztuje 1600 zł, natomiast ksenonowy - 1700 zł. Ale do ksenonu trzeba doliczyć jeszcze przetwornik za 1000 zł i żarówkę za 600 zł, czyli cała lampa kosztuje już nie 1700 zł, a 3300 zł.
Nie można zastąpić zwykłych reflektorów ksenonowymi, ponieważ reflektor ksenonowy wymaga automatycznego poziomowania oraz spryskiwacza reflektorów. Oczywiście w wielu przypadkach można dokonać takich przeróbek, ale całkowity koszt może wynieść nawet kilkanaście tys. zł.
Marka samochodu | Cena reflektora w ASO (zł) | Cena zamiennika (zł) |
Ford Focus I | 495 | 236 zamiennik, 446 oryginał, |
Ford Mondeo '05 | 684 | 402 zamiennik, 598 Bosch |
Honda Civic '99 5D | 690 | 404 zamiennik, 748 oryginał |
Opel Astra I | 300 | 117 zamiennik, 292- oryginał, 215 Valeo, 241 Bosch |
Opel Astra II | 464 | 173 zamiennik, 582 Hella |
Opel Vectra C | 650 | 479 zamiennik |
Toyota Corolla '05 5D | 811 | brak |
Toyota Carina '97 | 512 | 177 zamiennik, 326 Carello |
VW Golf III '94 | 488 | 250 zamiennik, 422 Hella |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?