Reflektor reflektorowi nierówny

Grzegorz Burda
Fot. Maciej Pobocha – Reflektora złej jakości nie da się prawidłowo ustawić, nie warto więc go kupować.
Fot. Maciej Pobocha – Reflektora złej jakości nie da się prawidłowo ustawić, nie warto więc go kupować.
Podczas wypadku, a nawet drobnej “stłuczki” uszkodzeniu ulega reflektor lub jego mocowanie. Wymiana reflektora to prosta rzecz, a jednak.
Fot. Maciej Pobocha – Reflektora złej jakości nie da się prawidłowo ustawić, nie warto więc go kupować.
Fot. Maciej Pobocha – Reflektora złej jakości nie da się prawidłowo ustawić, nie warto więc go kupować.

 

Reflektor jest bardzo ważnym elementem mającym istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Aby prawidłowo oświetlał drogę, musi mieć odpowiednią budowę i jakość. Na rynku jest dużo reflektorów, które nie spełniają żadnych wymogów.

 

Cena czy jakość

 

Oferta reflektorów jest duża i nabywca może mieć kłopot z wyborem. Głównym kryterium nie może być cena, tylko jakość. A ceny są bardzo zróżnicowane i zależą od modelu samochodu, producenta reflektora oraz od miejsca zakupu. W większości przypadków w autoryzowanych serwisach reflektor jest najdroższy, ale nie zawsze. Jeśli mamy popularny model auta, to z zakupem zamiennika nie będzie żadnych problemów. Kłopot w tym ,że tych zamienników też jest dużo.

 

Na przykład do Astry I

 

Do Opla Astry pierwszej generacji wybór jest bardzo duży. Reflektor można kupić już za niewiele ponad 100 zł, ale jego jakość pozostawia wiele do życzenia. W ofercie są także zamienniki znanych producentów oświetlenia (Bosch, Hella), które są tańsze nawet o 30 proc. od oryginalnych reflektorów. Natomiast do Astry II lub Hondy Civic taniej kupimy oryginał w ASO niż dobry zamiennik.

Fot. Ford – Reflektory samochodowe mają coraz bardziej skomplikowane kształty, nie tylko zewnętrzne i przez to nie są tanie. Oryginalny reflektor do
Fot. Ford – Reflektory samochodowe mają coraz bardziej skomplikowane kształty, nie tylko zewnętrzne i przez to nie są tanie. Oryginalny reflektor do Forda Focusa kupiony u dilera kosztuje 495 zł, zamiennik – 236 zł.

 

Złe zamienniki

 

Na rynku jest wiele reflektorów, które nie spełniają żadnych wymagań. Nie mają atestów i w wielu przypadkach nie można prawidłowo ich ustawić, gdyż nie mają wyraźnej granicy światła i cienia. Taka lampa powoduje także oślepianie kierowców jadących z przeciwka. Za takie światła Policja odbierze nam dowód rejestracyjny, a diagnosta na pewno nie podbije przeglądu technicznego.

 

Oznaczenia na reflektorze

 

Na reflektorze muszą być litery i cyfry, które określają jego przeznaczenie. Najważniejsza jest duża litera E z liczbą umieszczoną w kółku. Litera oznacza znak homologacji, a więc dopuszczenie do ruchu, a liczba - kraj homologacji reflektora. Kolejne liczby umieszczone po prawej stronie kółka określają numer atestu. Bardzo ważna jest strzałka na szkle reflektora. Jeśli nie ma strzałki, światło przeznaczone jest do ruchu prawostronnego, natomiast jeśli jest - do lewostronnego. Założenie świateł do innego ruchu spowoduje oślepianie jadących z przeciwka.

 

Można także spotkać reflektory (ale bardzo rzadko) ze strzałką z prawym i lewym grotem (np. niektóre Fordy Scorpio), czyli z możliwością przestawienia wiązki światła.

Na reflektorze znajdziemy kolejne litery, które określają jego przeznaczenie: B - przeciwmgielny, RL - do jazdy dziennej, C - mijania, R - drogowy, CR- mijania i drogowy, C/R mijania lub drogowy. Litera H oznacza, że reflektor przystosowany jest do żarówek halogenowych (H1, H4, H7), a D - ksenonowych. Na obudowie znajdziemy jeszcze informacje o sile światła i tzw. kącie przewyższenia.

 

Ksenony

 

W przypadku reflektorów ksenonowych kierowcy nie mają wyboru i muszą zakupów dokonywać u dilara. Niestety ceny takich lamp są znacznie wyższe. Np. do Forda Mondeo reflektor ksenonowy kosztuje 2538 zł, a zwykły 684 zł. Do Hondy Accord model 2006 zwykły reflektor kosztuje 1600 zł, natomiast ksenonowy - 1700 zł. Ale do ksenonu trzeba doliczyć jeszcze przetwornik za 1000 zł i żarówkę za 600 zł, czyli cała lampa kosztuje już nie 1700 zł, a 3300 zł.

Nie można zastąpić zwykłych reflektorów ksenonowymi, ponieważ reflektor ksenonowy wymaga automatycznego poziomowania oraz spryskiwacza reflektorów. Oczywiście w wielu przypadkach można dokonać takich przeróbek, ale całkowity koszt może wynieść nawet kilkanaście tys. zł.

 

 

Marka samochodu

Cena reflektora

w ASO (zł)

Cena zamiennika (zł)

Ford Focus I

495

236 zamiennik, 446 oryginał,

Ford Mondeo '05

684

402 zamiennik, 598 Bosch

Honda Civic '99 5D

690

404 zamiennik, 748 oryginał

Opel Astra I

300

117 zamiennik, 292- oryginał, 215 Valeo, 241 Bosch

Opel Astra II

464

173 zamiennik, 582 Hella

Opel Vectra C

650

479 zamiennik

Toyota Corolla '05 5D

811

brak

Toyota Carina '97

512

177 zamiennik, 326 Carello

VW Golf III '94

488

250 zamiennik, 422 Hella

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty