Regulacja luzów zaworowych

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 174065

W większości obecnie produkowanych samochodów można zapomnieć o takiej czynności jak regulacja luzów zaworowych. W większości, ale nie wszystkich.

Zdarzają się nadal konstrukcje, które wymagają okresowego sprawdzania luzów.

 

Wśród samochodów kilku i kilkunastoletnich regulację luzów zaworowych trzeba wykonywać praktycznie we wszystkich silnikach.

Luz zaworowy potrzebny jest do prawidłowej pracy silnika, ponieważ ze względu na rozszerzalność cieplną materiałów oraz systematyczne zużywanie się współpracujących Fot. Grzegorz Burda: Regulacja zaworów w większości samochodów jest prostą operacją. Wystarczy tylko ściągnąć pokrywę zaworów, a do regulacji potrzebny jest klucz i śrubokręt elementów jest on niezbędny do zapewnienia prawidłowej pracy silnika, czyli szczelnego zamknięcia zaworów. Jednak luz ten musi mieć odpowiednią wartość. Zbyt duży lub za mały wpływa niekorzystnie na trwałość silnika i prawidłową pracę. Duże luzy powodują dodatkowy metaliczny hałas i przyspieszone zużycie zaworów, krzywek wałka rozrządu i dźwigienek. Natomiast zbyt mały luz lub jego brak może doprowadzić do niepełnego zamykania zaworu i spadku ciśnienia w komorze spalania. Jeśli zawory nie będą się stykać z gniazdami zaworowymi, nie będą miały się jak ochłodzić, ich temperatura będzie coraz wyższa i konsekwencją może być uszkodzenie (wypalenie) grzybka zaworu.

 

Sytuacja taka nastąpi szybciej przy zasilaniu gazem LPG, ponieważ temperatury spalania są trochę wyższe niż na benzynie. Ponadto, gdy skład gazu jest ustawiony zbyt oszczędnie to dodatkowo wzrasta temperatura spalania. Naprawa silnika będzie kosztowna. A można tego wszystkiego uniknąć systematycznie regulując zawory. Koszt tej operacji jest bardzo mały w stosunku do kosztów późniejszego remontu silnika.

 

W zdecydowanej większości obecnie produkowanych samochodów luzy zaworowe są regulowane przez hydrauliczne popychacze. Tak jest praktycznie we wszystkich nowych samochodach. Jedynie Honda i Toyota nie są przekonane do hydrauliki i nadal każą okresowo sprawdzać luzy Fot. Grzegorz Burda: Zbyt duży lub za mały luz zaworów wpływa niekorzystnie na trwałość silnika i prawidłową pracę zaworowe. W starszych samochodach jest różnie, ale można przyjąć uogólnienie, że jeśli silnik ma cztery zawory na cylinder to prawdopodobnie jest hydrauliczna regulacja. Wyjątkami są niektóre silniki Forda, Nissana i oczywiście Hondy i Toyoty. Natomiast jeśli silnik ma po dwa zawory na cylinder to z dużym prawdopodobieństwem wymaga regulacji luzów. Wyjątkiem jest tu VW i Opel. W silnikach tych firm już od dawna nie trzeba regulować zaworów.

 

Regulacja zaworów w większości samochodów jest prostą operacją. Wystarczy tylko ściągnąć pokrywę zaworów, a do regulacji potrzebny jest klucz i śrubokręt. Jednak w niektórych modelach (Toyota) regulacja jest skomplikowana i wymaga fachowej wiedzy oraz specjalistycznych narzędzi, ponieważ trzeba zdemontować wałki rozrządu, a więc i pasek rozrządu.

 

Częstotliwość regulacji luzów jest bardzo różna. W niektórych autach trzeba ją wykonywać przy każdym przeglądzie, a w innych tylko przy wymianie paska rozrządu, czyli rozrzut jest od 10 do 100 tys. km. Jeśli silnik zasilany jest LPG to regulację zaworów należy wykonywać nawet dwa razy częściej.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • LimaK
    • Z racji posiadania Hondy borykam się z problemem regulacji zaworów. Artykuł ten w pozytywny sposób rzucił mi na ten teman nowe światło i pare ciekawostek :)
    • tomas
    • Zgodnie z tym co napisane,problem mam z głowy,bo Opel nie ma regulacji zaworów,bynajmniej mój-to cieszy>:)Szkoda,że japończyki dalej stosują regulację (ściąganie wałków rozrządu,paska itd.)żmudna robota i napewno kosztowna,oj nie dobrze.:(
    • Adam
    • Regulacja też ma swoje zalety, a właściwie nie posiadają wad hydraulicznych kasatorów. Można zastosować nieco gorszy olej, znacznie mniejsze masy układu rozrządu, a co z tym się wiąże mniejsze siły występujące w układzie rozrządu. Wszystko oczywiście zależy od zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Jako ciekawostkę mogę napisać, że CC700 posiadał hydrauliczne kasatory luzów, a Cinquecento z silnikiem 1100 (wersja Sporting) posiadała regulację luzu zaworowego za pomocą płytek.
    • cianbo
    • Ciekawe jak autor zamierza regulować luz zaworów bez szczelinomierza bo nawet o nim nie wspomniał. Chyba że taki z niego spec co na oko wymierzy.
    • piha
    • A Polonez z roku 99 ma po 2 zawory na cylinder i ma hydrauliczne kasatory luzów :)
    • Adam
    • Cinquecento 700 też ma hydrauliczne popychacze na wszystkich czterech zaworach. Hydrauliczne kasatory to wcale nie jest nowy wynalazek.
    • volsmagel
    • czy ten Tomcio to nie cymbal typu Adas?he!he! do regul zaworow potrzeba sciagac "pasek>>? chyba od spodni !Niehydraulicznie sterowanie przerwy - daje wieksza moc silnikowi + efektywnosc.Honda tylko w civicu i mniejszych oraz "sportujacych" Prelude,Acura Coupe.SI & RType nie stosuje hydraulicznych.Owe Hydr takze trzeba wymieniac po okolo 100 tys mil a wtedy okaze sie co tansze i lepsze!he!he! Volksmagel .
    • krzysi3k
    • mam pytanie jaki powinien byc luz na zaworach w samochodzie żuk zasilany gazem (lpg)4 cylindrowym .prosze o odpowiedz
    • obeznanywtemacie (gość)
    • Hydrauliczne wcale nie lepsze, regulacja zaworów nie jest ciężką rzeczą i wystarczy to zrobić, gdy zaczynają pukać. Przy hydraulicznych "trzeba" wymienić popychacze. "Trzeba", bo ostatnio słyszałem, że można wyregulować jakimiś podkładkami i będę to sprawdzał na czasie. Jednak u większości mechaników o tym nie usłyszycie - prościej i drożej jest wymienić.
    • maro (gość)
    • nawet mój stary vw passat z 86 1,6d miał hydrauliczne kasowanie luzów a teraz mam honde i musze recznie regulować ale to godzina roboty a przy okazji się stan paska rozrządu sprawdzi dla spokojnego snu ;)
    • opel (gość)
    • opel astra silnik z16xep na regulację na płytkach:/
    • opel (gość)
    • wiem bo bo muszę już wyregulować :(
    • Nissan Almera/gość/ (gość)
    • Właśnie mam problem. Jeżdżę Nissanem Almera N16 na gazie gdzie po 120 tys. km wymieniałem całą głowicę / zawory wklepały się w gniazda zaworowe - głowica złom/ Po wymianie na drugą głowice i przejechaniu 15 tys km na zimnym silniku słyszę jak graja zawory i się zastanawiam czy regulować je czy dać sobie spokój. Wiem ,że się reguluje podkładkami bo tak było przed wymianą głowicy. Niektórzy twierdza ,ze lepiej mieć większy luz niż za mały. A co na to fachowcy?
    • Daw (gość)
    • A gdzie SUBARU?Autor cos sie nie "popisal"
    • Mech a Nik (gość)
    • nie słyszałem o szczelinomierzu? ale wiem co to suwmiarka !
    • chris (gość)
    • Jak ktoś chce wiedzieć jak wyregulować luzy zaworowe płytkami - piszcie khauke@wp.pl
    • Młody (gość)
    • Regulacja zdecydowanie nie jest droga jak to ktoś napisał. W ASO Hondy z tego co czytałem na forach to od 75 do 110 zł, w zwykłym warsztacie jeszcze taniej. Myślę, że to nie przypadek, że akurat Honda, Toyota i Subaru produkujące silniki uchodzące za najtrwalsze stosują system mechanicznej regulacji. W przypadku wyczynowych wersji Imprezy oczywiście nie ma co oczekiwać cudów jeśli chodzi o żywotność :).
    • vini (gość)
    • Ale z was ***** mechanicy za 5groszy Edytowany przez moderatora
    • vini (gość)
    • nawet ****** wam samochodu ie dał bym:):):):)a ktoś **** wo gule wie co to znaki na rorzodzie;)lub jak filtr paliwa wymienisz i nie che odpalić samochód........albo pokazuje kontrolkę silnika za **** nie zgadniecie:):) Edytowany przez moderatora
    • misiek (gość)
    • mam forda mondeo mk2 1,8 td i niewiem jak ustawic luzy zaworowe na plytkach. Mechanicy ustawili mi luzy na wszystkich zaworach po 0,60 czy to mozliwe ze przez to auto nie chce prawidlowo chodzic prosze o pomoc z gory dziekuje
    • dawid (gość)
    • A jakie ma zawory opel corsa 1.4bedz czy da rade je samemu wyregulowac
    • ryszard 2013 12 30 2052 (gość)
    • mam pytanie czy można wyregulować zawory w ww lupo 99r poj.1.0 benzyna
    • Grześ (gość)
    • Witam czy ktoś mi powie czy Hyundai i30 1,6 benzyna 126km ma reczną regulację zaworów czy hydrauliczną?
    • adam (gość)
    • Witam. Czy ktoś zna jakiegoś mechanika który sprawdziłby ewentualnie wyregulował luzy zaworów w Mitsubishi Lancer 1.8 2008r
    • adam (gość)
    • Zapomniałem napisać że w Poznaniu lub okolicy ;-)
    • tomek (gość)
    • mam pytanie czy ktoś może dac jednoznaczną odpowiedź czy w lancerze X 1.8 mivec reguluje się zawory i jeśli tak to jak i ile to kosztuje, pytałem w serwisach jeden mówi nie drugi tak , dzięki za odpowiedź.
    • ssadam (gość)
    • czy ktoś może polecić jakiegoś mechanika lub warsztat w Poznaniu gdzie można dokonać sprawdzenia luzów zaworowych i ich regulacji
    • ssadam (gość)
    • chodzi mi konkretnie o mitsubishi lancer 1.8 143km
    • tomek (gość)
    • o witam w klubie mi chodzi o ten sam samochód a co ci sie dzieje moze masz gaz w nim zamontowany
    • ssadam (gość)
    • nic mi się nie dzieje, mam już na kulane 80tyś i zamontowany gaz od jakiś 40 tyś więc już najwyższy czas na kontrolę luzów. Producent zaleca kontrolę co 100 tyś ale na gazie trzeba to robić dwa razy częściej. Już mam sprawdzone- na wydechu i na ssącym jest za ciasno i trzeba regulować
    • Honda lub Audi (gość)
    • Na podwórzu stały już różne samochody Skoda ,Volkswagen, Fiat, Opel, Toyota, Honda, Audi i powiem tyle, jak diesel Audi jak benzyna to Honda regulacja śrubkami, prosta, można samemu zrobić i tania bo albo nie kosztuje nic, albo tyle co uszczelka tj. 60zł (w serwisie 150zl wszystko). w niemieckich nie trzeba tego robić, ale do pewnego czasu, pozniej jest problem a im wiecej zaworów (Audi 1.8 20v , 2.4 30v) tym wikeszy koszt, w Toyocie drogie szklanki, we Fiacie plytki ale niedrogie, jeśli chodzi o diesle to tylko 1.9 tdi (90koni zwykle turbo wtryski traktorowe, 110 turbo ze zmienna gemoteria trzeba go czasem przedmuchac wtryski traktorowe, ale sa tez wersje z pompowtryskiwaczami nalezy uwazac chodz nawet common rail nie ma takiego kopa, diesel Toyoty tylko 2.0 116 ale i tak w zimie problem z paleniem
    • Honda lub Audi (gość)
    • diesel Hondy 2.2 jest dobry chodz byly problemy z lancuchami na poczatku produkcji ale honda je wymieniala na gwarancji (o ile wlasciciel auta sie zglosil do serwisu) A teraz NAJWAŻNIEJSZE NIE MA IDEALNYCH MAREK !!! są tylko dobre modele i dobre silniki, Skoda i Seat to nie Volkswagen ani Audi (kupa gorszych częsci) , Kupilem Toyote 1.8 129 i sie dowiedzialem ze bierze prawie 1l oleju na 1000km i nic nie pomoze, podobnie w audi silniki 5v (1.8, 2.3, 2.4, 2.8, 3.0) od 0.5l do 1l oleju oczywiscie wszystkie przypadki zaleza od stanu auta ale prawda jest taka ze to wady konstukcyjne i koncerny sie do tego przyznaly, tak samo opel silnik 1.6, 1.8, 2,0, 2.2 ogolnie jesli chodzi o bezawaryjnosc to Toyota i Honda chyba przoduja, Audi tez niezle Opel slabo choc czesci tanie Fiat slabo, ale rowniez tanie czesci Jeśli chodzi o LPG to gowno prawda ze jest jakas roznica w temperaturze spalania i mocy na korzysc benzyny , dobry gaz (np. Lpg Tech) to zadna roznica i luzów nie ruszasz jak na bezynie
    • Honda lub Audi (gość)
    • Jeśli komuś auto wpieprza olej, a nie jest to wina pierscieni olejowych ani uszczelniaczy zaworowych to polecam ceramizer, tylko po uzyciu (czytajcie zawsze instrukcje!!!) trzeba sprawdzic luz zaworowy bo moze sie zorbic ciasno, dlatego znow sie powtarzam najlepsze auta dla takich szarakow jak ja to Honda Civic 7 1.6 lub 2.0 Acord 6 1.8 2.0 Acord 7 2.0 2.4 A3,A4,A6 1.9tdi no i stare 2.5tdi r5, ponoc dobre sa tez Volvo ale brak zamiennikow i ceny czesci zwalaja z nog

Dodaj komentarz