Regulacja luzów zaworowych

Porady / Eksploatacja

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 159682

W większości obecnie produkowanych samochodów można zapomnieć o takiej czynności jak regulacja luzów zaworowych. W większości, ale nie wszystkich.

Zdarzają się nadal konstrukcje, które wymagają okresowego sprawdzania luzów.

 

Wśród samochodów kilku i kilkunastoletnich regulację luzów zaworowych trzeba wykonywać praktycznie we wszystkich silnikach.

Luz zaworowy potrzebny jest do prawidłowej pracy silnika, ponieważ ze względu na rozszerzalność cieplną materiałów oraz systematyczne zużywanie się współpracujących Fot. Grzegorz Burda: Regulacja zaworów w większości samochodów jest prostą operacją. Wystarczy tylko ściągnąć pokrywę zaworów, a do regulacji potrzebny jest klucz i śrubokręt elementów jest on niezbędny do zapewnienia prawidłowej pracy silnika, czyli szczelnego zamknięcia zaworów. Jednak luz ten musi mieć odpowiednią wartość. Zbyt duży lub za mały wpływa niekorzystnie na trwałość silnika i prawidłową pracę. Duże luzy powodują dodatkowy metaliczny hałas i przyspieszone zużycie zaworów, krzywek wałka rozrządu i dźwigienek. Natomiast zbyt mały luz lub jego brak może doprowadzić do niepełnego zamykania zaworu i spadku ciśnienia w komorze spalania. Jeśli zawory nie będą się stykać z gniazdami zaworowymi, nie będą miały się jak ochłodzić, ich temperatura będzie coraz wyższa i konsekwencją może być uszkodzenie (wypalenie) grzybka zaworu.

 

Sytuacja taka nastąpi szybciej przy zasilaniu gazem LPG, ponieważ temperatury spalania są trochę wyższe niż na benzynie. Ponadto, gdy skład gazu jest ustawiony zbyt oszczędnie to dodatkowo wzrasta temperatura spalania. Naprawa silnika będzie kosztowna. A można tego wszystkiego uniknąć systematycznie regulując zawory. Koszt tej operacji jest bardzo mały w stosunku do kosztów późniejszego remontu silnika.

 

W zdecydowanej większości obecnie produkowanych samochodów luzy zaworowe są regulowane przez hydrauliczne popychacze. Tak jest praktycznie we wszystkich nowych samochodach. Jedynie Honda i Toyota nie są przekonane do hydrauliki i nadal każą okresowo sprawdzać luzy Fot. Grzegorz Burda: Zbyt duży lub za mały luz zaworów wpływa niekorzystnie na trwałość silnika i prawidłową pracę zaworowe. W starszych samochodach jest różnie, ale można przyjąć uogólnienie, że jeśli silnik ma cztery zawory na cylinder to prawdopodobnie jest hydrauliczna regulacja. Wyjątkami są niektóre silniki Forda, Nissana i oczywiście Hondy i Toyoty. Natomiast jeśli silnik ma po dwa zawory na cylinder to z dużym prawdopodobieństwem wymaga regulacji luzów. Wyjątkiem jest tu VW i Opel. W silnikach tych firm już od dawna nie trzeba regulować zaworów.

 

Regulacja zaworów w większości samochodów jest prostą operacją. Wystarczy tylko ściągnąć pokrywę zaworów, a do regulacji potrzebny jest klucz i śrubokręt. Jednak w niektórych modelach (Toyota) regulacja jest skomplikowana i wymaga fachowej wiedzy oraz specjalistycznych narzędzi, ponieważ trzeba zdemontować wałki rozrządu, a więc i pasek rozrządu.

 

Częstotliwość regulacji luzów jest bardzo różna. W niektórych autach trzeba ją wykonywać przy każdym przeglądzie, a w innych tylko przy wymianie paska rozrządu, czyli rozrzut jest od 10 do 100 tys. km. Jeśli silnik zasilany jest LPG to regulację zaworów należy wykonywać nawet dwa razy częściej.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Komentarze

    • LimaK
    • Z racji posiadania Hondy borykam się z problemem regulacji zaworów. Artykuł ten w pozytywny sposób rzucił mi na ten teman nowe światło i pare ciekawostek :)
    • tomas
    • Zgodnie z tym co napisane,problem mam z głowy,bo Opel nie ma regulacji zaworów,bynajmniej mój-to cieszy>:)Szkoda,że japończyki dalej stosują regulację (ściąganie wałków rozrządu,paska itd.)żmudna robota i napewno kosztowna,oj nie dobrze.:(
    • Adam
    • Regulacja też ma swoje zalety, a właściwie nie posiadają wad hydraulicznych kasatorów. Można zastosować nieco gorszy olej, znacznie mniejsze masy układu rozrządu, a co z tym się wiąże mniejsze siły występujące w układzie rozrządu. Wszystko oczywiście zależy od zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Jako ciekawostkę mogę napisać, że CC700 posiadał hydrauliczne kasatory luzów, a Cinquecento z silnikiem 1100 (wersja Sporting) posiadała regulację luzu zaworowego za pomocą płytek.
    • cianbo
    • Ciekawe jak autor zamierza regulować luz zaworów bez szczelinomierza bo nawet o nim nie wspomniał. Chyba że taki z niego spec co na oko wymierzy.
    • piha
    • A Polonez z roku 99 ma po 2 zawory na cylinder i ma hydrauliczne kasatory luzów :)
    • Adam
    • Cinquecento 700 też ma hydrauliczne popychacze na wszystkich czterech zaworach. Hydrauliczne kasatory to wcale nie jest nowy wynalazek.
    • volsmagel
    • czy ten Tomcio to nie cymbal typu Adas?he!he! do regul zaworow potrzeba sciagac "pasek>>? chyba od spodni !Niehydraulicznie sterowanie przerwy - daje wieksza moc silnikowi + efektywnosc.Honda tylko w civicu i mniejszych oraz "sportujacych" Prelude,Acura Coupe.SI & RType nie stosuje hydraulicznych.Owe Hydr takze trzeba wymieniac po okolo 100 tys mil a wtedy okaze sie co tansze i lepsze!he!he! Volksmagel .
    • krzysi3k
    • mam pytanie jaki powinien byc luz na zaworach w samochodzie żuk zasilany gazem (lpg)4 cylindrowym .prosze o odpowiedz
    • obeznanywtemacie (gość)
    • Hydrauliczne wcale nie lepsze, regulacja zaworów nie jest ciężką rzeczą i wystarczy to zrobić, gdy zaczynają pukać. Przy hydraulicznych "trzeba" wymienić popychacze. "Trzeba", bo ostatnio słyszałem, że można wyregulować jakimiś podkładkami i będę to sprawdzał na czasie. Jednak u większości mechaników o tym nie usłyszycie - prościej i drożej jest wymienić.
    • maro (gość)
    • nawet mój stary vw passat z 86 1,6d miał hydrauliczne kasowanie luzów a teraz mam honde i musze recznie regulować ale to godzina roboty a przy okazji się stan paska rozrządu sprawdzi dla spokojnego snu ;)
    • opel (gość)
    • opel astra silnik z16xep na regulację na płytkach:/
    • opel (gość)
    • wiem bo bo muszę już wyregulować :(
    • Nissan Almera/gość/ (gość)
    • Właśnie mam problem. Jeżdżę Nissanem Almera N16 na gazie gdzie po 120 tys. km wymieniałem całą głowicę / zawory wklepały się w gniazda zaworowe - głowica złom/ Po wymianie na drugą głowice i przejechaniu 15 tys km na zimnym silniku słyszę jak graja zawory i się zastanawiam czy regulować je czy dać sobie spokój. Wiem ,że się reguluje podkładkami bo tak było przed wymianą głowicy. Niektórzy twierdza ,ze lepiej mieć większy luz niż za mały. A co na to fachowcy?
    • Daw (gość)
    • A gdzie SUBARU?Autor cos sie nie "popisal"
    • Mech a Nik (gość)
    • nie słyszałem o szczelinomierzu? ale wiem co to suwmiarka !
    • chris (gość)
    • Jak ktoś chce wiedzieć jak wyregulować luzy zaworowe płytkami - piszcie khauke@wp.pl
    • Młody (gość)
    • Regulacja zdecydowanie nie jest droga jak to ktoś napisał. W ASO Hondy z tego co czytałem na forach to od 75 do 110 zł, w zwykłym warsztacie jeszcze taniej. Myślę, że to nie przypadek, że akurat Honda, Toyota i Subaru produkujące silniki uchodzące za najtrwalsze stosują system mechanicznej regulacji. W przypadku wyczynowych wersji Imprezy oczywiście nie ma co oczekiwać cudów jeśli chodzi o żywotność :).
    • vini (gość)
    • Ale z was ***** mechanicy za 5groszy Edytowany przez moderatora
    • vini (gość)
    • nawet ****** wam samochodu ie dał bym:):):):)a ktoś **** wo gule wie co to znaki na rorzodzie;)lub jak filtr paliwa wymienisz i nie che odpalić samochód........albo pokazuje kontrolkę silnika za **** nie zgadniecie:):) Edytowany przez moderatora
    • misiek (gość)
    • mam forda mondeo mk2 1,8 td i niewiem jak ustawic luzy zaworowe na plytkach. Mechanicy ustawili mi luzy na wszystkich zaworach po 0,60 czy to mozliwe ze przez to auto nie chce prawidlowo chodzic prosze o pomoc z gory dziekuje
    • dawid (gość)
    • A jakie ma zawory opel corsa 1.4bedz czy da rade je samemu wyregulowac
    • ryszard 2013 12 30 2052 (gość)
    • mam pytanie czy można wyregulować zawory w ww lupo 99r poj.1.0 benzyna
    • Grześ (gość)
    • Witam czy ktoś mi powie czy Hyundai i30 1,6 benzyna 126km ma reczną regulację zaworów czy hydrauliczną?

Dodaj komentarz