Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Regulacja reflektorów

Redakcja
Fot. Hella
Fot. Hella

Wiele samochodów ma złe oświetlenie, choć same w sobie są wyposażone w bardzo dobre lampy. Przyczyna najczęściej leży w niewłaściwym, zbyt niskim ustawieniu reflektorów.

 

Niektóre warsztaty z ostrożności ustawiają granicę światła i cienia zbyt nisko. W ten sposób oświetlenie drogi jest gorsze, a zasięg widzenia kierowcy zostaje wyraźnie zredukowany.

 

"Przy prawidłowym ustawieniu granica światła i cienia wypada dokładnie na wymaganej linii w urządzeniu do ustawiania reflektorów" - mówi Carsten Aring, odpowiedzialny za oświetlenie w Centrum Technicznym Helli. Nowoczesne reflektory już nie potrzebują "rezerwy" w postaci nieco niższego pozycjonowania, jak wyjaśnia. Takie środki zapobiegawcze były normą przed

Fot. Hella
Fot. Hella

wprowadzeniem regulacji poziomowania lamp, by po załadowaniu bagażnika samochód nie oślepiał innych użytkowników drogi. Dziś praktycznie we wszystkich samochodach można dopasować poziomowanie lamp do stanu załadowania. W reflektorach ksenonowych odbywa się to nawet samoczynnie.

 

Aring apeluje do warsztatów, by na drodze dokładnej regulacji ustawienia lamp wspierały możliwości i rzeczywistą wydajność świetlną nowoczesnych aut. Często niewłaściwe jest też nastawienie pionowe jeżeli asymetryczna część światła mijania nie oświetla zgodnie z przepisami prawego pasa, a pobocze. Nawet jeśli granica światła i cienia jest właściwa, widoczność zostaje drastycznie ograniczona. Z kolei przesunięcie na lewo, w stronę środka jezdni, powoduje oślepianie innych.

 

Częstą przyczyną niewłaściwej regulacji reflektorów jest nieprawidłowe ustawienie urządzenia do regulacji lamp. Pomocą są poziomice i inne środki wsparcia, jakie zintegrowano w aparatach Helli. I tak np. w modelu SEG IV DLX laserowy znacznik ustala dokładne pozycjonowanie urządzenia wobec żarówki lub znacznika na szybie.

 

Inne istotne czynniki służące optymalnemu rozkładowi światła to płaskie podłoże zarówno pod samochodem, jak i urządzeniem do ustawiania lamp, prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach i nie załadowany bagażnik. Oczywiście, regulator poziomowania manualnego nastawnika musi być na zerze.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty