Renault Clio kontra Citroen C3

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Renault Clio III uzyskał tytuł Samochodu Roku 2005. W stosunku do poprzednika jest większy i przestronniejszy.
Fot. Ryszard Polit: Renault Clio III uzyskał tytuł Samochodu Roku 2005. W stosunku do poprzednika jest większy i przestronniejszy.
Auta francuskie mają zwolenników i przeciwników. Prestiżowy tytuł Samochodu Roku 2005 zdobył właśnie pojazd francuski – Renault Clio.

Samochody francuskie mają swoich wiernych zwolenników i zagorzałych przeciwników. Prestiżowy tytuł Samochodu Roku 2005 zdobył jednak pojazd francuski - Renault Clio.
  

Fot. Ryszard Polit: Renault Clio III uzyskał tytuł Samochodu Roku 2005. W stosunku do poprzednika jest większy i przestronniejszy.
Fot. Ryszard Polit: Renault Clio III uzyskał tytuł Samochodu Roku 2005. W stosunku do poprzednika jest większy i przestronniejszy.

 

Wygląda na to, że francuscy styliści nadają ton motoryzacyjnej modzie. Kształt nadwozia Citroena C3 i Renault Clio jest charakterystyczny, chociaż zupełnie inny. Porównujemy pojazdy napędzane silnikiem benzynowym o mocy 75 KM.

 


Fot. Citroen: Citroen C3 nawiązuje kształtem do słynnego modelu 2CV. Bez wątpienia C3 się wyróżnia na korzyść.
Fot. Citroen: Citroen C3 nawiązuje kształtem do słynnego modelu 2CV. Bez wątpienia C3 się wyróżnia na korzyść.


Cechy szczególne

 

Citroen C3 został zaprezentowany w 2001 r. i chociaż ostatnio przeszedł kurację odmładzającą, konstrukcja nie jest nowa. Natomiast Clio III generacji to zupełnie nowy pojazd, z nową płytą podłogową. Renault jest dłuższy od Citroena, ma też większy rozstaw osi. Większe

Fot. Ryszard Polit: Clio napędzane silnikiem 1,2 l o mocy 75 KM jest oszczędniejszy od Citroena C3.
Fot. Ryszard Polit: Clio napędzane silnikiem 1,2 l o mocy 75 KM jest oszczędniejszy od Citroena C3.

wnętrze ma więc Clio, chociaż dzięki znacznej wysokości wnętrza Citroena pasażerowie mają wrażenie przestronności. W C3 zmodernizowano tablicę przyrządów, nadal jednak prędkość jazdy wyświetlana jest w postaci liczby. Wskazania obrotomierza nadal nie są zbyt czytelne. Pod tym względem korzystniejsze wydają się wskaźniki w Clio, utrzymane w tradycyjnej konwencji. Citroen ma większy bagażnik, którego

Fot. Citroen: Silnik 1,4 l o mocy 75 KM napędzający Citroena C3 to nieco starsza jednostka napędowa. Jej zaletą jest elastyczność.
Fot. Citroen: Silnik 1,4 l o mocy 75 KM napędzający Citroena C3 to nieco starsza jednostka napędowa. Jej zaletą jest elastyczność.

objętość wynosi 305 l. W Clio przestrzeń bagażowa ma objętość 288 l. Koło zapasowe w Citroenie umieszczono na dnie bagażnika, natomiast w Clio znajduje się w koszu pod podłogą, co utrudnia jego wyjęcie.   

 

Silniki

 

Do napędu Clio wykorzystano nowoczesną, 16-zaworową jednostkę napędową, która z pojemności 1,2 l osiąga 75 KM

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Clio ma objętość 288 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Clio ma objętość 288 l.

mocy. C3 napędza tradycyjny, 8-zaworowy silnik o pojemności 1,4 l i tej samej mocy. Zaletą jednostki napędowej Citroena jest elastyczność, a wadą - większe zużycie paliwa. Silnik Renault jest nieco oszczędniejszy, jednak w pojazd w mieście zużywa ok. 8,3 l

Fot. Renault: Tablica przyrządów Clio jest tradycyjna, ale czytelna.
Fot. Renault: Tablica przyrządów Clio jest tradycyjna, ale czytelna.

na 100 km. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Nieco szybszym samochodem jest Citroen, jednak w praktyce różnice są mało odczuwalne. Wydaje się, że lepsze własności jezdne ma Renault, który pewniej pokonuje zakręty. Komfort jazdy w obu autach jest

Fot. Citroen: W Citroenie zmodernizowano wnętrze i tablicę przyrządów. Wskazania obrotomierza nie są czytelne.
Fot. Citroen: W Citroenie zmodernizowano wnętrze i tablicę przyrządów. Wskazania obrotomierza nie są czytelne.

porównywalny. Konstrukcja zawieszenia Renaulta i Citroena jest zbliżona - z przodu wykorzystano kolumny McPhersona, z tyłu belkę skrętną. Jednak Clio ma wydajniejszy układ hamulcowy, który pozwala zatrzymać auto na drodze 40,3 m. Citroen potrzebuje o 1,2 m. więcej. Poziom hałasu przy stałej prędkości 100 km/h jest w obu autach

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

identyczny i dość niski.

 

Podsumowanie

 

O nowoczesności Renault Clio świadczy wysoki poziom bezpieczeństwa, bogate wyposażenie w tym zakresie oraz oszczędniejsza jednostka napędowa. Urok Citroena C3 polega na oryginalniejszym nadwoziu, bowiem dokonana modernizacja jest niewielka. O powodzeniu nowego Clio

Fot. Citroen
Fot. Citroen

zadecyduje niezawodność, którą w tej chwili trudno ocenić, gdyż model ten zbyt krótko znajduje się na rynku. Cena 5-drzwiowego Clio wynosi 41 200 zł i jest o 4100 zł niższa od ceny C3. Podane wartości nie uwzględniają jednak promocji, z których słynie Citroen.  

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Renault Clio

Citroen C3 

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

+

 

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

+

 

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

+

 

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Renault Clio III

Citroen C3

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/8/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1149

1361

Moc maksymalna (KM/obr/min)

75/5500

75/5400

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

105/4250

116/3300

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

13,4

12,4

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

14,6

13,5

Prędkość maksymalna (km/h)

167

168

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

68

Droga hamowania od 100 km/h (m)

40,3

41,5

Pojemność bagażnika (dm3
)

288

305

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

55

46

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,9/7,6

5,0/8,2

Długość x szerokość x wysokość (cm)

399 x 171 x 149

385 x 167 x 152

Rozstaw osi (cm)

257

246

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena wersji 5-drzwiowej (zł)

41 200

45 300

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Clio Authentique

C 3 Furio

Poduszki powietrzne

4

2

Układ ABS

S

-

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

-

Elektryczne sterowanie szyb przednich

-

S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Włączanie świateł awaryjnych podczas gwałtownego hamowania

-

S

Komputer

S

S

s - wyposażenie seryjne

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty