Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Renault Megane 1.2 TCe kontra Volkswagen Golf 1.4 TSI

Przemysław Pepla
Renault Megane 1.2 TCe / Fot. Przemysław Pepla
Renault Megane 1.2 TCe / Fot. Przemysław Pepla
Silniki o niewielkiej pojemności skokowej coraz częściej są montowane nie tylko w miejskich samochodach, lecz również w modelach segmentu C. Przykładem tego są Renault Megane i Volkswagen Golf z małymi jednostkami wyposażonymi w turbodoładowanie.
Renault Megane 1.2 TCe / Fot. Przemysław Pepla
Renault Megane 1.2 TCe / Fot. Przemysław Pepla

Megane trzeciej generacji pozostaje jednym z najdłużej produkowanych modeli Renault, który wciąż jest dostępny w ofercie tego producenta. Francuscy styliści zadbali jednak o to, by kompaktowy hatchback wciąż wyglądał atrakcyjnie i nie było po nim widać 6-letniego stażu. Duża w tym zasługa zwłaszcza ostatniego liftingu, który nastąpił pod koniec 2013 roku.

Zmiany zaszły przede wszystkim w przedniej części karoserii. Duże, centralnie umieszczone logo Renault zostało połączone z nowymi, wąskimi reflektorami za pomocą chromowanych listew. Z kolei światła do jazdy dziennej przeniesiono na zderzak. Wszystkie te modyfikacje znacząco odmłodziły wygląd Megane.

Projektując Golfa siódmej generacji, styliści Volkswagena nie zdecydowali się na tak radykalne i oryginalne rozwiązania, jak w przypadku Megane. Oferowany od 2012 roku kompakt z Wolfsburga stanowi ewolucję designu znanego z poprzednika, Golfa VI. Taka zachowawczość ze strony Volkswagena jest w pełni uzasadniona. Golf to od wielu lat najczęściej kupowany samochód w Europie. Zbyt duże zmiany wyglądu mogłyby zniechęcić klientów wiernych temu modelowi.

Volkswagen Golf 1.4 TSI / Fot. Przemysław Pepla
Volkswagen Golf 1.4 TSI / Fot. Przemysław Pepla

Nowością w niemieckim modelu jest natomiast rozstaw osi, mierzący 2637 mm. Pod tym względem to największy Golf w historii. Dodatkowo, auto jest również o 13 mm szersze od poprzednika. Zmiany te są zdecydowanie odczuwalne. Nawet osoby o wzroście przekraczającym 185 cm nie powinny czuć dyskomfortu podróżując tym autem. Dotyczy to nie tylko przednich foteli, lecz również tylnej kanapy. Po zajęciu miejsca w dobrze wyprofilowanych siedzeniach, uwagę przyciąga konsola centralna, która jest zwrócona w stronę kierowcy. Na pochwałę zasługuje wzorowa ergonomia. Pomimo wielu nowoczesnych rozwiązań, ich obsługa nie nastręcza większych trudności.

Nowoczesne rozwiązania we wnętrzu stały się również elementem rozpoznawczym Renault Megane. Duży, 7-calowy ekran umieszczony na szczycie konsoli centralnej służy głównie do obsługi systemu R-Link. Pod względem działania, przypomina on tablet. Urządzenie zastosowane w Megane może pełnić funkcje nawigacji GPS, radia, telefonu (łączność przez Bluetooth), jak również odtwarzacza muzyki (łączność przez USB). Jednak największą innowacją jest tzw. R-Link Store. To internetowy sklep Renault, za pośrednictwem którego kierowca może zamawiać różnego rodzaju aplikacje samochodowe, a te są następnie instalowane w jego samochodzie. Pod tym względem, Megane przypomina współczesne smartfony.

Renault Megane 1.2 TCe / Fot. Przemysław Pepla
Renault Megane 1.2 TCe / Fot. Przemysław Pepla

Poza nowoczesnym ekranem, lifting nie zmienił wyglądu wnętrza Renault Megane. W środku wciąż dominują miękkie i przyjemne w dotyku materiały. Niestety, o ile obsługa systemu R-Link za pomocą pokrętła na tunelu środkowym jest intuicyjna, o tyle rozmieszczenie przycisków do sterowania pozostałymi funkcjami zdecydowanie wymaga przyzwyczajenia. Zwłaszcza włącznik tempomatu, który umieszczono tam, gdzie można się spodziewać dźwigni hamulca ręcznego.

Pod względem ilości miejsca w środku, pięciodrzwiowe Renault Megane nie jest rekordzistą segmentu C. Nie oznacza to jednak, że ma powody do wstydu. O 5 mm dłuższy niż w Golfie rozstaw osi pozwolił na wygospodarowanie przestrzeni wystarczającej do transportu piątki dorosłych pasażerów w komfortowych warunkach. Megane zapewnia niemal identyczną ilość miejsca, co Golf. Z kolei bagażnik francuskiego hatchbacka mieści przyzwoite 372 litry. Kufer Golfa może pochłonąć o 8 litrów ładunku więcej. W praktyce jest to niezauważalna różnica. Bagażniki obu modeli zasługują na pochwałę dzięki regularnym kształtom, ułatwiającym transport.

Volkswagen Golf 1.4 TSI / Fot. Przemysław Pepla
Volkswagen Golf 1.4 TSI / Fot. Przemysław Pepla

Zawieszenie i układ kierowniczy nigdy nie należały do mocnych stron Volkswagena Golfa. "Siódemka" zdecydowanie zrywa z tym stereotypem. W przypadku testowanej wersji, przednie kolumny McPhersona były wspomagane z tyłu przez oś wielowahaczową. Dzięki neutralnie zestrojonym amortyzatorom i sprężynom, auto pewnie prowadzi się nie tylko podczas jazdy na wprost, lecz również po krętych serpentynach. Nie przeszkadza w tym elektroniczny układ wspomagania kierownicy. Nawet niedoświadczeni kierowcy mogą czuć się za kierownicą Golfa pewnie. Dodatkowo, auto zapewnia stosunkowo wysoki poziom komfortu podczas jazdy po nierównej nawierzchni.

Konstruując zawieszenie Megane, inżynierowie Renault pozostali wierni tradycyjnym rozwiązaniom. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, zaś z tyłu belkę skrętną z wahaczami wleczonymi. Taki zestaw okazał się zaskakująco sztywny – auto tylko nieznacznie przechylało się w zakrętach. Mimo to, nierówności nawierzchni były skutecznie pochłaniane przez ruchome elementy podwozia. Zawieszenie francuskiego kompaktu można określić jako sprężyste. Pewien niedosyt pozostawia jednak układ kierowniczy. O ile elektryczne wspomaganie kierownicy świetnie sprawdza się podczas manewrów parkingowych, o tyle podczas prób szybszej jazdy nie zapewnia takiej precyzji jak w Golfie.

Renault Megane 1.2 TCe / Fot. Przemysław Pepla
Renault Megane 1.2 TCe / Fot. Przemysław Pepla

W obu testowanych modelach pracowały małe, czterocylindrowe silniki wspomagane przez turbosprężarkę. Mniejszą pojemnością odznaczał się jednak motor Renault. Z zaledwie 1197 centymetrów sześciennych pojemności, francuskim inżynierom udało się wykrzesać 130 KM i 205 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Co ważne ponad 85% drugiej z tych wartości dostępne jest już od ok. 1500 obr./min. Dzięki temu, częsta zmiana biegów nie jest wymagana.

Choć 130 KM i 205 Nm pozwalały rozpędzić ważące 1205 kg Megane od 0 do 100 km/h w czasie 9,7 sekundy, to priorytetem konstruktorów było osiągnięcie jak najmniejszego zużycia paliwa. Podczas testu, średnie zapotrzebowanie na benzynę oscylowało wokół 6,5 l/100 km. To o litr więcej, niż podaje producent.

Z kolei pod maską Volkswagena Golfa pracował dobrze znany motor 1.4 TSI. Choć niemiecka konstrukcja jest mocniejsza od jednostki TCe o zaledwie 10 KM, to podczas jazdy sprawia wrażenie znacznie bardziej dynamicznej i wkręca się na wysokie obroty z większą łatwością. Widać to choćby po czasie, w jakim osiąga on 100 km/h. Niemiecki kompakt rozpędza się do „setki" o 1,3 sekundy szybciej niż francuski rywal.

Zużycie paliwa? Tutaj różnice już się zacierają. W trybie mieszanym oba modele wykazują podobny apetyt na paliwo - 6,5 l/100 km.

Podsumowanie

Volkswagen Golf 1.4 TSI / Fot. Przemysław Pepla
Volkswagen Golf 1.4 TSI / Fot. Przemysław Pepla

Pionier segmentu C, Volkswagen Golf, okazał się zwycięzcą pojedynku z Renault Megane. Niemieckie auto zdobyło punkty w niemal każdej kategorii, udowadniając tym samym, iż w dalszym ciągu zasługuje na pozycję lidera klasy kompakt. Golf VII to wyjątkowo dopracowana konstrukcja, właściwie pozbawiona większych wad. Na tle takiego rywala, Megane wypadło jednak zaskakująco dobrze. Dzięki drugiemu już liftingowi, francuski kompakt dalej liczy się w walce o klientów, a jego dodatkowym atutem jest stosunkowo niska cena zakupu.

Wybrane dane techniczne Renault Megane i Volkswagena Golfa

Marka/model

Renault Megane 1.2 TCe LIMITED

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline

Cena (zł)

69 900

76 890

Typ nadwozia/liczba drzwi

Hatchback/5

Hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4302/1808/1471

4349/1790/1452

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1546/1547

1549/1520

Rozstaw osi (mm)

2641

2637

Masa własna (kg)

1200

1268

Pojemność bagażnika (l)

372

380

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

55

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Pojemność (cm3)

1197

1395

Liczba cylindrów

4

4

Napędzana oś

Przednia

Przednia

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Manualna, 6-bieg.

Manualna, 6-bieg.

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

130 przy 4500

140 przy 4500

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

205 przy 2000

250 przy 1500

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

9,7

8,4

Prędkość maksymalna (km/h)

190

212

Średnie spalanie (l/100 km)

5,4

5,2

Emisja CO2 (g/km)

124

119

 Wybrane wyposażenie seryjne

 

Renault Megane 1.2 TCe LIMITED

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr.

S

S/S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

S/O

Radioodtwarzacz z CD/z MP3

S/S

S/S

 Nasza ocena

 

Renault Megane 1.2 TCe LIMITED

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

+

+

Osiągi

 

+

Podwozie

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

+

+

Cena

+

 

Wynik końcowy

++++++

+++++++

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty