Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Renault Modus kontra Honda Jazz

Ryszard Polit
Fot. Renault: Renault Modus napędzany silnikiem 1,2 l/75 KM jest autem umiarkowanie dynamicznym, ale świetnie nadaje się do jazdy miejskiej.
Fot. Renault: Renault Modus napędzany silnikiem 1,2 l/75 KM jest autem umiarkowanie dynamicznym, ale świetnie nadaje się do jazdy miejskiej.
Renault Modus i Honda Jazz to samochody zaprojektowane z pomysłem. Pojedynek na oryginalne rozwiązania wydaje się dość ekscytujący.

Renault Modus i Honda Jazz to samochody zaprojektowane z pomysłem. Pojedynek na oryginalne rozwiązania wydaje się dość ekscytujący.

Fot. Renault: Renault Modus napędzany silnikiem 1,2 l/75 KM jest autem umiarkowanie dynamicznym, ale świetnie nadaje się do jazdy miejskiej.
Fot. Renault: Renault Modus napędzany silnikiem 1,2 l/75 KM jest autem umiarkowanie dynamicznym, ale świetnie nadaje się do jazdy miejskiej.

 

Dzięki szczęśliwemu zrządzeniu losu Renaulta Modus i Hondę Jazz można kupić już za ok. 45 tys. zł, a nie za 50 tys. zł, jak do niedawna. Obniżka ceny wynika z zastosowania słabszych silników i uboższego wyposażenia. Czy mimo to warto interesować tymi autami? Porównujemy Hondę napędzaną

Fot. Honda: Honda Jazz stała się bardziej atrakcyjna, gdy obniżono jej cenę. Napędzana silnikiem 1,2 l/78 KM ma dynamikę zbliżoną do Modusa.
Fot. Honda: Honda Jazz stała się bardziej atrakcyjna, gdy obniżono jej cenę. Napędzana silnikiem 1,2 l/78 KM ma dynamikę zbliżoną do Modusa.

ilnikiem 1,2 l o mocy 78 KM z Modusem 1,2 l/75 KM.

 

Cechy szczególne

 

Każde z porównywanych pojazdów ma oryginalne rozwiązania. Najciekawszym rozwiązaniem w Hondzie jest umieszczenie zbiornika paliwa pod przednimi fotelami, a nie pod tylnymi, jak to się zwykle praktykuje. Dzięki temu

Fot. Renault: Modus to pojazd o oryginalnych rozwiązaniach i ciekawej stylistyce.
Fot. Renault: Modus to pojazd o oryginalnych rozwiązaniach i ciekawej stylistyce.

zabiegowi podłogę w tylnej części można było obniżyć, co daje wymierne korzyści dla przestronności wnętrza. Co więcej, w Hondzie można podnieść do góry siedziska tylnych foteli i na uzyskanym miejscu przewozić wysokie przedmioty, np. rower. Można też złożyć oparcia tylnych foteli tak, że tworzą z podłogą bagażnika równą powierzchnię. Renault ma zupełnie inne możliwości aranżacji wnętrza. Części siedziska tylnej kanapy można zsuwać lub rozsuwać na boki, tworząc miejsca dla

Fot. Honda: Dzięki nowoczesnemu silnikowy Jazz jest autem bardziej oszczędnym od Modusa.
Fot. Honda: Dzięki nowoczesnemu silnikowy Jazz jest autem bardziej oszczędnym od Modusa.

dwóch lub trzech osób. Można ją też przesuwać wzdłuż nadwozia, kosztem objętości bagażnika. Małe przedmioty można do niego włożyć przez małą pokrywę, oferowaną jednak jako wyposażenie dodatkowe. Z przestrzenią bagażową w Modusie nie jest najlepiej, bowiem w zależności od położenia tylnej kanapy ma ona objętość od

Fot. Renault: Kanapa Modusa ze zsuniętymi częściami siedziska dla dwóch osób.
Fot. Renault: Kanapa Modusa ze zsuniętymi częściami siedziska dla dwóch osób.

198 do 274 l. Pod tym względem Jazz jest nie do pobicia - bagażnik jest ogromny - 380 l. Oba pojazdy mają podobny rozstaw osi, jednak wydaje się, że więcej miejsca jest w Hondzie, szczególnie na tylnej kanapie. W Modusie tablicę przyrządów w postaci ciekłokrystalicznego wyświetlacza umieszczono nad konsolą środkową. Honda jest

Fot. Honda: Różna konfiguracja siedzeń w Hondzie.
Fot. Honda: Różna konfiguracja siedzeń w Hondzie.

bardziej tradycyjna i wskaźniki umieszczono nad kierownicą, ale wyeliminowano wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej.

 

Silniki

 

Modus napędzany jest 16-zaworowym silnikiem o pojemności 1,2 l i mocy 75 KM, który jest konstrukcją typową. W Hondzie zastosowano silnik 1,2 l i mocy 78 KM, który ma tylko 8 zaworów lecz po dwie świece zapłonowe w każdym cylindrze. Wytwarzają one iskrę nie jednocześnie, lecz zmiennie, w zależności od obciążenia silnika. To

Fot. Renault: Tablica przyrządów w postaci ciekłokrystalicznego wyświetlacza umieszczona jest centralnie. Teraz taka moda.
Fot. Renault: Tablica przyrządów w postaci ciekłokrystalicznego wyświetlacza umieszczona jest centralnie. Teraz taka moda.

oryginalne rozwiązanie Hondy przyniosło efekt w postaci redukcji zużycia paliwa. W mieście Jazz zużywa 6,8 l na 100 km, a Modus - o 0,9 l więcej.

 

Wrażenia z jazdy

 

Oba pojazdy mają zbliżoną dynamikę i z pewnym trudem dają sobie radę podczas wyprzedzania wolniejszych aut na trasie. Nieco szybszy jest jednak Modus. W ruchu miejskim uzyskiwane przyspieszenia są wystarczające. Zawieszenie Modusa jest bardziej miękkie i francuski pojazd lepiej

Fot. Honda: Tablica przyrządów jest czytelna, jednak wyeliminowano wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej. A szkoda, bo jednak się przydaje.
Fot. Honda: Tablica przyrządów jest czytelna, jednak wyeliminowano wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej. A szkoda, bo jednak się przydaje.

pokonuje nierówności drogi. Honda jest bardziej twarda i dlatego nieco pewniej zachowuje się w zakrętach. Konstrukcja zawieszenia obu samochodów jest podobna - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Silniki obu pojazdów lubią wysokie obroty, co podnosi poziom hałasu podczas przyspieszania. Przy prędkości 100 km/h hałas nie jest męczący. Wydajność układu hamulcowego Modusa i Jazza jest zbliżona.

 

Podsumowanie

 

Renault Modus i Honda Jazz to sympatyczne auta. Największą ich słabością jest dość mierna dynamika, wynikająca z zastosowania słabych silników. Przy braku autostrad ma to istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Modus i Jazz są oferowane z mocniejszymi jednostkami napędowymi, lecz cena tych aut przekracza 52 tys. zł. Kwota ta wydaje się dość wygórowana biorąc pod uwagę wielkość pojazdów. Opisywane, słabsze wersje Jazza i Modusa znakomicie nadają się do jazdy miejskiej.

 

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Renault Modus

Honda Jazz

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

 

+

Poziom hałasu

Remis

Hamulce

Remis

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Renault Modus

Honda Jazz

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/8/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1149

1246

Moc maksymalna (KM/obr/min)

75/5500

78/5700

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

105/4250

110/2800

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

13,5

13,7

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

13,8

14,1

Prędkość maksymalna (km/h)

163

170

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

69

69

Droga hamowania od 100 km/h (m)

41,8

41,8

Pojemność bagażnika (dm3
)

198 - 274

380

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

49

42

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

5,1/7,7

4,7/6,8

Długość x szerokość x wysokość (cm)

379 x 171 x 159

385 x 168 x 153

Rozstaw osi (cm)

248

245

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

3/6

Cena (zł)

43 900

41 400

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Renault Modus Access

Honda Jazz S

Poduszki powietrzne

2

2

Układ ABS

S

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

-

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

O/O

Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne

O

S

Centralny zamek

S

O

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. Renault: Bagażnik ma objętość od 198 do 274 l, w zależności od położenia tylnej kanapy.
Fot. Renault: Bagażnik ma objętość od 198 do 274 l, w zależności od położenia tylnej kanapy.
Fot. Renault: Dodatkowa pokrywa bagażnika oferowana jest za dopłatą.
Fot. Renault: Dodatkowa pokrywa bagażnika oferowana jest za dopłatą.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Honda: Siedziska tylnych foteli Hondy można podnosić do góry i przewozić wysokie przedmioty. To oryginalne rozwiązanie tego producenta.
Fot. Honda: Siedziska tylnych foteli Hondy można podnosić do góry i przewozić wysokie przedmioty. To oryginalne rozwiązanie tego producenta.
Fot. Honda: Jazz ma przestronniejsze wnętrze niż Modus. Obniżenie podłogi w tylnej części pojazdu okazało się dobrym pomysłem Hondy.
Fot. Honda: Jazz ma przestronniejsze wnętrze niż Modus. Obniżenie podłogi w tylnej części pojazdu okazało się dobrym pomysłem Hondy.
Fot. Honda: Jazz ma przestronniejsze wnętrze niż Modus. Obniżenie podłogi w tylnej części pojazdu okazało się dobrym pomysłem Hondy.
Fot. Honda: Jazz ma przestronniejsze wnętrze niż Modus. Obniżenie podłogi w tylnej części pojazdu okazało się dobrym pomysłem Hondy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty