Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Renault Vel Satis

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Vel Satis - następca modelu Safrane, gdy tylko się pojawił na rynku, wzbudził ogromną sensację. Awangardowe kształty nadwozia szokują niektórych do dziś.

Vel Satis - następca modelu Safrane, gdy tylko się pojawił na rynku, wzbudził ogromną sensację. Awangardowe kształty nadwozia szokują niektórych do dziś, podobne rozwiązania stylistyczne Renault zastosował także w nieprodukowanym już coupe-vanie Avantime i nowej generacji Megane.

Renault Vel Satis

Choć Vel Satis należy do segmentu E, i rywalizuje z BMW serii 5, Mercedesem klasy E czy Audi A6, jest zupełnie innym autem. Z pewnością nie spodoba się on zwolennikom klasycznych limuzyn, ale młodsi klienci doceniają inność francuskiego auta. Vel Satis sprzedaje się całkiem nieźle, największym wzięciem cieszy się oczywiście we Francji, ale także w naszym kraju ma niemało zwolenników.
Tu na liście znajdziemy niemal wszystko. W standardzie są wspomaganie układu kierowniczego, ABS, ESP, aluminiowe felgi, centralne ryglowanie zamków, sześć poduszek gazowych, reflektory ksenonowe, elektrycznie regulowane i składane lusterka zewnętrzne, automatyczna klimatyzacja, skórzana kierownica i radioodtwarzacz CD. Dopłaty wymagają tylko lakier metalizowany, system nawigacji satelitarnej, elektrycznie odsuwany dach, 18-calowe felgi z lekkiego stopu i skórzana tapicerka.
Vel Satis we flagowej wersji, z 3,5-litrowym silnikiem benzynowym na niskich obrotach nie zdradza drzemiących w nim możliwości. Wystarczy jednak lekko nacisnąć na gaz, by usłyszeć wspaniałe brzmienie sześciu cylindrów w układzie V. Silnik bardzo chętnie wchodzi na obroty, a cudowny dźwięk narasta. Kto ma ochotę często słuchać dźwięku silnika na wysokich obrotach musi, niestety, liczyć się ze zwiększonym zużyciem paliwa, podczas testu spalanie wyniosło nieco ponad 14 l/100 km. Ale w aucie za 177 tys. zł nie ma to większego znaczenia. Vel Satis znakomicie trzyma się drogi, bez żadnych problemów pokonuje zakręty nawet z prędkościami wyraźnie wyższymi niż dopuszczalne w naszym kraju.

Renault Vel Satis

Wnętrze
Jeśli komuś nie przypadła do gustu stylistyka nadwozia, zmieni zdanie, gdy zajrzy do wnętrza Vel Satisa. Tu projektanci spisali się na piątkę z plusem. Deska rozdzielcza to prawdziwe dzieło sztuki - zwłaszcza w wersji z listwami ozdobnymi z - prawdziwego! - drewna klonowego. Audiofile docenią także doskonałe brzmienie systemu audio. Radioodtwarzacz ze zmieniaczem na sześć płyt CD cieszy nie tylko oko, ale i ucho - niejeden domowy sprzęt audio wygląda znacznie mniej atrakcyjnie. Styliści chyba opuszczali za to wykłady z ergonomii - przełączniki sterujące tempomatem, ryglowaniem drzwi, światłami awaryjnymi umieszczono bardzo niewygodnie, między fotelami. To samo dotyczy ukrytych pod kierownicą wyłączników systemu ESP, czujników parkowania i komend głosowych.
Nadwozie
Odważne kształty nadwozia Vel Satisa jednych szokują, innym od razu przypadają do gustu. Jedno jest pewne - ten model Renault nikogo nie pozostawi obojętnym. Łamana klapa bagażnika jest stosowana dziś także w nowym Megane i powoli przestaje być czymś awangardowym. Mimo to, jak do tej pory, rozwiązanie to nie znalazło naśladowców. Charakterystycznym elementem Vel Satisa są przednie reflektory, zachodzące głęboko na maskę. W modelu Privilege standardem są reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami i system czujników ułatwiających parkowanie. Tylne światła mają podobny kształt do tych stosowanych w Lagunie.
Silnik
W Vel Satisie są oferowane cztery jednostki napędowe - dwie benzynowe i dwie wysokoprężne. Słabsza odmiana benzynowa ma cztery cylindry i pojemność dwóch litrów. Dzięki turbosprężarce osiąga 165 KM. Drugi z silników benzynowych jest konstrukcji Nissana i trafił pod maskę modelu flagowego. Moc 245 KM z 3,5 l pojemności zapewnia znakomite osiągi, sprint od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 8,3 sekundy, a warto pamiętać, że Vel Satis waży 1700 kg. Słabszy diesel ma 2,2 l pojemności i moc 150 KM mocniejszy dysponuje 180 KM z trzech litrów pojemności. Dwie mocniejsze wersje są oferowane wyłącznie z automatyczną, pięciostopniową skrzynią biegów, benzynowy silnik o mocy 165 KM jest dostępny także z manualną skrzynią o sześciu przełożeniach, zaś diesel 2.2 dCi jest produkowany wyłącznie w wersji z tą ostatnią przekładnią.
Podsumowanie
Vel Satis to auto dla indywidualistów. Wymagających, ale chcących wyróżniać się z tłumu podobnych do siebie aut. Choć powoli, to jednak liczba amatorów nowej stylistyki Renault rośnie. Szkoda, że bazowy model jest tak drogi - 135 tysięcy złotych to dla wielu klientów zdecydowanie za dużo. Z drugiej strony, nie planowano chyba masowej produkcji tego auta.
Renault Vel Satis a konkurencja

ModelRenault Vel SatisPeugeot 607Mercedes E320
SilnikV6V6V6
Liczba zaworów242418
Napędprzedniprzednitylny
Pojemność skokowa (cm sześc.)349829463199
Moc maksymalna (KM)245210224
Maks. moment obrotowy (Nm)330285315
Skrzynia biegówA/5A/4A/5
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)11,31211,4
Objętość bagażnika (dm sześc.)460480540
Długość (mm)486048704820
Szerokość (mm)186018351820
Wysokość (mm)157714601450
Rozstaw osi (mm)284028002855
Masa własna (kg)172015951570
Ładowność550545600
Prędkość maksymalna (km/h)235232245
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)8,3 9,97,7
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto16,814,414,4
Poza miastem8,57,87,5
Średnie11,510,29,9

T - hamulce tarczowe, A - skrzynia automatyczna
Wyposażenie

ModelVel Satis607E320
Cena177 000154 600240 000
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneSSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłS/SS/SS/S
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioSSS
KlimatyzacjaSSS
Aluminiowe felgiSSS

S - standard, O - opcja

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty