Samochód został zaprojektowany przez specjalistów Renault we współpracy z Renault Samsung Motors Centre Design w Korei, ale powstał w ścisłej kooperacji z Nissanem, który dostarczył m.in. płytę podłogową i układ przeniesienia napędu (z modelu X-Trail).
Uterenowione Renault wyposażono m.in. w metalowe osłony podwozia, a w droższych wersjach dostępny będzie panoramiczny, otwierany dach. Dostęp do bagażnika ułatwia dwuczęściowa pokrywa.
W kabinie znalazło się sporo zapożyczeń stylistycznych z innych modeli Renault. Deska rozdzielcza jest uporządkowana i czytelna. Nie zapomniano o licznych schowkach, które przydadzą się w każdej podróży.
Zawieszenie Koleosa specjalnie przystosowano do jazdy w lżejszym terenie. Auto posiada prześwit 20,6 cm (18,8 cm w wersji z silnikami diesla) oraz kąty natarcia i zjazdu wynoszące odpowiednio
27 i 31 stopni.
W ofercie znajdzie się zarówno wersja z napędem na przednią oś, jak i na cztery koła. W tej drugiej odmianie, przy dobrej przyczepności, cały moment obrotowy trafia na przednią oś. Natomiast jeśli systemy wykryją poślizg, automatycznie dołączany jest napęd na tylne koła. Może na nie zostać przekazane do 50 proc. napędu.
Renault wyposażono również w systemem wspomagania ruszania pod górę. Jest on automatycznie aktywowany w przypadku ruszania na drodze o nachyleniu powyżej 10 proc. i uniemożliwia stoczenie się samochodu ze zbocza. Bardzo pomocny okazuje się także system kontroli prędkości zjazdu.
Funkcję tę można aktywować za pomocą przycisku na środkowej części deski rozdzielczej. Zapewnia ona automatyczne utrzymanie prędkości 7 km/h podczas zjazdu na zboczach o nachyleniu równym lub większym niż 10 proc., bez konieczności używania hamulca. System działa również na wstecznym biegu.
Do napędu Koleosa przewidziano 2-litrowego diesla o mocy 150 i 173 KM (tylko dla 4x4) oraz benzynowy silnik 2,5 l/171 KM. Wszystkie silniki współpracują z 6-stopniową ręczną skrzynią
biegów, a diesle będą oferowane także z 6-biegowym automatem.
Do polskich salonów Koleos trafi w lipcu. Za najtańszy model z benzynowym silnikiem i napędem na przednią oś trzeba będzie zapłacić 85 900 zł. Wersja 4x4 z tą samą jednostką napędową ma kosztować 99 900 zł.
Wrażenia z jazdy
Koleos należy do segmentu SUV, czyli pojazdów, które z założenia lepiej spisują się na asfalcie niż na bezdrożach, co jednak w przypadku nowego Renault nie do końca jest prawdą. Auto wyposażono w komfortowo zestrojone zawieszenie, które dobrze radzi sobie z nierównościami, ale jest zbyt miękkie podczas szybkiej jazdy na asfaltowej drodze. Wówczas Renault wykazuje tendencje do wyjeżdżania przodem z zakrętów (tzw. podsterowność).
Nieporównywalnie lepiej jest w terenie. Mimo, że Koleos nie jest klasycznym autem off roadowym, sporo potrafi. W przeciwieństwie do wielu konkurentów, kierowca sam może zdecydować, w jakim trybie ma pracować układ napędu 4x4. Odbywa się to za pośrednictwem przycisku umieszczonego na panelu centralnym.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | diesel |
Pojemność skokowa (cm3) | 1995 |
Moc (KM) przy obr./min | 150/4000 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 320/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 179 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 7,4 |
Długość x szerokość (cm) | 452 x 185 |
Pojemność bagażnika (l) | 450/1830 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?