Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Renault Thalia 1.5 dCi

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Renault Thalia ma nieskomplikowaną konstrukcję, pojemny bagażnik i jest dość tanie. Czy to wystarczy, aby oferowane od kilku lat auto mogło cieszyć się powodzeniem?

 

Premiera Thalii, czyli Clio w wersji sedan, odbyła się w 1999 r. Trzy lata później model gruntownie zmodernizowano, by w 2006 r. poddać go restylizacji. Mimo zmian samochód zdążył już spowszednieć, a przy dużej ilości konkurentów w postaci odmian sedan Chevroleta Aveo, Kii Rio

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

czy Hyundaia Accenta, stracił nieco na atrakcyjności. Postanowiliśmy sprawdzić, czy mimo to Thalia z silnikiem wysokoprężnym może przyciągnąć uwagę.

 

Cechy szczególne

 

Thalia wykorzystuje płytę podłogową Clio II. W jej zawieszeniu zastosowano z przodu kolumny McPhersona, których poprzeczne wahacze mocowane są do ramy pomocniczej, a z tyłu belkę skrętną z wahaczami wzdłużnymi. To jeden z najprostszych obecnie stosowanych układów.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Bezsprzeczną zaletą francuskiego auta jest bagażnik, którego pojemność wynosi 510 l. To więcej niż w sytuowanych dwa segmenty wyżej (klasa średnia) Peugeocie 407 (407 l), Hondzie Accord sedan (459 l) i Fordzie Mondeo (493 l). Objętość przestrzeni bagażowej można zwiększać składając oparcie tylnej kanapy. Niestety nie jest ono dzielone, co nieco ogranicza użyteczność, podobnie jak zawiasy pokrywy wnikające do wnętrza. Plus należy się za wgłębienie na drobne

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

przedmioty znajdujące się w podłodze bagażnika. Minusem jest brak uchwytów do zamykania pokrywy bagażnika. Podczas złej pogody, gdy jest ona zachlapana wodą i błotem, łatwo się pobrudzić.

 

Silnik

 

Wysokoprężna jednostka napędowa Thalii, mająca pojemność 1,5 l, rozwija moc 68 KM. 4-cylindrowy, turbodoładowany diesel z systemem common rail nie zachwyca raczej osiągami. Pierwsza "setka" pojawia się na liczniku po ok. 15 sekundach. Zaletą jest rozwijanie wysokich wartości momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika (maksymalne 160 Nm dostępne już przy 1500 obr.min.).

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Zadowalające wydaje się zużycie paliwa. Podczas naszego testu wyniosło ono 4,1 - 4,2 l/100 km w trasie (prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja), a w mieście 6,5 - 6,6 l/100 km (prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja). To jednak więcej niż podaje producent, szczególnie podczas jazdy miejskiej. Dźwięk pracy jednostki napędowej zaczyna przeszkadzać przy ok. 2900 obr./min.

 

Wrażenia z jazdy

 

Przestrzeń pasażerską Thalii trudno uznać na nowoczesne. Stylizacja panelu centralnego i zegarów - podobnie jak jakość materiałów - odbiegają od tych w nowszych rywalach rynkowych. Wnętrzu nie można natomiast zarzucić braku ergonomii - przyciski znajdują się "pod ręką", odczytywanie wskazań przyrządów pokładowych nie sprawia problemów.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Z przodu miejsca jest sporo, przy czym kierowca siedzi dość wysoko, dzięki czemu łatwo mu obserwować drogę. Z tyłu też jest przestronnie, ale jeśli zechcemy posadzić na kanapie troje pasażerów, będą się z pewnością trącać łokciami.

 

Zawieszenie Tahlii zestrojono miękko, dzięki czemu nierówności dróg są dobrze tłumione. Wadą takiego rozwiązania jest niezbyt przyjemne kołysanie nadwozia i zarzucanie tyłem przy szybszym pokonywaniu zakrętów.

5-stopniowa skrzynia manualna nie jest cudem techniki, ale pracuje na tyle precyzyjnie, że większość kierowców nie powinna mieć do niej zastrzeżeń.

 

Podsumowanie

 

Mimo, że od prawie dwóch lat oferowana jest trzecia generacja Renault Clio, francuska firma nie zdecydowała się na wprowadzenie do sprzedaży jego 4-drzwiowej odmiany. Wydaje się, że chcąc walczyć o klienta powinna to zrobić, bo obecna Thalia nieco odstaje pod względem wzornictwa od rynkowych rywali.  

 

Wybrane dane techniczne**Renault Thalia 1.5 dCi**
 

 

Typ silnika

Diesel

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1461

Moc maksymalna (KM/obr./min):

68/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

160/1500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

167

Prędkość maksymalna (km/h):

14,4

Pojemność bagażnika (l):

510

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

4,0/5,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

419,1 x 163,9 x 144,0

Rozstaw osi (cm):

247,2

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

3/6

Cena (zł):

47 550

 

Wybrane wyposażenie seryjne**Renault Thalia 1.5 dCi Alize**
 

 

Przednie poduszki powietrzne

2

Boczne poduszki powietrzne

1000 zł

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/500 zł

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

200 zł

Klimatyzacja manualna

S

Komputer pokładowy

S

Radioodtwarzacz CD

1500 zł

S - wyposażenie seryjne

 

Nasza ocena
(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)
 

 

Przestronność wnętrza

****

Dość dużo miejsca z przodu, nieco więcej mogłoby go być z tyłu.

Silnik

***

68-konna jednostka nie zachwyca osiągami.

Poziom hałasu

***

Silnik mógłby być lepiej wyciszony. Dźwięk jego pracy zaczyna być uciążliwy już przy 2900 obr./min.

Zużycie paliwa

****

W mieście odbiega od podawanego przez producenta, ale ogólnie nie jest wysokie.

Wyposażenie

***

Jak na cenę zbliżoną do 50 tys. zł wyposażenie nie jest zbyt bogate. Producent mógłby zadbać przynajmniej o pełną "elektrykę"

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty